Etapowe wdrażanie przebiega zgodnie z planem, pierwsze części zamienne są już magazynowane – oficjalnie otwarto nową lokalizację Daimler Truck, Global Parts Center (GPC) w Halberstadt.
Dr Reiner Haseloff – premier Saksonii-Anhalt, Sven Schulze – minister gospodarki, turystyki, rolnictwa i leśnictwa Saksonii-Anhalt, Thomas Balcerowski – administrator okręgu Harz, Daniel Szarata – starszy burmistrz Halberstadt, Karin Rådström – CEO Daimler Truck, Achim Puchert – CEO Mercedes-Benz Trucks, Stina Fagerman – Head of Marketing, Sales and Services w Mercedes-Benz Trucks, Uwe Kazmeier – Project Manager & Head of Customer Services & Parts w Mercedes-Benz Trucks, Thomas Zwick – project manager w Daimler Truck General Works Council i przewodniczący Rady Zakładowej w fabryce w Wörth, Dries Van Hoeymissen, Executive Vice President Central Europe DP World, oraz wielu innych gości wzięło udział w dzisiejszej ceremonii oficjalnego otwarcia GPC.
Nowej centrum logistyczne będzie dostarczać około 300 000 różnych artykułów – od najmniejszej śruby po kompletną kabinę kierowcy samochodu ciężarowego – dystrybutorom pojazdów w ponad 170 krajach na całym świecie. Global Parts Center odgrywa decydującą rolę w zapewnieniu międzynarodowych łańcuchów dostaw. Elastyczna i wydajna logistyka części zamiennych jest ważnym czynnikiem sukcesu dla Mercedes-Benz Trucks i ich klientów na całym świecie: szybkie i kompleksowe zaopatrzenie w części umożliwia maksymalizację czasu sprawnego działania i minimalizację przestojów flot pojazdów.
Daimler Truck inwestuje w Halberstadt łącznie około 500 milionów euro. Do początku 2026 roku w GPC zostanie utworzonych około 650 miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników. w tej chwili w zakładzie pracuje już prawie 200 pracowników.
Około 2600 dostawców samochodów ciężarowych Mercedes-Benz dostarczy swoje części do zakładu logistycznego. Odbiór towarów w GPC rozpoczął się w połowie maja tego roku, dzięki czemu obszary logistyczne i półki są stopniowo zapełniane. Od początku 2026 roku nowa lokalizacja będzie obsługiwać ponad 20 regionalnych centrów logistycznych i prawie 3000 dealerów na całym świecie – między innymi w różnych krajach europejskich, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Australii. W ten sposób Halberstadt stanie się sercem globalnego zaopatrzenia w części zamienne do Mercedes-Benz Trucks.
Zastosowano najnowocześniejszą technikę magazynowania i przenoszenia części. Towary są przyjmowane i wysyłane przez dwie duże, równoległe hale, każda o szerokości około 200 metrów i długości 600 metrów. Od momentu położenia fundamentu powstało kilka mniejszych budynków, takich jak hale pustych pomieszczeń i recyklingu oraz budynek biurowy.
Nowy budynek w parku przemysłowym Halberstadt East będzie miał powierzchnię całkowitą około 270 000 m2, a w pierwszym etapie budowy około 260 000 m2 powierzchni logistycznej. To ponad 35 boisk piłkarskich.
Daimler Truck pozyskał globalną firmę logistyczną DP World, która przejmie codzienną działalność GPC w zakresie samochodów ciężarowych. Obejmuje to procesy logistyczne przyjęcia i wysyłki towarów oraz magazyn części. Przedsiębiorstwo dysponuje bogatym doświadczeniem w całym łańcuchu logistycznym i pomimo swojej globalnej struktury ma wyraźne ukierunkowanie regionalne.
Nowy zakład logistyczny został od samego początku zaprojektowany z myślą o eksploatacji neutralnej pod względem emisji CO2, z koncepcją energetyczną, która całkowicie rezygnuje z paliw kopalnych. Energia potrzebna na terenie zakładu jest wytwarzana przez jedną z największych dachowych instalacji fotowoltaicznych w Europie, zgodnie z wiedzą firmy. Ponad 90% całej powierzchni dachu na terenie zakładu, około 250 000 m2, zostało wyposażonych w moduły fotowoltaiczne. Oczekuje się, iż instalacja fotowoltaiczna o mocy szczytowej ponad 22 megawatów (MWp) będzie w przyszłości wytwarzać ponad 20 mln kWh energii elektrycznej rocznie. Jest to znacznie więcej, niż zostanie zużyte w zakładzie. Nadmiar energii z Global Parts Centre będzie dostarczany do sieci. Planowane są dodatkowe urządzenia magazynujące energię, aby utrzymać poziom samowystarczalności na możliwie wysokim poziomie przez cały okres użytkowania. W pierwszym etapie planowany jest magazyn energii o pojemności ok. 2000 kWh, który zostanie uzupełniony o kolejny w późniejszym terminie.
Obiekt będzie ogrzewany dzięki elektrycznych pomp ciepła, które przeniosą ciepło do budynku za pośrednictwem układów ogrzewania podłogowego. Dzięki niskim temperaturom wody ogrzewającej i efektowi magazynowania podłóg przemysłowych można osiągnąć wysoką sprawność energetyczną.
Aby ułatwić pracownikom dostęp do mobilności elektrycznej, udostępnionych zostanie około 30 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Infrastruktura ładowania jest już przygotowywana do dalszej rozbudowy.
Odpowiednie stacje ładowania są również dostępne dla ciężarówek dostawców, których floty będą stopniowo elektryfikowane: w tym celu dostępnych jest 16 punktów ładowania o mocy 200 kW i cztery punkty ładowania o mocy 400 kW. Daimler Truck zelektryfikuje swoją pierwszą trasę już w sierpniu 2025 roku między Oschersleben, oddalonym o około 30 kilometrów, gdzie dostawca usług wstępnie pakuje określone wolumeny, a GPC Halberstadt. Kolejne trasy dla ciężarówek elektrycznych zostaną uruchomione w późniejszym terminie.
Karin Rådström, CEO Daimler Truck: – Nowe Global Parts Center umożliwia nam jeszcze lepszą obsługę naszych klientów. Z Halberstadt możemy gwałtownie i efektywnie zaopatrywać ich w części zamienne Mercedes-Benz Trucks w ponad 170 krajach, zapewniając maksymalny czas sprawnego działania ich samochodów ciężarowych. W ten sposób jeszcze bardziej wzmocnimy naszą zdolność do realizacji celu działania Daimler Truck: For all who keep the world moving.
Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: – Nasze nowe Global Parts Center to największy projekt logistyczny w historii naszej firmy. Nowa lokalizacja w Halberstadt odegra kluczową rolę w utrzymaniu ciężarówek klientów w ruchu, a tym samym w sprawnym funkcjonowaniu naszej gospodarki i społeczeństwa. Global Parts Center to imponujący dowód na to, iż koncentracja na kliencie stała się kluczowym elementem naszej strategii Mercedes-Benz Trucks. Lokalizacja ta pomoże nam w dalszym zwiększeniu dostępności i szybkości dostaw części zamiennych w przyszłości.
