Ford – historia marki

15 godzin temu

Powstały w 1903 roku koncern posiada w tej chwili fabryki na każdym kontynencie i zatrudnia setki tysięcy pracowników. Po drogach na całym świecie poruszają się samochody osobowe, SUV-y i crossovery, modele elektryczne i hybrydowe, a także auta dostawcze tej marki. W aktualnym portfolio znaleźć można takie modele, jak Fiesta, Puma, KA, Mondeo, Kuga, Ranger, Transit i kultowy Mustang w nowoczesnej odsłonie. Forda wszyscy znają, a prawie wszyscy nim jeździli lub przez cały czas jeżdżą.

Pierwszym opatentowanym autem spalinowym na świecie był Patentwagen nr 1 skonstruowany w Niemczech przez Carla Benza, a pierwszy samochód w produkcji seryjnej oferowali Francuzi Panhard-Levassor i Peugeot. Mimo to wiele osób jest przekonanych, iż pionierem światowej motoryzacji był Henry Ford.

Ford historia pojazdu

Henry będąc dzieckiem miał rzeczywiście niezwykłą smykałkę do mechaniki. Już w wieku 15 lat samodzielnie zbudował silnik parowy, a jego fascynacja samochodami doprowadziła do narodzin jednej z najbardziej wpływowych i rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie. W Ameryce nie był pierwszy, gdyż od 1893 roku w produkcji seryjnej dostępny był Oldsmobile Curved Dash, skonstruowany przez Ellie Oldsa.

Co stworzył Ford? Na początku Henry Ford pracował jako czeladnik u maszynisty w Detroit, później naprawiał silniki parowe oraz zajmował się konserwacją i przeglądem maszyn na rodzinnej farmie. W 1891 roku został inżynierem w Edison Illuminating Company w Detroit. Dzięki awansowi na stanowisko głównego inżyniera poświęcił się pracy nad silnikiem spalinowym.

Amerykanin chciał produkować jak największą liczbę samochodów o jak najprostszej konstrukcji i najniższym możliwym kosztem. Aby zrealizować tę ideę, musiał poprawić produktywność. Pracowników w zakładach w Detroit rozmieszczono przy specjalnych stanowiskach, a do podwozia auta przymocowano grubą linę. Następnie przeciągano podwozie wzdłuż linii prostej, zatrzymując je przy kolejnych stanowiskach monterskich.

Jaki jest najstarszy Ford?

Początki Ford Motor Company nie należały do łatwych. Fabryka zatrudniała zaledwie dziesięć osób. Tak niewielka załoga była w stanie wyprodukować tylko kilka aut dziennie. Pierwszy Model T, który wyjechał z fabryki Forda w Michigan w 1908 roku, zapoczątkował wielką rewolucję. Był to samochód wysokiej jakości, łatwy w obsłudze i przystępny cenowo, gdyż kosztował zaledwie 260 USD. Od tej pory auta nie były już towarem luksusowym, ale stały się częścią codziennego życia zwykłych ludzi.

Do sukcesu firmy przyczynili się pracownicy fabryki, którzy brali udział w tworzeniu ruchomej linii montażowej. Wcześniej podwozie było nieruchome, a wokół niego poruszali się pracownicy, powoli budując każdy model. Linia montażowa wprowadziła prawdziwą rewolucję, umożliwiając przenoszenie pojazdów pomiędzy stanowiskami, co skróciło czas budowy pojedynczego Modelu T z dwunastu godzin do półtorej godziny.

Jakie marki należą do Forda?

Henry Ford uznawany jest za jednego z największych wizjonerów w historii motoryzacji. Oprócz wprowadzenia do produkcji seryjnej najtańszego samochodu na świecie umożliwił osobom niezamożnym kupno tych pojazdów na kredyt. Dzięki jego pomysłom Model T zmotoryzował USA. W ciągu 19 lat jego produkcji z taśm zjechało ok. 15 mln egzemplarzy. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszył się olbrzymią popularnością wśród Amerykanów.

Obecnie w skład koncernu poza marką Ford wchodzi tylko Lincoln, marka większych i luksusowych modeli oferowanych na amerykańskim rynku. W przeszłości do Forda należały m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover sprzedany indyjskiemu koncernowi motoryzacyjnemu Tata, a także Volvo, które w 2010 roku zostało sprzedane chińskiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.

Ile jest modeli Forda?

Po Modelu T z taśm fabryk Forda zjeżdżały w kolejnych latach, takie modele, jak Model A, GPW i V8 Business Coupe, Custom, Thunderbird, Anglia 105E, Mustang, Transit, Escort, Capri, Fiesta, Scorpio, Mondeo, Galaxy, Ka, Focus, Fusion, C-Max, S-Max, Kuga, B-Max oraz Mach-E. Ten ostatni to nowy Mustang, innowacyjny SUV. Naszpikowany elektroniką, rozpędza się w zaledwie 3,7 sekundy od 0 do 100 km/h w wersji GT.

Ford współpracował też z innymi producentami motoryzacyjnymi. W 1988 utworzył spółkę z Nissanem, a w 1991 roku powstała spółka AutoEuropa z Volkswagenem, która od 1995 roku produkowała vany Galaxy i Sharan.

Spośród współcześnie sprzedawanych modeli Forda największą popularnością cieszy się dostępny na wielu rynkach Focus, który pojawił się po czwartej generacji Escorta. Do bardziej rozpoznawalnych modeli należy także Mondeo. W portfolio Forda dużą popularnością cieszą się również takie modele, jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogą liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny F-150.

Filmy o Fordzie

Kolejne modele Forda były bohaterami wielu filmów realizowanych na całym świecie. Chyba najczęściej eksploatowanym na ekranach kin modelem tej marki był Mustang. Pierwszym kasowym filmem, w którym pojawił się był „Goldfinger” z 1964 roku z serii przygód Jamesa Bonda. Za kierownicą Mustanga 1964 1/2 Convertible siedział Roger Moore. Natomiast Mustanga 390 GT Fastback prowadził Steve McQueen w filmie „Bullitt” z 1968 roku.

W dramacie „Stander z Johannesburga” z 2003 roku potężnym modelem Cortina XR6 jeździ były policjant, który wraz ze swoim gangiem obrabował w latach 1977-1983 ponad sto banków. Podobno w rzeczywistości korzystał z kradzionego i niezwykle rzadkiego modelu XR6 Interceptor z potrójnym gaźnikiem.

Idź do oryginalnego materiału