Faraday Future ogłosił w środę rozpoczęcie produkcji swojego elektrycznego SUV-a FF91, chociaż firma nie pokazała jeszcze żadnych gotowych pojazdów dla klientów.
Zdjęcia z ceremonii rozpoczęcia produkcji w fabryce Faraday’s Hanford w Kalifornii pokazują tylko karoserię. Firma poinformowała, iż 26 kwietnia zorganizuje „inaugurację” FF91, który planuje sprzedawać zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Chinach.
FF91 został po raz pierwszy pokazany w formie koncepcyjnej w 2017 roku, a niedługo po tym, jak Faraday ogłosił plany budowy nowej fabryki w North Las Vegas w stanie Nevada. Produkcja została później przeniesiona do zakładu w Kalifornii, przebudowanej fabryki opon Pirelli, a Faraday ujawnił swoje pierwsze nadwozie FF91 w 2018 roku, a następnie pojazd „przeznaczony do produkcji”. Utrzymujące się problemy finansowe zahamowały jednak postęp. Faraday powiedział w zeszłym roku, iż potrzebuje więcej funduszy, aby wprowadzić FF91 do produkcji.
Faradaya Przyszłość FF91
Faraday utknął z podobnymi specyfikacjami w tych planach. Firma twierdzi, iż wersja startowa FF91 Futurist będzie miała 1050 KM i przyspieszenie od 0 do 100 mil na godzinę w 2,27 sekundy, a także zasięg 381 mil według oceny EPA. Firma potwierdziła w zeszłym roku ofertę EPA z akumulatorem o pojemności 142 kWh.
W czasie premiery FF91 w 2017 roku Faraday dyskutował o cenie prawie 300 000 USD, która pomimo zaawansowanej technologicznie estetyki firmy nie jest skierowana do Tesli ani Lucida, ale do Ferrari, Rolls-Royce’a, Bentleya i Maybacha, który ma zadebiutować po raz pierwszy EV na salonie samochodowym w Szanghaju 2023 w kwietniu. Rolls-Royce Spectre EV pojawi się jeszcze w tym roku. Podczas gdy FF91 i nadchodzący Maybach to SUV-y, Spectre to bardziej tradycyjne coupe.
Faraday powiedział w zeszłym roku, iż planowany drugi model, FF 81, ma być produkowany na dużą skalę w Korei Południowej w byłym zakładzie GM w 2024 r. Ten zamiar dużej produkcji prawdopodobnie oznacza również niższą cenę.
Prototyp Faraday Future FF91
Dodatkowe modele są częścią drugiej fazy ekspansji, która według firmy obejmie również „sprzedaż inteligentnych urządzeń”, której celem jest „stworzenie ekosystemu mobilności z szybkim wzrostem przychodów ekologicznych”, zgodnie z komunikatem. Brzmi to podobnie do inicjatywy Le Eco, Jia Yueting, wspierającej Faradaya, która próbowała stworzyć ekosystem sprzętu i systemu wokół własnych samochodów elektrycznych i telefonów, ale nie powiodła się. Wydaje się, iż Jia, nazywana w firmie YT, wciąż ma wpływ na podejmowanie decyzji przez Faradaya, choć nie pełni już roli dyrektora generalnego.
W trzeciej fazie ekspansji firma stwierdziła, iż jej celem jest „utrzymanie szybkiego wzrostu sprzedaży inteligentnych urządzeń przy jednoczesnym osiągnięciu gwałtownego wzrostu przychodów ekologicznych, które obejmują aplikacje internetowe, oprogramowanie i udostępnianie”. To ambitny plan dla firmy, której nie udało się jeszcze dostarczyć ani jednego samochodu klientowi.