Grubhub ma zgodził się zapłacić 25 milionów dolarów w celu rozstrzygnięcia pozwu Federalnej Komisji Handlu, w którym zarzucono, iż firma dostarczająca jedzenie wprowadziła klientów i kierowców w błąd, jednocześnie szkodząc reputacji restauracji. The proponowane rozliczenie będzie wymagać od Grubhuba wprowadzenia kilku zmian na platformie, takich jak pokazanie całkowitego kosztu dostawy podczas składania zamówienia przez klienta.
Wraz z reklamą „wysoce zawyżonych stawek godzinowych dla kierowców” początkowa skarga FTC oskarżył Grubhuba o ukrywanie „prawdziwego kosztu swoich usług” poprzez dodanie opłat za dostawę, co podniosło cenę ostatecznych zamówień klientów. Agencja twierdziła, iż od około 2019 r. Grubhub zaczął reklamować niższe opłaty za dostawę, aby przyciągnąć więcej klientów, ale potem zaczął wprowadzać opłatę za „usługę”, która i tak zwiększyła koszt zamówień.
FTC zarzuciła również, iż firma pobierała od członków Grubhub Plus opłaty za dostawę, mimo iż reklamowała subskrypcję jako obejmującą dostawy „bezpłatne” lub „0 dolarów”. Agencja twierdziła, iż Grubhub opracował plan łatwo się zarejestrować, ale trudno anulować jednocześnie rzekomo blokując konta użytkowników z dużymi saldami kart podarunkowych.
FTC stwierdziła, iż Grubhub naliczał klientom ukryte opłaty, podnosząc ich całkowitą cenę zamówienia.Zrzut ekranu: FTC
Ponadto FTC oskarżyła Grubhuba o dodawanie restauracji do platformy choćby jeżeli nigdy nie zapisali się do sprzedaży żywności w serwisie. „Grubhub ma na swojej platformie aż 325 000 niepowiązanych restauracji, czyli ponad połowę wszystkich restauracji dostępnych na Grubhub” – twierdzi FTC. W rezultacie wielu klientów miało problemy ze swoimi zamówieniami, co skutkowało złymi opiniami niepowiązanych restauracji.
Grubhub ma teraz obowiązek pokazywać klientom pełny koszt dostawy i nie może już dodawać do zamówień „opłat śmieciowych”. Zakazuje się także umieszczania na platformie ogłoszeń niepowiązanych restauracji i może jedynie przedstawiać oświadczenia o zarobkach kierowców, „które może poprzeć dowodami i pisemnie”. Grubhub musi także powiadamiać klientów o zablokowaniu konta i oferować możliwość odwołania się od decyzji, a także ułatwiać anulowanie Grubhub Plus.
„Chociaż kategorycznie zaprzeczamy zarzutom postawionym przez FTC, z których wiele jest błędnych, wprowadzających w błąd lub nie ma już zastosowania do naszej działalności, uważamy, iż rozstrzygnięcie tej sprawy leży w najlepszym interesie Grubhuba i pozwala nam działać dalej” – rzecznik Grubhuba Najy Kamal powiedział w oświadczeniu dla Krawędź. Spółka również odpowiedziała na ugodę w poście na swojej stronie internetowej.
Chociaż początkowo Grubhubowi nakazano zapłacić 140 milionów dolarów, zostało ono „częściowo zawieszone ze względu na niezdolność firmy do zapłaty pełnej kwoty”. 25 milionów dolarów firmy zostanie przeznaczone na zwrot pieniędzy dotkniętym klientom, ale FTC twierdzi, iż pełny wyrok zostanie wydany „natychmiast”, jeżeli okaże się, iż Grubhub „fałszywie przedstawił swój status finansowy”.