Glasspar G2: najważniejszy amerykański samochód, o którym (prawdopodobnie) nigdy nie słyszałeś

1 rok temu

Glasspar G2 został zaprezentowany w 1951 roku, co czyni go pierwszym w historii samochodem produkowanym na małą skalę z włókna szklanego i wyprzedza Corvette na rynku o pełne dwa lata. W rzeczywistości wielu sugerowało, iż Chevrolet był inspirowany G2 i niektórymi innymi samochodami z włókna szklanego z wczesnych lat pięćdziesiątych.

Glasspar początkowo zaczął produkować łodzie z włókna szklanego w 1947 roku i stał się jednym z największych producentów w połowie lat pięćdziesiątych. W porównaniu z tym branża motoryzacyjna zawsze była drobnostką, ale trwały wpływ, jaki firma wywarła na samochody sportowe z kompozytów, można odczuć dzisiaj, ponad 70 lat później.

Szybkie fakty – Glasspar G2

Glasspar G2 był pierwszym samochodem sportowym produkowanym na małą skalę, który miał karoserię z włókna szklanego, rewolucyjnego wówczas materiału, który był lekki, trwały i odporny na rdzę. To pionierskie zastosowanie konstrukcji z włókna szklanego pozwoliło na znaczną redukcję masy w porównaniu z tradycyjną stalą lub aluminium i znacznie uprościło proces wytwarzania karoserii samochodowych z blachy, z którą zwykle jest dużo trudniej pracować. G2 był zwykle napędzany silnikiem V8 z płaską głowicą Forda lub Chevroletem V8 z małym blokiem, ale jego wszechstronna konstrukcja pozwalała właścicielom dostosować swoje samochody do wybranych przez nich silników, skrzyń biegów i układu zawieszenia. Sukces G2 pomógł spopularyzować zestawy samochodowe, ponieważ wielu entuzjastów zaczęło budować własne samochody sportowe z karoserią z włókna szklanego, używając form G2. Ten trend utorował drogę całej branży skupionej na konstruowaniu samochodów z możliwością dostosowania, dając entuzjastom możliwość tworzenia unikalnych, spersonalizowanych pojazdów. W latach 1951-1955 wyprodukowano tylko około 150 egzemplarzy Glasspar G2, z których tylko kilka przetrwało, co czyni je dziś rzadkimi i cennymi przedmiotami kolekcjonerskimi.

Bill Tritt + para lodów

Glasspar G2 był pionierskim samochodem sportowym i zajmuje znaczące miejsce w historii motoryzacji jako pierwszy samochód z nadwoziem z włókna szklanego produkowany na małą skalę – wypuszczony wiele lat przed pojawieniem się bardziej znanych rywali, takich jak Corvette i Meyers Manx. Jego unikalny projekt i innowacyjne wykorzystanie materiałów przygotowały grunt pod przyszły rozwój w branży, a jako pomysł Billa Tritta, Glasspar G2 pokazał potencjał włókna szklanego jako podstawowego materiału do produkcji karoserii samochodowych.

Oto Bill Tritt, założyciel firmy Glasspar i rewolucyjna postać zarówno w historii konstrukcji kompozytowych jachtów i łodzi motorowych, jak iw historii samochodów sportowych z włókna szklanego. Zdjęcie dzięki uprzejmości Undiscovered Classics.

Bill Tritt, amerykański budowniczy łodzi i architekt morski, założył firmę Glasspar w 1947 roku. Początkowo skupiając się na tworzeniu łodzi, Tritt gwałtownie dostrzegł potencjał włókna szklanego jako lekkiej, trwałej i odpornej na rdzę alternatywy dla tradycyjnych materiałów, takich jak stal i aluminium. Ta świadomość doprowadziła do powstania Glasspar G2, jego przełomowego samochodu sportowego z włókna szklanego.

Praca Tritta w przemyśle morskim przyćmiłaby jego zaangażowanie w samochody sportowe, był pierwszym na świecie, który wykonał maszty i drzewce z włókna szklanego do żaglówek, a w pewnym momencie w połowie lat pięćdziesiątych Glasspar budował szacunkowo 15-20% wszystkie łodzie z włókna szklanego sprzedawane w Stanach Zjednoczonych od wybrzeża do wybrzeża.

Nadchodzi Glasspar G2

W 1950 roku Tritt nawiązał współpracę z Kennethem „Kennym” Brooksem, utalentowanym kierowcą wyścigowym, aby stworzyć niestandardowe nadwozie z włókna szklanego dla podwozia dostarczonego przez Brooksa. W rezultacie powstał „Brooks Boxer”, lekki, przyciągający wzrok samochód sportowy, który gwałtownie zyskał zainteresowanie w całym kraju. Sukces Boxera zainspirował Tritta do udoskonalenia projektu i wprowadzenia na rynek Glasspar G2, pierwszego produkowanego na małą skalę samochodu sportowego z włókna szklanego.

Glasspar G2 pojawił się na okładce wydania Road & Track Magazine ze stycznia 1953 roku, znacznie zwiększając liczbę amerykańskich entuzjastów motoryzacji, którzy o nim wiedzieli. Zdjęcie dzięki uprzejmości magazynu Road & Track.

Glasspar G2 został zaprojektowany z eleganckimi, płynnymi liniami i niskim profilem, co nadało mu uderzający wygląd, który być może był inspirowany popularnym wówczas Jaguarem XK120.

Jego lekkie nadwozie z włókna szklanego zostało zamontowane na stalowym podwoziu z rur, co zapewnia znaczną redukcję masy w porównaniu ze współczesnymi samochodami sportowymi z ich znacznie cięższymi stalowymi nadwoziami. Ta przewaga wagowa zapewniła G2 doskonały stosunek mocy do masy w porównaniu z większością samochodów na drogach, przy odpowiednich osiągach.

Pod maską G2 był zwykle napędzany silnikiem V8 z płaską głowicą Forda lub silnikiem Chevrolet V8 z małym blokiem. Większość samochodów była sprzedawana w zestawach, dzięki czemu właściciele mieli możliwość modyfikowania swoich samochodów dzięki różnych silników, skrzyń biegów i ustawień zawieszenia – w rezultacie nie ma dwóch takich samych G2.

Glasspar G2 zapoczątkował nową erę w projektowaniu i konstruowaniu samochodów, włókno szklane było włóknem węglowym lat 50. Corvette i wiele późniejszych samochodów kompozytowych.

To jest pierwsza strona broszury Glasspar G2 z lat 50., która wyjaśnia ludziom proces budowania zestawu, ponieważ w tamtym czasie była to wciąż dość nowa koncepcja. Zdjęcie dzięki uprzejmości Undiscovered Classics.

Chociaż w latach 1951-1955 wyprodukowano tylko około 150 G2, ich wpływ na świat motoryzacyjny był ogromny. G2 zademonstrował praktyczność i potencjał włókna szklanego w konstrukcji samochodów, inspirując innych producentów do przyjęcia tego materiału. Sukces G2 pomógł również spopularyzować zestawy samochodowe, ponieważ wielu entuzjastów zaczęło budować własne samochody sportowe z karoserią z włókna szklanego, używając form G2.

Innowacyjny projekt Glasspar G2, lekka konstrukcja i przełomowe zastosowanie włókna szklanego pozostawiły trwałe dziedzictwo w świecie motoryzacyjnym. Wizja Billa Tritta dotycząca samochodu sportowego z włókna szklanego zmieniła branżę, prowadząc do rozwoju kultowych samochodów i wspierając nową generację lekkich pojazdów o wysokich osiągach.

Pokazany tutaj Glasspar G2 z 1951 roku

Samochód, który widzisz w tym artykule, to Glasspar G2 z 1951 roku, który przez ostatnie kilka lat był wystawiany w Horton Classic Car Museum.

Ta strona z broszury Glasspar G2 pokazuje akcesoria, które były dostępne dla tego samochodu – imponujący asortyment, biorąc pod uwagę niewielki rozmiar zakładu. Zdjęcie dzięki uprzejmości Undiscovered Classics.

Jest napędzany silnikiem V8 z płaską głowicą Mercury o pojemności 255 cali sześciennych, a moc jest przesyłana z powrotem przez 3-biegową manualną skrzynię biegów z dźwignią zmiany biegów Hurst Indy. Silnik zwieńczony jest trzema dwucylindrowymi gaźnikami i zestawem głowic Offenhauser oraz kolektorem dolotowym z polerowanego aluminium.

Samochód jest wykończony na czarno, z białymi plisowanymi kubełkowymi siedzeniami dla dwóch osób w środku, ma kierownicę w stylu banjo i jeździ na stalowych kołach z oponami z białymi ścianami, chromowanymi kołpakami i pierścieniami ozdobnymi. Ten G2 został pokazany na Amelia Island Concours d’Elegance w 2007 roku, a później zdobył trofeum za 1. miejsce na American Hero Classic Car Show 2013 w Teksasie.

Teraz ma trafić na blok aukcyjny z Mecum w połowie kwietnia w Houston w Teksasie. jeżeli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.











Zdjęcia dzięki uprzejmości Mecum

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału