Gorące nowości w Toyocie: nowa generacja Land Cruiser’a i odświeżona Camry

2 miesięcy temu

Długo wyczekiwane, nowe modele z gamy Toyota zadebiutowały w Trójmieście. To przede wszystkim zupełnie nowa generacja kultowego modelu terenowego – Land Cruiser’a. Ponadto, gruntownie odświeżona elegancka limuzyna Camry. Oba samochody trafiły już na ekspozycję salonu Toyota Walder w Rumi. Lada dzień zadebiutują także w innych przedstawicielstwach.

Nowa Camry

Toyota Camry może pochwalić się ponad 40-letnią historią obecności na rynku. Od debiutu w 1982 roku na całym świecie sprzedano już ponad 21 milionów egzemplarzy wszystkich generacji tego auta, które na wielu rynkach ma status modelu flagowego Toyoty. Spotkać można go niemal w każdym zakątku świata.

Wbrew aktualnym trendom na budowę aut uterenowionych, na szczęście Camry zachowało charakter komfortowej i pojemnej limuzyny, zyskało jednak nowy design oraz ulepszone adekwatności jezdne.

Za design nowej Toyoty Camry odpowiada kalifornijskie studio CALTY. Największą zmianą w porównaniu z poprzednikiem jest przód auta, który nawiązuje do nowego języka stylistycznego marki znanego z Toyoty C-HR i Prius. Został nisko osadzony, a jego szerokość potęgują nowe, smukłe reflektory o zakrzywionym kształcie. Wymiary auta niemal się nie zmieniły, ale zwiększone zwisy przedni i tylny oraz niżej poprowadzona linia dachu w tylnej części nadwozia nadają Camry dynamicznego wyglądu. Tylne światła zyskały nowy wygląd i razem z kształtem pokrywy bagażnika nawiązują do projektu przedniego pasa.

Nowy projekt kabiny łączy elegancję z nowoczesnością i komfortem. Centralnym punktem designu wnętrza jest ekran systemu multimedialnego. Do wykończenia wnętrza użyto najlepszych materiałów jakie Toyota miała w swoich “zbiorach”.

Camry jest najnowszym modelem Toyoty, który otrzymał piątą generację napędu hybrydowego o lepszych osiągach i większej wydajności. Układ korzysta z nowej baterii litowo-jonowej, która ma większą moc i jest bardziej responsywna. Najważniejsze elementy napędu jak przekładnia, silniki elektryczne oraz inwerter zostały przeprojektowane, by ograniczyć wewnętrzne straty oraz zredukować masę (7,7 kg mniej niż poprzedni układ) i rozmiary. W połączeniu ze sprawdzonym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 l nowy układ osiąga łączną moc 230 KM/169 kW (wzrost o 6%), jednocześnie notując niższe średnie zużycie paliwa (4,8 l/100 km). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się z 8,3 s na 7,2 s. Dzięki lepszej współpracy z baterią silnik benzynowy może pracować na niższych obrotach, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji, a także cichszej pracy.

Auto ma także przeprojektowane zawieszenie. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu podwójne wahacze.

Limuzyna Toyoty dostępna jest w Polsce w trzech wersjach wyposażenia – Comfort, Prestige i Executive. Nowa Toyota Camry kosztuje od 185 900 zł w wersji podstawowej, Prestige od 205 900 zł, a Camry Executive od 225 900 zł.

Nowy Land Cruiser

Ta Toyota, to legenda znana i ceniona na całym świecie. Prawdziwie globalny samochód terenowy na ramie ze stałym napędem 4×4. Od ponad 70 lat jest synonimem wytrzymałości i niezawodności, a niesamowite umiejętności jazdy w terenie ma w swoim DNA.

1 sierpnia 1951 roku zaprezentowano Toyotę BJ, czyli model, który rozpoczął linię Land Cruisera. Krótko później auto potwierdziło swoje niesamowite zdolności terenowe, wjeżdżając na szóstą stację na górze Fuji, czego nigdy wcześniej nie dokonał żaden inny samochód. Od tamtej pory Land Cruiser słynie jako auto, które sprawdzi się w każdych warunkach. Kolejne generacje były dopracowywane na bazie doświadczeń użytkowników ze wszystkich części świata, co przełożyło się na niesamowitą wytrzymałość i niezawodność tego modelu.

Toyota Land Cruiser to jeden z najpopularniejszych modeli w historii marki. Do tej pory sprzedano ponad 11,3 mln egzemplarzy tej legendarnej terenówki w aż 170 krajach na świecie.

Nowy Land Cruiser zachował klasyczną konstrukcję na ramie i podobnie jak nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, które zwiększa jego terenowe możliwości. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30%. Dzięki tym zmianom auto lepiej się prowadzi w zakrętach i jest bardziej komfortowe. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma najważniejsze znaczenie w trakcie jazdy terenowej.

Nowa Toyota Land Cruiser jest pierwszą generacją w historii modelu, w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki temu autem łatwiej jest manewrować, jego prowadzenie jest bardziej płynne i bezpośrednie, a w trakcie jazdy po nierównościach kierowca nie odczuwa tego aż tak bardzo na kole kierownicy.

Systemy i funkcje terenowe

Nowy Land Cruiser zyskał dodatkowe możliwości terenowe dzięki możliwości odłączania przedniego drążka stabilizatora. Technologia SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), zastosowana po raz pierwszy w samochodzie Toyoty, umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora dzięki przełącznika na desce rozdzielczej. System Multi-Terrain Monitor zyskał kamery oraz ekran w jakości HD, dzięki czemu kierowca lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) został ulepszony i automatycznie dopasowuje osiągi do warunków na trasie.

Silnik

Nowa Toyota Land Cruiser debiutuje z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l. Silnik osiąga moc 204 KM/150 kW i został połączony z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią Direct Shift. Ta kombinacja pozwala pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.

Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd jednostki 2,8 l z 48-woltowym układem mild hybrid.

Design

Nowa generacja terenowej ikony ma masywny wygląd, a przy tym celem było stworzenie jak najbardziej praktycznego nadwozia. W jeździe po bezdrożach pomocne okażą się krótkie zwisy, ścięte narożniki oraz zwężona dolna część nadwozia, a wiele elementów zostało zaprojektowanych tak, by były łatwe do wymiany w razie uszkodzenia.

Z boku uwagę zwraca klasyczna sylwetkę Land Cruisera z mocno podkreślonymi poziomymi liniami. Nowa generacja ma 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm.

Styliście zastosowali kilka ciekawych elementów – np. pomarańczowe kierunkowskazy w przednich lampach. Coś od czego większość producentów odeszła już dobre 20 lat temu, tutaj powraca.

Kabina dostępna jest w pięcio- lub siedmiomiejscowej wersji. Obniżona linia szyb z większymi oknami bocznymi znacząco poprawia widoczność kierowcy we wszystkich kierunkach.

Hit sprzedaży?

Pierwsze dane z rezerwacji online Toyoty Land Cruiser potwierdziły, jak bardzo polscy klienci czekali na nową odsłonę tego auta. 9 lutego o godz. 11 uruchomiono możliwość zarezerwowania swojego egzemplarza auta w jednej z dwóch najwyższych wersji wyposażenia legendarnej terenówki – Executive oraz limitowanej First Edition. W ciągu pierwszej godziny zarezerwowano 462 auta w obu wersjach, a do środy 14 lutego pula zamówionych samochodów powiększyła się do 702 egzemplarzy.

Auto w podstawowej wersji Prado kosztuje od 319 900 zł, natomiast Toyota Land Cruiser w wersji Executive to wydatek od 409 900 zł.

Pierwszy sfotografowany przez nas egzemplarz, spotkaliśmy w salonie Toyota Walder Rumia.

Idź do oryginalnego materiału