Ford model A

9 miesięcy temu

Henry Ford tworząc Model T zrewolucjonizował transport na całym świecie, ale to Model A pomógł światu zakochać się w motoryzacji. Samochód występował w kilku rodzajach nadwozia inspirując przez dekady kolejne pokolenia kierowców, kolekcjonerów i konstruktorów hot-rodów. Był również pierwszym modelem z przełomowym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo kierowcy.

Przez prawie dwie dekady Model T zaspokajał potrzeby motoryzacyjne amerykańskich kierowców i zdobywał rynki na całym świecie. W połowie lat dwudziestych ubiegłego wieku Henry Ford, wsłuchując się w opinie klientów zdecydował, iż era kultowego auta dobiega końca. Pod koniec 1926 roku rozpoczęły się prace nad nowym Fordem.

W tajnym telegramie wysłanym przez Henry’ego Forda do dilerów marki można było przeczytać, iż Ford rozpoczyna produkcję całkowicie nowego samochodu, a jego design i osiągi będą porównywalne do wszystkich obecnych na rynku tanich samochodów osobowych.

Pierwszy Ford z błękitnym owalem

Nowy Ford pojawił się na rynku w grudniu 1927 roku i od razu wywołał sensację. Henry Ford powiedział o nim, iż jest tak przełomowy i reprezentuje nową jakość, iż należy „wyczyścić tablicę i zacząć wszystko od nowa”. Stąd jego nazwa – Model A.

Ku uciesze potencjalnych nabywców jego cena była porównywalna z modelem T – w dniu premiery samochód kosztował bowiem tylko 500 dolarów. W pierwszym tygodniu obejrzało go – zgodnie z ówczesnymi szacunkami – około 10 milionów osób. To liczba stanowiąca w tych latach aż 10 procent populacji USA. Tłumy oglądających były tak ogromne, iż w wielu miastach była konieczna pomoc policji w kierowaniu ruchem.

Samochód był niższy i bardziej elegancki od Modelu T. Za budzący zachwyt projekt nadwozia odpowiadał syn założyciela marki – Edsel Ford. Model ten był pierwszym Fordem wyposażonym w emblemat z błękitnym owalem. W chwili swojej premiery Model A oferowany był czterech kolorach (żaden z nich nie był czarny) oraz w kilku typach nadwozia, między innymi jako dwu- i czterodrzwiowy sedan, roadster, kabriolet, a także jako pickup. Na rynku samochód pojawił się również jako taksówka lub małe auto dostawcze.

Samochód był szybszy i mocniejszy od swojego poprzednika. Wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 3,3 litra oferował 40 koni mechanicznych i rozwijał prędkość około 105 km/h. Napęd przekazywany był za pośrednictwem trzybiegowej manualnej przekładni. W materiałach producenta można było przeczytać, iż „samochód tak dobrze trzyma się drogi, iż można podróżować nim na długich odcinkach z dużą prędkością, komfortowo i bezpiecznie”.

Przełomowe wyposażenie rodem z aut luksusowych

Pomimo swojej atrakcyjnej ceny Ford A oferował kierowcy bardzo dobre wyposażenie, które nie było popularne w segmencie tanich aut osobowych. Przede wszystkim posiadał hamulce obsługujące cztery koła oraz hydrauliczne amortyzatory. Dodatkowo każdą odmianę Modelu A wyposażono w elektryczny rozrusznik i światło stopu.

Już podstawowa wersja tego modelu miała wskaźnik poziomu paliwa umieszczony na desce rozdzielczej. Było to czymś niezwykłym wśród ówczesnych tanich samochodów. Ponadto Model A był pierwszym masowo produkowanym pojazdem, w którym zastosowano szybę wykonaną z tak zwanego bezpiecznego szkła. W folderach reklamowych pisano, iż „jest to istotny element bezpieczeństwa, który eliminuje zagrożenie wynikające z odprysków szkła w czasie wypadku”. Można tam było też o nim przeczytać, iż „jest zabezpieczony przed korozją, odporny na rdzę”, a jego jakość jest kolejnym dowodem polityki Forda, iż wartość produktu znacznie przewyższa jego cenę.

W ciągu pierwszych dwóch tygodni sprzedaży na Model A wpłynęło 400 tys. zamówień. Do 4 lutego 1929 roku sprzedano milion, do 24 lipca były to już dwa miliony. W marcu 1930 roku sprzedaż osiągnęła trzy miliony egzemplarzy. Pomimo tego, iż produkowano go zaledwie od 1927 do 1932 roku, sprzedano ponad 4,3 miliona egzemplarzy. Ford Model A był produkowany nie tylko w USA, ale również w Kanadzie, Niemczech, Danii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Argentynie, Japonii oraz Australii.

Ford Model A był jednym z najpopularniejszych samochodów końca lat dwudziestych i początku lat trzydziestych XX. wieku. Samochód ten budzi wiele emocji również dzisiaj. w tej chwili jest bardzo popularnym autem wśród kolekcjonerów samochodów zabytkowych oraz także konstruktorów, którzy budują z niego hot-rody.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału