Ford Transit Supervan – historia czterech generacji

10 miesięcy temu

Ford Transit to model, którego nie trzeba przedstawiać. Od 1966 roku można go spotkać niemalże pod każdą szerokością geograficzną. Amerykański producent nie osiadł na laurach – wykorzystując dostawczego Transita i sportowe osiągi marki Ford stworzył koncepcję samochodu Supervan, którego każda kolejna generacja przechodzi do historii motoryzacji.

Pierwszy Ford Transit Supervan z 1972 roku

W 1972 roku na torze wyścigowym Brands Hatch Circuit w Anglii zaprezentowano pierwszą generację Transita „Supervan”. Przepis na ten samochód był nieskomplikowany – do zwykłego nadwozia furgonetki Ford Transit pierwszej generacji „włożono” masywny, pięciolitrowy silnik V8 o mocy ponad 400 KM z Forda GT40 – czterokrotnego zwycięzcy wyścigu Le Mans.

Sportowy silnik umieszczony centralnie. Oznacza to, iż pod maską Transita nie znajdowało się nic, a przestrzeń ładunkową zajmowała wspomniana wyżej jednostka napędowa. Dzięki niej pierwsza generacja Forda Transita Supervan osiągała zdumiewające osiągi. Prędkość maksymalna wynosiła około 240 km/h, a przyśpieszenie od „zera” do 100 km/h zajmowało 7 sekund. Osiągnięcie prędkości 160 km/h zajmowało wyścigówce kilka ponad 21 sekund.

Supervan wyglądał niemal tak samo jak fabryczna furgonetka. Sportowe cechy zdradzały ekstremalnie szerokie opony i poszerzone nadkola. Auto gwałtownie stało się legendą. W momencie powstania było najszybszym vanem na świecie i było też wykorzystywane do promocji pierwszej generacji dostawczego Transita.

Ford Transit Supervan 2

Projekt Supervan ewoluował wraz z rozwojem modelu Transit. W 1984 roku pojawiła się więc druga odsłona tego wyjątkowego konceptu. Tym razem zrezygnowano z ciężkiej karoserii i zamiast tego zastosowano konstrukcję wykonaną z włókna szklanego, kelvaru oraz wzmocnionego plastiku. W porównaniu do swojego poprzednika nadwozie zostało osadzone nisko, a całość dodatkowo uzupełniał potężny przedni spojler.

Karoseria była oczywiście repliką Transita Mark 2. Podwozie całej konstrukcji stanowił Ford C100 – sportowy bolid grupy C wyposażony w silnik Cosworth DFL V8 o pojemności 3,9 litra. Jednostka ta generowała 590 KM przy 9500 obr./min! Supervan 2 zadebiutował w Donington Park podczas pierwszego Grand Prix Wielkiej Brytanii w wyścigach ciężarówek. Podczas testów osiągnął prędkość 280 km/h.

Ford Transit SuperVan 3

Samochód został przebudowany w 1994 roku, aby bardziej przypominał bieżący model Transita znajdujący się w sprzedaży. Dodatkowo w jego nazwie pojawiła się wielka litera V. Oprócz nowego wygląda SuperVan Mark 3 zyskał także modyfikację jednostki napędowej. Cosworth DFL V8 został zastąpiony przez nowszą jednostkę Cosworth HB V-8. Miała ona pojemność 3,5 litra i wytwarzała moc na poziomie 700 KM. Warto wspomnieć, iż silnik ten znalazł swoje zastosowanie również w Formule 1. Napędzał on niektóre samochody McLaren, którymi jeździł w 1993 roku Ayrton Senna.

Z czasem zdano sobie sprawę też, iż silnik pochodzący z F1 może mieć za dużą moc dla większości VIP-ów chcących usiąść za kierownicą legendarnego już SuperVana od Forda. Jednostkę wymieniono więc na bardziej cywilizowany silnik Coswortha, który miał moc 260 KM. Rozpędzał on sportowego Transita do 250 km/h.

Ford Pro Electric SuperVan 4

Najnowsza odsłona projektu Ford Transit Supervan została zaprezentowana w 2022 roku podczas Festiwalu Prędkości Goodwood w Wielkiej Brytanii. Ford Pro Electric SuperVan 4 w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego podkreślając też zaangażowanie firmy w elektryfikację. Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz także specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM. Przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund.

W konstrukcji pojazdu opracowanej na potrzeby sportów motorowych połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Całość zapewnia optymalne rozłożenie masy i również niski środek ciężkości. Jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut.

Ford Electric SuperVan 4.2

W 2023 roku Electric SuperVan 4 został przebudowany zyskując oznaczenie Electric SuperVan 4.2. Celem było stworzenie maszyny zdolnej do podboju amerykańskich gór podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak. Samochody Forda biorą udział w tej rywalizacji od czasu pierwszej imprezy w 1916 roku. Podczas niej, na szczyt wspiął się wówczas Model T.

25 czerwca 2023 r. Ford SuperVan 4.2 wystartował w 101. wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. Samochód poprowadził Romain Dumas, zajmując 1. miejsce w swojej klasie (Pikes Peak Open) i 2. w klasyfikacji generalnej. Uzyskał czas przejazdu wynoszący 8:47,682.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału