Ford wraca do F1. "Co najmniej do 2030 roku"

1 rok temu
Zdjęcie: Ford F1


Interesujące wieści ze świata Formuły 1. Ford ogłosił, iż od sezonu 2026 będzie partnerem technicznym zespołu Oracle Red Bull Racing. Amerykańska firma zajmie się dostarczaniem silników hybrydowych nowej generacji i podzieli się know-how w zakresie baterii, systemu i silników elektrycznych.

Ford romansował z królową sportów motorowych przez długie lata, ale niemal od dwóch dekad nie jest obecny w F1. W 2026 roku wszystko się zmieni. Jest oficjalne potwierdzenie – Ford wraca do F1. Powrót amerykańskiej marki nie będzie się jednak wiązał z obecnością nowego teamu w stawce – Ford nawiąże bowiem współpracę z Oracle Red Bull Racing, a jej przedmiotem będą hybrydy.

Ford wraca do F1. Chodzi o hybrydy

Nie jest bowiem tajemnicą, iż w świecie F1 czeka nas mała rewolucja. Zatwierdzone w sierpniu 2022 roku regulacje dotyczące jednostek napędowych od 2026 roku wprowadzą elektryfikację na wyższy poziom. W F1 będą startować hybrydy z prawdziwego zdarzenia, a moc czerpana z silnika elektrycznego będzie stanowić niemal połowę całkowitej mocy układu. Dziś jest to około 15%.

W opracowaniu oszczędniejszych i bardziej zelektryfikowanych podzespołów do bolidów, ma pomóc Ford. Amerykanie podpisali już stosowne umowy z Red Bullem. Oznacza to powrót w roli partnera gracza z czołówki. Choć do 2026 roku wszystko może się jeszcze zmienić to mistrzowski tytuł w klasyfikacji konstruktorów mówi sam za siebie – Red Bull rządził w okresie 2022 i z pewnością ma apetyt na dalsze zwycięstwa.

Umowa na 4 lata

Zgodnie z zapisami kontraktu, Red Bull Ford Powertrains, będzie od 2026 do co najmniej 2030 roku dostarczał jednostki napędowe dla zespołów Oracle Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri. Prace nad nowymi rozwiązaniami zaczną się na dniach – Ford i Red Bull Powertrains będą rozwijać zespół napędowy, zgodny z nowymi przepisami technicznymi, obejmujący silnik elektryczny o mocy 350 kW (476 KM) i nowy silnik spalinowy, zdolny do zasilania w pełni zrównoważonymi paliwami. Układ napędowy ma być gotowy do wykorzystania w okresie 2026.

To początek nowego, emocjonującego rozdziału w historii startów Forda w sportach motorowych, sięgającej czasów wyścigu wygranego przez mojego pradziadka, co kiedyś przyczyniło się do powstania naszej firmy. (…) Ford wraca na szczyty wyścigowej rywalizacji u boku mistrzów świata, Oracle Red Bull Racing, wnosząc na jedną z najbardziej eksponowanych scen sportowych długą tradycję innowacji, zrównoważony rozwój i napędy elektryczne Forda

Bill Ford, prezes zarządu.

Ford inwestuje nie tylko w F1

Choć hasło „Go SUV, go electric” na to wcale nie wskazuje, Ford utrzymuje tradycję obecności w sportach motorowych bardzo różnych klas. Od 2026 roku Ford będzie jedynym producentem startującym w sportach motorowych od klas podstawowych po Formułę 1. Producent, w informacji prasowej wyjaśnia, iż składa się na to m.in. udział w zawodach WEC i IMSA, w tym rywalizacja Mustanga GT3 w 24-godzinnym Le Mans, starty Forda Puma Hybrid Rally1 z M-Sportem w WRC, Baja 1000, gdzie wystawiany jest Ranger Raptor i Bronco oraz zawody NASCAR, NHRA i Supercars, w których rywalizuje Mustang.

Idź do oryginalnego materiału