Kontynuacja zaawansowanych prac budowalnych na całym pomorskim odcinku drogi ekspresowej S6 oraz przy budowie S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – oto najważniejsze wydarzenia tego roku. GDDKiA cały czas działa również w ramach programu przebudowy drogi krajowej nr 22.
Pomorska S6
Od 2023 roku trwa budowa ponad 70 kilometrów pomorskiej S6, czyli nowej drogi ekspresowej, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem. Inwestycja jest podzielona na pięć zadań: dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska, koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie.
W obecnym kształcie DK6 jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej jako przedłużenie S7
Równie intensywnie jak budowa S6, kontynuowane są prace przy S7, czyli Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Bardzo ważna z perspektywy mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej inwestycja jest podzielona na dwa zadania: od Chwaszczyna do Żukowa oraz z Żukowa do węzła Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa (OMT1) realizuje Budimex, a Żukowo – Gdańsk Południe (OMT2) konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Koszt robót na OMT1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.
Dodatkowo S7 otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.
Program budowy 100 obwodnic
Przyspieszyły prace projektowe w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim. Jeszcze pod koniec 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Zgodnie z harmonogramem inwestycji, umowę planuje się podpisać w II kw. 2025 r.
GDDKiA jest również po spotkaniu informacyjnym w sprawie przebiegu obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22 i DK25. Złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany jest w IV kw. 2026 r.
Kontynuowane są prace projektowe dla kolejnych dwóch obwodnic, tj. Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 oraz Sztumu w ciągu DK55.
Droga krajowa do elektrowni jądrowej
W tym roku ogłoszono także przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest całkowicie po nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią.
Zadanie podzielono na dwa odcinki: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach w tej chwili powstającej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to inwestycja nie tylko ważna z perspektywy strategicznej, ale również dla mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych, ale będzie miała również najważniejsze znaczenie w okresie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Droga Czerwona w Gdyni
Cały czas prowadzone są prace projektowe przy Drodze Czerwonej w Gdyni, która ma być przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta w kierunku północnym, a następnie na wschód do gdyńskiego portu. Nowe trasa umożliwi sprawne połączenie rozwijającego się portu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Ta trasa jest projektowana we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. GDDKiA jest po spotkaniach informacyjnych, gdzie projektanci przedstawili warianty przebiegu drogi oraz wysłuchaliśmy głosu lokalnej społeczności, która mogła przedstawić swoje opinie w kwestii proponowanych rozwiązań.
Prace na drogach krajowych Pomorza
Zakończono rozbudowę DK21 między Słupskiem a Ustką o długości ok. 13 km, która z powodu intensywnych opadów śniegu i mrozów została przesunięta na 2024 r. Końca dobiegły także prace na DK55 w Brachlewie w okolicy wiaduktu z linią kolejową Malbork – Kwidzyn.
Tempo nie zwalnia w ramach programu przebudowy DK22 w woj. pomorskim. Pod koniec roku skończyły się prace na trzech odcinkach: z Chojnic do Czerska (22,5 km), od Czarlina do Knybawy (4 km) oraz między Knybawą i Gnojewem (5,6 km). Na 10-kilometrowej trasie z Królewa do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego większość prac zrealizowano, jednak część robót w okolicy Starego Pola została przeniesiona na wiosnę 2025 r. Do końca roku zapewniona będzie pełna przejezdność z Malborka do Starego Pola.,
Wciąż kontynuowane są roboty budowlane na 6-kilometrowym odcinku DK22 między Zblewem i Sucuminem. Do tego ogłoszono przetargi na rozbudowę trasy Czersk – Czarna Woda (10 km) oraz Gnojewo – Cisy (3 km), gdzie głównym celem jest przebudowa skrzyżowań i budowa ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto czekamy na uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka DK22 od Czarnej Wody do Zblewa.
Trwają również zaawansowane prace na DK25 od Człuchowa do granicy woj. pomorskiego z woj. kujawsko-pomorskim. Budowane są obejścia miejscowości Ględowo i Jęczniki Wielkie.
Uwaga skupiona na pieszych
Przed startem roku szkolnego 2024/2025 wykonano 100 proc. planu doświetleń przejść dla pieszych w woj. pomorskim. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) to jeden z głównych celów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zadanie zostało wykonane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID).
PBID jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie GDDKiA.
Prócz szeregu inwestycji drogowych, polegających na budowie nowych dróg, takich jak S6 czy S7 OMT, GDDKiA realizuje również zadania związane z poprawą bezpieczeństwa. Zakończono już ponad 600 zadań z zakresu poprawy BRD na przejściach dla pieszych na wszystkich drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA w woj. pomorskim.
Odblaski dla szkół
2758 to liczba zestawów odblaskowych, w tym kamizelek, opasek i breloczków do plecaków, które wspólnie z wykonawcami kontraktów i pomorską Policją, GDDKiA wręczyła uczniom 15 szkół. Wszystkie placówki zlokalizowane były przy drogach krajowych i w rejonie prowadzonych inwestycji.
Poza odblaskami przeprowadzono również szereg kampanii profilaktyczno-edukacyjnych dotyczących noszenia odblasków i ich wpływu na bezpieczeństwo, szczególnie w warunkach jesienno-zimowych.
Dodatkowo w wybranych szkołach przeprowadziliśmy spotkania z dziećmi, podczas których zaprezentowaliśmy tajniki pracy drogowców. Najmłodsi otrzymali elementarze GDDKiA pt. „Jeż Drogowiec”. Materiały uzupełniają wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się poza obszarem zabudowanym jako pieszy. Pomagają kształtować umiejętności i prawidłowe zachowania oraz rozpoznawać niebezpieczeństwa przy poruszaniu się poboczem drogi.