Hayabusa GSX1300R 2025 – 10 ciekawostek o legendarnym Suzuki [film, Operacja Lato]

6 godzin temu

Suzuki Hayabusa to motocykl legendarny. Trzecia generacja jest z nami od 2021, a teraz ma nieznaczny lifting. Co się zmieniło? Co interesującego znalazłem? Obejrzyj! Zobacz jak przyspiesza na Launch Control!

Suzuki Hayabusa jest z nami od wielu lat, ale wciąż potrafi zaskoczyć. Mimo upływu czasu motocykl ten wciąż wygląda tak samo, pozostając tą wspaniałą Hayabusą, którą wszyscy znamy. Najnowsza wersja na rok 2025 wprowadza kilka interesujących zmian, które sprawiają, iż motocykl pozostaje konkurencyjny, choć na pierwszy rzut oka kilka się zmieniło.

W czasie Tygodnia Suzuki w Operacji Lato 2025 testuję Hayabusę z zestawem Power Pack. Pełny film znajdziecie w niedzielę o 18:00 na YT, a teraz zapraszam na kilka ciekawostek, które znalazłem w Hayce!

Ciekawostki w Suzuki Hayabusie – FILM:

Film do obejrzenia także bezpośrednio na YT.

Hayabusa 2025 – trzy nowości i Euro5+

Co nowego na rok 2025? Niewiele, ale za to są to istotne szczegóły. Hayabusa 2025 spełnia teraz normę Euro 5+, choćby z akcesoryjnymi wydechami Akrapovič, a jej moc i moment obrotowy pozostały na tym samym, wysokim poziomie. Oprócz tego, jedną z najważniejszych nowości jest nowy, satynowy lakier, wpadający w oliwkowy odcień. Zmiany objęły również systemy elektroniczne, a przede wszystkim launch control i tempomat.

Ulepszony Launch Control w Suzuki Hayabusa

Zastanawiacie się, jak Hayabusa przyspiesza i jak brzmi przy użyciu systemu launch control?. Uruchomienie go jest bardzo proste – gdy silnik już pracuje, wystarczy przytrzymać przycisk startu, a na wyświetlaczu zaświeci się kontrolka. System launch control został ulepszony, co pozwala na skuteczniejsze utrzymywanie obrotów, a to z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenia od zera.

Silnik Suzuki Hayabusa – przez cały czas potężny

Silnik w Hayabusie 2025 jest taki sam jak w modelu z 2021 roku. Mówimy tu o jednostce generującej 190 koni mechanicznych i 150 Nm momentu obrotowego, co jest wręcz kosmiczną wartością. Mogłoby się wydawać, iż to mniej niż w drugiej generacji, jednak pomiary na hamowni pokazują, iż w większości zakresu obrotów, moc i moment są wyższe. Dzięki temu motocykl po prostu lepiej jedzie, co potwierdzają zarówno użytkownicy, jak i testerzy.

Pomimo tego, iż pojemność silnika wciąż wynosi 1340 cmł, w modelu 2025 wprowadzono sporo zmian. Dotyczą one głowicy, kształtów kanałów dolotowych, siły sprężyn na zaworach oraz napinacza łańcucha. Zmodyfikowano także układ smarowania, poprawiając przepływ oleju chłodzącego wał korbowy o 54%. Te wszystkie zmiany sprawiają, iż silnik pracuje po prostu znakomicie.

Zaawansowana elektronika w Hayabusie

Elektronika w Hayabusie to naprawdę zaawansowany system. Motocykl wyposażony jest w czujnik sześcioosiowy, na którym opierają się systemy takie jak kontrola trakcji, kontrola startu, oddzielna kontrola wheelie (którą można wyłączyć), a także automatyczny hamulec Hill Hold Control. Ten ostatni wykrywa, gdy motocykl stoi pod górę i przytrzymuje hamulec, co ułatwia ruszanie. Co więcej, system ten jest na tyle inteligentny, iż potrafi wykryć zjazd z góry i odpowiednio balansuje siłą hamowania na przedniej i tylnej osi, aby motocykl lepiej się prowadził w trakcie hamowania.

Płynny Quickshifter w Suzuki Hayabusa 2025

Mimo iż Hayabusa nie wygląda nowocześnie, jest to motocykl wyposażony w najnowsze rozwiązania technologiczne. Nie mogło więc zabraknąć quickshiftera, który działa płynnie zarówno przy zmianie biegów w górę, jak i w dół. Nowe oprogramowanie tempomatu sprawia, iż nie rozłącza się on podczas zmiany biegów dzięki quickshiftera, co jest drobnym, ale bardzo praktycznym usprawnieniem.

Hamulce Brembo Stylema

Układ hamulcowy oparty jest na zaciskach Brembo Stylema, które należą do jednych z najbardziej zaawansowanych, jakie można znaleźć w motocyklach. Pompa hamulcowa jest radialna, choć bezmarkowa. Niestety Japończycy wciąż uparcie stosują przewody w gumowym oplocie. Stalowy oplot z pewnością by pomógł, szczególnie w tak ciężkim motocyklu.

Zegary, czyli klasyka z nowoczesnością

Kokpit Hayabusy to połączenie tradycji z nowoczesnością. Znajdziemy tu cztery analogowe zegary, których nie da się pomylić z niczym innym. Aby obsłużyć całą elektronikę, pomiędzy zegarami umieszczono kolorowy wyświetlacz, który na szczęście jest niewielki, ale zapewnia wszystkie potrzebne informacje.

Dziurawe klamki – ciekawostka w Suzuki Hayabusa

W klamce hamulca, podobnie jak w klamce sprzęgła, znajduje się spory otwór. Jego przeznaczenie jest banalne proste. Chodzi o to, aby przy bardzo wysokich prędkościach opór powietrza nie powodował niepożądanego naciskania hamulca lub sprzęgła.

System SRAD

Potężne otwory w przedniej owiewce nie są przypadkowe. To wloty systemu SRAD, czyli Suzuki Ram Air Direct. System ten, dzięki pędowi powietrza, doładowuje układ dolotowy, zwiększając jego wydajność. Co ciekawe, airbox w porównaniu do Hayki Gen II został powiększony do 11,5 litra i jest tak zaprojektowany, by generować przyjemne dźwięki z dolotu przy odkręcaniu gazu. Potwierdzam, iż rzeczywiście tak jest.

Co Hayabusa ma w zadupku? O tym filmie głównym w niedzielę o 18:00!

Operacja Lato 2025: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…

Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2025 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach

oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth Concept! Pozostałe nagrody też są ciekawe: voucher 700 zł na zakup odzieży Ixon w sklepie Inter Motors, klocki hamulcowe TRW, wodoodporne plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy zestaw gadżetów Motogen!

Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!

Harmonogram Operacji Lato 2024:

  • 30.06–06.07 – Harley-Davidson
  • 07.07–13.07 – Yamaha
  • 14.07–20.07 – BMW
  • 21.07–27.07 – Triumph
  • 28.07–03.08 – Kawasaki
  • 04.08–10.08 – Suzuki

Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom

Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć, i nie byłoby spotów, i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle. Są to firmy:
Schuberth,
Exide,
Motul,
TRW,
Ixon.

Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na

oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Idź do oryginalnego materiału