Ferrari zaprezentowało dwa wyjątkowe modele – 296 Speciale i jego wersję z otwartym dachem, 296 Speciale A, które wyznaczają nowe standardy w świecie supersamochodów. Oba nowe modele mocno opierają się na wyścigowym dziedzictwie Ferrari i nowoczesnej technologii, łącząc je w innowacyjnej jednostce hybrydowej, zaawansowanej aerodynamice i precyzyjnym prowadzeniu.
Układ napędowy i wydajność
Sercem obu modeli jest innowacyjny układ hybrydowy, który generuje imponujące 880 KM. Takie połączenie sprawia, iż jest to najmocniejsze, produkcyjne, tylnonapędowe Ferrari, jakie kiedykolwiek powstało. Główny silnik spalinowy V6 z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia 700 KM i został zaprojektowany z wykorzystaniem doświadczenia Ferrari w motorsporcie.
Silnik elektryczny, generujący dodatkowe 180 KM, został umieszczony pomiędzy jednostką spalinową, a 8-stopniową skrzynią DCT, aby zapewnić jak najszybsze zmiany przełożeń i płynną dystrybucję mocy. Unikalną cechą tego układu napędowego jest sprzęgło, które pozwala na pokonanie do 25 kilometrów w trybie elektrycznym. Pokazuje to zaangażowanie marki w integrację zrównoważonej technologii choćby w przypadku ekstremalnie sportowych samochodów.
Aerodynamika i design
Aerodynamika jest kluczowa zarówno w przypadku modelu 296 Speciale, jak i Speciale A. Oba modele generują aż 435 kg docisku przy prędkości 250 km/h – o 20% więcej niż wersje GTB i GTS (Speciale A z zamkniętym dachem). Taki wzrost jest możliwy dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z motorsportu (m.in. przetestowane w modelu 296 Challenge). Składają się na to wloty powietrza na masce oraz płetwy na tylnym zderzaku, które współpracują z aktywnym tylnym skrzydłem, generując dodatkowy docisk i zwiększając stabilność przy wysokich prędkościach. Speciale A zachowuje swoją stabilność i osiągi choćby podczas jazdy z rozłożonym dachem.
Aby w pełni wykorzystać możliwości nowych modeli, Ferrari mocno skupiło się na redukcji wagi w przypadku obu wersji. 296 Speciale jest lżejszy o 60 kg względem 296 GTB, a Speciale A o 50 kg w stosunku do 296 GTS. Takie obniżenie wagi było możliwe dzięki zastosowaniu włókna węglowego i tytanu w kluczowych elementach konstrukcyjnych. Dzięki temu oba modele są nie tylko lżejsze, ale również bardziej zwrotne i responsywne.
Lekką konstrukcję i zaawansowaną aerodynamikę uzupełnia zawieszenie, które zapewnia precyzyjną kontrolę i przewidywalność, niezależnie od stylu jazdy. Dzięki najnowszemu, dynamicznemu systemowi ABS Evo hamowanie jest precyzyjne i pozwala w pełni wykorzystać możliwości samochodu. Obniżony środek ciężkości i zestrojenie sprawiają, iż auto doskonale reaguje na każdy ruch kierownicy i dostarcza prawdziwie wyścigowe emocje podczas jazdy.
Wnętrze i styl
Inspiracje motorsportem są widoczne również wewnątrz modeli 296 Speciale i Speciale A. Wykorzystano tu odsłonięte włókno węglowe oraz Alcantarę, co wpływa na redukcję wagi przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Minimalizm oddaje wyścigowy charakter, a wszystkie niezbędnie przyciski i elementy są rozmieszczone intuicyjnie, aby kierowca w pełni mógł się skupić na jeździe.
Linia nadwozia jasno daje do zrozumienia, iż mamy do czynienia z Ferrari. Charakterystyczne wloty powietrza połączone z unikalną stylistyką tyłu podkreślają jego sportowy charakter. Speciale A pozwala dodatkowo rozkoszować się ekstremalnymi doznaniami z jazdy przy otwartym dachu, bez żadnych kompromisów.
Technologia i innowacje
Oba modele są przykładem najnowszej technologii Ferrari zamkniętej w modelach produkcyjnych. Oprogramowanie systemu hybrydowego zostało dopracowane, aby oba układy idealnie współpracowały ze sobą i skrzynią biegów. Dzięki temu przejścia między źródłami mocy dostarczanymi na koła są płynne i niezauważalne dla kierowcy, zapewniając maksymalną wydajność. To wszystko, w połączeniu z zawansowanymi systemami, w tym ABS Evo i funkcją „extra boost”, ma przełożenie zarówno na drogach publicznych, jak i na torze wyścigowym, pozwalając kierowcom w pełni wykorzystać potencjał tych modeli.
Ferrari 296 Speciale i 296 Speciale A łączą nowoczesną technologię hybrydową, zaawansowaną aerodynamikę i precyzyjny model jazdy, wyznaczając nowe standardy w zakresie wydajności i innowacji supersamochodów. To, w połączeniu z 7-letnią gwarancją pokazuje, iż marka jest pewna swoich modeli i zadowolenie klientów stawia na pierwszym miejscu.