
Jest obowiązkowa, ale często lekceważona. A to może się zemścić. Co trzeba wiedzieć o gaśnicy w aucie, jaka zadziała najlepiej, gdzie i jak ją przewozić i jak w razie potrzeby prawidłowo użyć?
Na temat pożarów samochodów zaczęło się mówić szczególnie dużo po pierwszych spektakularnych przypadkach spalenia się modeli z napędem elektrycznym.
Co się częściej pali – elektryk czy auto spalinowe?
Zwolennicy tego typu napędu przypominają, iż w przypadku „elektryków” wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372, natomiast analogiczny współczynnik dla aut spalinowych to 0,424.
Sympatycy konwencjonalnych napędów przypominają, iż średnia wieku aut z silnikami tłokowymi jest dużo wyższa, a ich przeszłość nierzadko dużo bardziej mroczna, co w oczywisty sposób może wpływać na zagrożenie pożarem.
https://magazynauto.pl/porady/czym-jezdzi-straz-pozarna-typy-pojazdow-zastosowanie-mozliwosci-roznorodnosc-wyposazenia-jest-olbrzymia,aid,5070Poważne zagrożenie o różnych przyczynach
Jedno nie ulega wątpliwości – bez względu na rodzaj napędu ogień jest bardzo poważnym zagrożeniem dla pojazdu. Jego źródłem wcale nie musi być usterka techniczna czy wypadek. W niektórych modelach, np. Citroenie C4 czy Peugeocie 307, ogień wybuchał z powodu wady fabrycznej uszczelnienia wiązki pompy ABS-u.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/w-grecji-splonal-koengisegg-wart-ponad-11-mln-zl-teraz-wlasciciel-otrzyma-nowe-auto,aid,4306Polskie prawo wymaga obecności w aucie gaśnicy. Specjaliści ze sklepu Pożarpoż przypominają, iż równie ważne są:
- zapoznanie się przez kierowcę z instrukcją jej obsługi gaśnicy,
- przewożenie w łatwo dostępnym miejscu
- regularne kontrole stanu (tzw. legalizacje).
Pożar niejedno ma imię
Ogień trawiący pojazd jest bardzo złożonym procesem. W grę może wchodzić palenie się tworzyw sztucznych, gumy, płynów, instalacji elektrycznej, elektroniki, a choćby metali, jak magnez, używany np. do wykonywania kolektorów dolotowych.
Z tego powodu w samochodzie zalecane jest posiadanie gaśnicy typu A, B i C, które poza uniwersalnością cechują się większą skutecznością gaśniczą w porównaniu z innymi typami gaśnic o podobnej masie środka gaśniczego. Poniżej opisujemy typy gaśnic.
Gaśnica typu A
Zaszeregowanie gaśnicy do typu A oznacza, iż nadaje się ona do gaszenia płonących ciał stałych, np. drewna, węgla, papieru, słomy i tkanin.
- W tym typie gaśnic środkiem gaśniczym jest proszek, piana lub mgła wodna.
Gaśnica typu B
Tego typu gaśnice służą do tłumienia pożaru cieczy i materiałów topiących się – w tym benzyny, nafty, parafiny, farb oraz lakierów.
- Za gaszenie odpowiada proszek, piana lub dwutlenek węgla.
Gaśnica typu C
Do walki z pożarami gazów – LPG czy spotykanego w domowych kuchenkach metanu – służy gaśnica typu C.
- Jedynym stosowanym w tym przypadku środkiem gaśniczym jest proszek typu ABC lub BC.
Gaśnica typu D
Najlepszym sposobem na opanowanie pożaru metali (np. sodu, potasu, magnezu czy aluminium) jest gaśnica typu D.
- Tylko w tym typie gaśnic stosowany jest specjalny proszek gaszący typu D.
Gaśnica typu F
W kuchniach, także domowych, od pożaru ciał stałych częstsze jest zapalenie się nadmiernie rozgrzanego oleju jadalnego na patelni czy we frytownicy.
- Środkiem gaśniczym jest specjalna piana gaśnicza typu ABF.
Pytania i odpowiedzi – gaśnica duża czy mała, fabryczna czy akcesoryjna, przewożenie
Jaką gaśnicę wybrać? Specjaliści ze sklepu Pożarpoż żartują, iż kilogramowa gaśnica jest dla policji, a dwukilogramowa lub większa do faktycznego gaszenia. W aucie osobowym najlepszym kompromisem między rozmiarem gaśniczym i masą środka gaśniczego są gaśnice 2 kg – kilka większe i droższe od wariantu 1 kg.
Gaśnice samochodowe są dostępne w wielu miejscach – w tym na stacjach paliw czy w supermarketach. Polecamy wyspecjalizowane sklepy – większy asortyment pozwala na lepsze dopasowanie gaśnicy – trzeba mieć na uwadze, iż kształt zaworu czy sposób mocowania mogą przesądzić o możliwości zamontowania gaśnicy w miejscu wybranym przez kierowcę.
Gaśnice są też oferowane przez ASO i jako opcjonalne wyposażenie nowych aut. Trudno je polecać – za cenę liczoną w setkach złotych otrzymujemy gaśnicę renomowanego producenta (np. firmy Gloria) z logo danej marki. o ile już w coś inwestować, to w fabryczne mocowanie, idealnie dopasowane do danego auta.

Poprawny transport gaśnicy
Najczęściej praktykowanym sposobem przewożenia gaśnicy jest „zakopanie” jej na dnie bagażnika. Nierzadko pod podwójną podłogą czy w bocznych schowkach kufra. Co w sytuacji, gdy gaśnicy trzeba będzie użyć? Strata czasowa na wypakowanie bagażnika może być tak długa, iż sama gaśnica na kilka się zda... Z tego powodu dobrym pomysłem jest przewożenie gaśnicy w przedziale pasażerskim. Niektóre firmy, np. Mercedes, od lat jako wyposażenie opcjonalne oferują przymocowany do dolnej części fotela kierowcy stelaż na gaśnicę. Nie przeszkadza ona podczas jazdy, pozostaje niemal niewidoczna, a jest zawsze pod ręką.
Ale uwaga! Gaśnica w kabinie musi być bardzo dobrze przymocowana. Podczas poważnego wypadku luźno osadzona może uderzyć z siłą kilkudziesięciu kilogramów!



Aktywacja gaśnicy
Gaśnica stałociśnieniowa
Ten typ gaśnicy przypomina dezodorant – działa na zasadzie wyrzucania środka gaśniczego pod ciśnieniem, które jest wytwarzane przez znajdujący się w zbiorniku gaśnicy środek (sprężony, niepalny gaz). Można ją poznać po wbudowanym wskaźniku ciśnienia.

Jego obecność nie oznacza, iż takie gaśnice nie wymagają kontroli. O ile kierowca może sam sprawdzić ciśnienie gazu roboczego, o tyle potencjalnym zagrożeniem jest zbrylenie się proszku, które można ustalić w trakcie rewizji wewnętrznej. Wielu producentów gaśnic zaleca, by z powodu tego zjawiska wymieniać proszek gaśniczy raz na pięć lat.
Gaśnica z nabojem
Alternatywnym typem gaśnic spotykanych w samochodach są wyposażone w nabój ze sprężonym dwutlenkiem węgla. W ich przypadku niezwykle ważne jest przestrzeganie zaleceń instrukcji. By gaśnica zadziałała, trzeba zwolnić zawleczkę, a następnie nacisnąć i zwolnić dźwignię zaworu. Spowoduje to przebicie membrany zbiornika (naboju z gazem). Dopiero po przewidzianym przez producenta czasie (zwykle ok. 3 sekund) gaśnica jest gotowa do działania. Naciśnięcie i trzymanie zaworu sprawi, iż gaśnica nie zadziała w prawidłowy sposób!


Jak gasić płonące auto?
Nawet najlepsza gaśnica zda się na niewiele, o ile kierowca nie będzie wiedział, jak jej poprawnie użyć. I nie mamy tu na myśli wyłącznie przygotowania gaśnicy do pracy. Liczy się także sposób operowania nią. Dosłownie wszystko ma znaczenie – poprawnie użyta kilogramowa gaśnica proszkowa będzie pracowała przez zaledwie sześć sekund!

- Wysiadając z pojazdu, wyłączmy zapłon – pracująca instalacja elektryczna może doprowadzić do kolejnego pożaru lub utrudnić gaszenie trwającego.
- Niezwykle ważne jest chociaż zgrubne zlokalizowanie miejsca pożaru – nie zawsze znajduje się on dokładnie tam, skąd wydobywają się największe ilości dymu – maska może być dosyć szczelna, więc zadymienie może pojawiać się pod autem, podczas gdy w ogniu stanęły elementy znajdujące się w komorze silnika.
- Nagłe dostarczenie tlenu, czyli szerokie otwarcie maski lub klapy bagażnika, może tylko nasilić pożar – uchylmy je w stopniu niezbędnym do podania środka gaśniczego, co eksperci sugerują robić w kilku krótkich dawkach.
- Zadbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych – wysiadając pośpiesznie z auta, upewnijmy się, czy nie zostaniemy potrąceni przez inny pojazd, a płonące auto w miarę możliwości zaparkujmy tak, by ogień nie mógł się rozprzestrzenić poza nasz pojazd.
Automatyczne systemy gaśnicze
Ręczne gaszenie pożaru nie jest specjalnie efektywne – możemy zareagować dopiero, gdy zobaczymy płomienie lub poczujemy dym. W zarzewiu ogień są w stanie zdławić automatyczne systemy. Widoczny poniżej, szwedzkiej firmy Fogmaker, jest przeznaczony do gaszenia przestrzeni ładunkowych pojazdów ciężarowych.

W autach osobowych, np. drogich klasykach, bywają montowane mniej rozbudowane systemy – np. przeznaczone do gaszenia serwerów, przypominające wygięte świetlówki (aktywują się pod wpływem temperatury, np. 120°C).
Kontrola gaśnicy przez diagnostę i policjanta
Kwestię związaną z koniecznością posiadania gaśnicy reguluje artykuł 11 rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia. Punkt 14 stanowi, iż pojazd samochodowy obowiązkowo wyposaża się w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia, a przepisu nie stosuje się do motocykla.
Skoro kwestia została umocowana w prawie, to obecność gaśnicy w pojeździe w określonych sytuacjach podlega także kontroli, a choćby sankcjom. Jednym z elementów obowiązkowego badania technicznego jest organoleptyczna kontrola gaśnicy. Jeżeli diagnosta stwierdzi jej brak, to jest to równoznaczne z usterką poważną, czyli negatywnym wynikiem badania technicznego. o ile natomiast gaśnica jest, ale niezgodna z wymaganiami, to diagnosta może to odnotować jako usterkę drobną i zakończyć badanie z pozytywnym wynikiem.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu może skontrolować także policjant. W przypadku braku gaśnicy może wystawić mandat – w oparciu o art. 97 k.w., gdzie górna granica kary sięga 3000 zł. Zwykle mandat za brak gaśnicy jest niższy i nie przekracza 300 zł.

Zarówno diagności, jak i policjanci nie mają podstaw prawnych do sprawdzania legalizacji gaśnic.
Gaśnica w samochodzie: podsumowanie
Przewożenie gaśnicy w aucie to nie tylko wymóg formalny. To niewielkie i tanie urządzenie może uratować drogie mienie, a w skrajnej sytuacji (np. osoby zakleszczonej w pojeździe po wypadku) – także życie. Z tego powodu polecamy zainwestowanie w bardziej skuteczną gaśnicę o masie 2 kg oraz legalizacje – ich koszt nie przekracza 50 zł, a w kryzysowej sytuacji sprawna gaśnica jest na wagę złota.