
Kiedy myślisz, iż minivany wymarły, w zalewie SUV-ów i crossoverów (głównie elektrycznych) nagle pojawia się on – chiński 7-osobowy Forthing U-Tour. Z benzynowym silnikiem, bogatym wyposażeniem i kuszącą ceną. Ale niestety – także ze sporą listą poważnych niedoskonałości.
Zdecydowana większość chińskich marek wkraczających do Polski koncentruje się na SUV-ach. Są jednak wyjątki od tej reguły, a ich najbardziej zaskakujący przykład to Forthing (marka koncernu Dongfeng) i jego model U-Tour. Jest bowiem rok 2024 i w salonach pojawia się minivan, przedstawiciel segmentu już dawno zapomnianego (w Europie) przez zdecydowaną większość producentów. I nie jest to wcale głupi pomysł.

Atutów nie brakuje...
Aspekty wizualne pominiemy, to już indywidualna ocena. To, co jest mocnym punktem Forthinga, ukazuje się po otwarciu dużych drzwi. Najbardziej zaskakuje przestronność kabiny, zarówno z przodu, jak i w drugim rzędzie miejsca jest w bród. Fotele są wygodne, elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane (te z tyłu też). Kierowca ma do dyspozycji funkcję masażu, a widoczność z jego miejsca jest odpowiednia. Nie brakuje schowków, uchwytów na kubki, wejść USB (choć tylko starego typu). Zadbano o takie detale, jak tryb automatyczny sterowania szyb we wszystkich drzwiach.

Bagażnik jest pokaźnych rozmiarów i ma niewielki schowek pod podłogą. Królewskie warunki panują w drugim rzędzie, gdzie zastosowano dwa niezależne kapitańskie fotele. Podróżni mogą cieszyć się przestrzenią, wygodą i szerokim zakresem regulacji. Fotele sterowane są elektrycznie, można przesuwać je także na boki, a do dyspozycji są fenomenalnie wykonane, stabilne stoliki.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/czy-minivany-wracaja-do-lask-przyklad-plynie-z-azji,aid,3895Po stronie plusów wypada zapisać też układ napędowy. 177-konny silnik nie jest może mistrzem dynamiki, ale zapewnia akceptowalne osiągi, a co ważne, ma umiarkowany apetyt na paliwo. W ruchu miejskim należy liczyć się ze spalaniem na poziomie 9-10 l/100 km. Na drogach z ograniczeniem 90 km/h można osiągnąć wynik około 6,5 l, a na autostradach i „ekspresówkach” uzyskany rezultat to 8-9 l/100 km. Podobać może się także komfortowy charakter zawieszenia i skuteczne tłumienie nierówności.
benzynowy, turbo |
1481 cm3 |
R4/16 |
177 KM/5600 |
260 Nm/1500 |
przedni; aut./7-bieg. |
485/190/172/290 cm |
b.d./12,5 cm |
1790/470 kg |
234/1086 l |
55 l (Pb 95) |
215/55 R18 |
180 km/h |
9,5 s |
7,6 l/100 km |
720 km |
149 900 zł |
149 900 zł |

3,4 s |
9,7 s |
19,5 s |
42,8 m |
44,4 m |
61,4 dB |
66,1 dB |
98 km/h |
2,9 |
9,5/7,5/8,5 l/100 km |
640 km |
...niestety wad również
Istotnym minusem, być może dla wielu przekreślającym ten model, jest brak możliwości składania foteli drugiego rzędu, przez co nie da się uzyskać typowej dla minivana powiększonej przestrzeni transportowej. Kanapa trzeciego rzędu nie rozpieszcza przestronnością – umieszczenie na niej trzech osób to fikcja, a dostanie się tam jest wyjątkowo męczące, co sprawia, iż Forthing to w praktyce bardziej auto 4+2 niż 7-osobowe. Brakuje też rolety bagażnika, a ładowność 470 kg wygląda jak błąd.
System multimedialny odstaje od dzisiejszych standardów (brak nawigacji, słaba integracja ze telefonem, fatalna jakość dźwięku przy połączeniu Bluetooth) i nie obsługuje języka polskiego.

Na jednoznacznie negatywną ocenę zasługuje skuteczność układu hamulcowego, w czym udział mogą mieć opony marki Linglong. Wyniki uzyskane w naszych pomiarach są o blisko 10 m gorsze niż innych aut sprawdzanych w tych samych warunkach. Dało się także wielokrotnie odczuć problemy z trakcją przy ruszaniu.
https://magazynauto.pl/uzywane/najlepsze-uzywane-minivany-i-kombivany-15-modeli-roznej-wielkosci-zalety-wady-polecane-silniki-ceny,aid,3363U-Tour budzi mieszane uczucia. Trzeba docenić, iż minivan pojawia się na rynku, z drugiej strony, bilans plusów i minusów nie jest w tym przypadku korzystny.
Forthing U-Tour 1.5 T GDI 7DCT: galeria zdjęć
1750
Forthing U-Tour 1.5 T GDI 7DCT – test: podsumowanie
- Obszerne wnętrze, wygodny 2. rząd, niezły komfort jazdy, wyposażenie
- Wpadki funkcjonalne, multimedia, problemy z trakcją, niska ładowność
Forthing U-Tour w zasadzie nie ma konkurencji. Nie brakuje mu plusów, ale liczne niedostatki potrafią irytować.