Ford Transit Supervan – historia czterech generacji

1 rok temu

Ford Transit to model, którego nie trzeba przedstawiać. Od 1966 roku można go spotkać niemalże pod każdą szerokością geograficzną. Amerykański producent nie osiadł na laurach – wykorzystując dostawczego Transita i sportowe osiągi marki Ford stworzył koncepcję samochodu Supervan, którego każda kolejna generacja przechodzi do historii motoryzacji.

Pierwszy Ford Transit Supervan z 1972 roku

W 1972 roku na torze wyścigowym Brands Hatch Circuit w Anglii zaprezentowano pierwszą generację Transita „Supervan”. Przepis na ten samochód był nieskomplikowany – do zwykłego nadwozia furgonetki Ford Transit pierwszej generacji „włożono” masywny, pięciolitrowy silnik V8 o mocy ponad 400 KM z Forda GT40 – czterokrotnego zwycięzcy wyścigu Le Mans.

Sportowy silnik umieszczony centralnie. Oznacza to, iż pod maską Transita nie znajdowało się nic, a przestrzeń ładunkową zajmowała wspomniana wyżej jednostka napędowa. Dzięki niej pierwsza generacja Forda Transita Supervan osiągała zdumiewające osiągi. Prędkość maksymalna wynosiła około 240 km/h, a przyśpieszenie od „zera” do 100 km/h zajmowało 7 sekund. Osiągnięcie prędkości 160 km/h zajmowało wyścigówce kilka ponad 21 sekund.

Supervan wyglądał niemal tak samo jak fabryczna furgonetka. Sportowe cechy zdradzały ekstremalnie szerokie opony i poszerzone nadkola. Auto gwałtownie stało się legendą. W momencie powstania było najszybszym vanem na świecie i było też wykorzystywane do promocji pierwszej generacji dostawczego Transita.

Ford Transit Supervan 2

Projekt Supervan ewoluował wraz z rozwojem modelu Transit. W 1984 roku pojawiła się więc druga odsłona tego wyjątkowego konceptu. Tym razem zrezygnowano z ciężkiej karoserii i zamiast tego zastosowano konstrukcję wykonaną z włókna szklanego, kelvaru oraz wzmocnionego plastiku. W porównaniu do swojego poprzednika nadwozie zostało osadzone nisko, a całość dodatkowo uzupełniał potężny przedni spojler.

Karoseria była oczywiście repliką Transita Mark 2. Podwozie całej konstrukcji stanowił Ford C100 – sportowy bolid grupy C wyposażony w silnik Cosworth DFL V8 o pojemności 3,9 litra. Jednostka ta generowała 590 KM przy 9500 obr./min! Supervan 2 zadebiutował w Donington Park podczas pierwszego Grand Prix Wielkiej Brytanii w wyścigach ciężarówek. Podczas testów osiągnął prędkość 280 km/h.

Ford Transit SuperVan 3

Samochód został przebudowany w 1994 roku, aby bardziej przypominał bieżący model Transita znajdujący się w sprzedaży. Dodatkowo w jego nazwie pojawiła się wielka litera V. Oprócz nowego wygląda SuperVan Mark 3 zyskał także modyfikację jednostki napędowej. Cosworth DFL V8 został zastąpiony przez nowszą jednostkę Cosworth HB V-8. Miała ona pojemność 3,5 litra i wytwarzała moc na poziomie 700 KM. Warto wspomnieć, iż silnik ten znalazł swoje zastosowanie również w Formule 1. Napędzał on niektóre samochody McLaren, którymi jeździł w 1993 roku Ayrton Senna.

Z czasem zdano sobie sprawę też, iż silnik pochodzący z F1 może mieć za dużą moc dla większości VIP-ów chcących usiąść za kierownicą legendarnego już SuperVana od Forda. Jednostkę wymieniono więc na bardziej cywilizowany silnik Coswortha, który miał moc 260 KM. Rozpędzał on sportowego Transita do 250 km/h.

Ford Pro Electric SuperVan 4

Najnowsza odsłona projektu Ford Transit Supervan została zaprezentowana w 2022 roku podczas Festiwalu Prędkości Goodwood w Wielkiej Brytanii. Ford Pro Electric SuperVan 4 w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego podkreślając też zaangażowanie firmy w elektryfikację. Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz także specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM. Przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund.

W konstrukcji pojazdu opracowanej na potrzeby sportów motorowych połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Całość zapewnia optymalne rozłożenie masy i również niski środek ciężkości. Jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut.

Ford Electric SuperVan 4.2

W 2023 roku Electric SuperVan 4 został przebudowany zyskując oznaczenie Electric SuperVan 4.2. Celem było stworzenie maszyny zdolnej do podboju amerykańskich gór podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak. Samochody Forda biorą udział w tej rywalizacji od czasu pierwszej imprezy w 1916 roku. Podczas niej, na szczyt wspiął się wówczas Model T.

25 czerwca 2023 r. Ford SuperVan 4.2 wystartował w 101. wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. Samochód poprowadził Romain Dumas, zajmując 1. miejsce w swojej klasie (Pikes Peak Open) i 2. w klasyfikacji generalnej. Uzyskał czas przejazdu wynoszący 8:47,682.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału