Fabryczne systemy car audio typu high-end – jaki renomowany sprzęt montowany jest w autach? Jakość dźwięku można poprawić też we własnym zakresie

1 tydzień temu

Nagłośnienie najwyższej jakości możemy mieć nie tylko w domu, ale także w samochodzie. Stosowne systemy car audio oferują najbardziej prestiżowe firmy z branży. Ich lista jest imponująca, podobnie jak ceny tego typu rozwiązań.

Pierwsze systemy audio w samochodach były proste – jednokanałowe radio o niskiej mocy, monofoniczny dźwięk i brak jakiegokolwiek dostosowania do akustyki wnętrza.

Z biegiem lat pojawiły się kasety, płyty CD, a potem cyfrowe formaty dźwięku. Dziś samochodowe systemy audio oferują dźwięk przestrzenny, zaawansowaną cyfrową korekcję akustyki oraz rozwiązania rodem z high-endowego sprzętu domowego.

https://magazynauto.pl/porady/poprawa-brzmienia-systemu-audio-w-aucie-zeby-cieszyc-sie-lepszym-dzwiekiem-nie-trzeba-wydac-fortuny-zalety-wady-ceny-roznych-rozwiazan,aid,3574

Cyfryzacja audio wiele zmieniła

Obecnie coraz więcej systemów oferuje streaming w jakości Hi-Res, kompatybilność z Dolby Atmos oraz inteligentne algorytmy DSP (Digital Signal Processing), które dostosowują dźwięk do wnętrza pojazdu.

W topowych modelach samochodów liczba głośników może przekraczać 30, a moc systemu to nierzadko ponad 2000 W. I mówimy tu tylko o systemach dostępnych fabrycznie, które można zamówić podczas konfigurowania auta u dealera, a nie jednostkowych pojazdach demonstracyjnych budowanych na zawody car audio. To zresztą zupełnie osobny temat – i fantazja nie zna wtedy granic.

https://magazynauto.pl/porady/sztuczny-dzwiek-silnika-jak-producenci-poprawiaja-odglosy-w-kabinie-i-na-zewnatrz,aid,2206

Dobre brzmienie w aucie? Nie jest łatwo

Akustyka wnętrza samochodu znacząco różni się od tej w domu. W aucie mamy do czynienia z licznymi powierzchniami odbijającymi dźwięk – szybami, plastikiem, a także nierównomiernym rozmieszczeniem słuchaczy. Dlatego producenci stosują zaawansowane systemy kalibracji dźwięku, które uwzględniają pozycję foteli, wielkość kabiny oraz rodzaj materiałów użytych we wnętrzu.

Może choćby warto przypomnieć tutaj anegdotę związaną z akustyką pierwszego Lexusa – modelu LS 400 z roku 1989. Miał to być najlepszy samochód na świecie, a taki efekt miało między innymi zapewniać optymalne wyciszenie kabiny. I to się udało. Ale pojawiły się inne problemy – w tak cichym wnętrzu słychać było bardzo dobrze odgłos pracy wycieraczek, mechanizmu podnoszenia szyb itp. Trzeba było zatem walczyć dalej z czymś, o czym wcześniej nie pomyślano. Ale to też się udało. Akustyka wnętrza auta jest dziś nie mniej skomplikowanym zagadnieniem od projektowania sali koncertowej.

https://magazynauto.pl/porady/wyposazenie-premium-w-popularnych-autach-uzywanych-sprawdz-na-co-i-w-ktorych-modelach-mozesz-liczyc,aid,2801

Nagłośnienie małej kabiny

Teraz pozostaje taką małą, wyciszoną salę koncertową nagłośnić. A każde niedociągnięcia będzie bardzo dobrze słychać. Tu do gry wchodzą najbardziej uznane firmy produkujące stacjonarny sprzęt high-end na świecie, o których piszemy więcej poniżej.

Bang & Olufsen

fot. Audi

B&O to duńska marka premium, znana z wysokiej jakości sprzętu audio i unikalnego wzornictwa. Współpracuje z takimi firmami jak Audi, BMW, Aston Martin, a choćby Ford. Na zdjęciu ich charakterystyczny element, wysuwana z deski tzw. soczewka akustyczna z głośnikiem wysokotonowym.

  • Dopłata za zestaw Advanced Sound System z brzmieniem 3D w Audi A8 wynosi 38 310 zł.

Mark Levinson

fot. archiwum/Motor

To amerykańska marka high-endowego sprzętu audio, należąca do koncernu Harman International. Jest znana z referencyjnych wzmacniaczy i systemów dźwiękowych stosowanych w najlepszych zestawach audio oraz w luksusowych samochodach marki Lexus.

  • Ponad 20-głośnikowe systemy dostępne są w droższych wersjach modeli LS, RX czy RC.

Burmester

fot. Porsche

Burmester Audiosysteme to niemiecka marka high-endowego sprzętu audio, znana ze wzmacniaczy i kolumn głośnikowych. Firma od lat dostarcza swoje systemy dźwiękowe do Porsche, Mercedesa czy Bugatti, zapewniając niesamowitą jakość brzmienia i elegancki design.

  • Przykładowo – system nagłośnienia High-End do Porsche 911 turbo kosztuje 17 225 zł.

Harman/Kardon

fot. archiwum/Motor

Marka jest niezwykle znana, może nie do końca można mówić o parametrach audiofilskich, ale na pewno dostarcza systemy zapewniające dobrą jakość dźwięku w stosunkowo przystępnej cenie. Z jej sprzętu korzystają m.in. Mercedes, BMW, Volvo, Volkswagen, Subaru czy Mini.

  • Jest też właścicielem takich marek jak Mark Levinson, JBL czy Bang & Olufsen.

Meridian

fot. archiwum/Motor

Meridian Audio to brytyjska marka high-endowych systemów audio, znana z innowacyjnych technologii dźwiękowych i doskonałej jakości brzmienia. Firma specjalizuje się w systemach premium, dostarczając krystalicznie czysty, przestrzenny dźwięk głównie do Jaguarów oraz Land i Range Roverów.

  • Nagłośnienie Meridian Jest też dostępne w Kii EV9 – dopłata dla wersji Earth wynosi raptem 4 tys. zł.

Naim

fot. Bentley

Naim Audio to brytyjska firma specjalizująca się w luksusowych systemach audio klasy high-end. Marka jest znana z analogowego ciepła dźwięku i precyzyjnej inżynierii. W motoryzacji Naim współpracuje wyłącznie z Bentleyem, dostarczając jedne z najbardziej zaawansowanych systemów audio.

  • Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, dla pozostałych dopłaty to ok. 50-130 tys. zł.

Sonus Faber

fot. Maserati

Sonus Faber to luksusowa włoska marka audio, znana z manualnie wykonywanych kolumn głośnikowych o naturalnym brzmieniu i ekskluzywnym designie. W świecie motoryzacji marka ta jest nowym graczem, ale już zdobyła uznanie dzięki współpracy z Maserati.

  • Bazowy, świetny system np. w Grecale jest standardowy. Rozbudowany o więcej głośników wymaga około 1300 euro dopłaty.

Bowers & Wilkins

fot. BMW

Bowers & Wilkins (B&W) to brytyjska marka audio znana z produkcji jednych z najlepszych głośników na świecie. Jej kolumny znajdują się w studiach nagraniowych, takich jak Abbey Road Studios, a technologia marki przeniosła się także do motoryzacji.

  • Systemy B&W dostępne są w takich markach jak Volvo, BMW czy Maserati, dopłaty oscylują w przedziale 15-25 tys. zł.
https://magazynauto.pl/porady/tania-stacja-multimedialna-android-auto-i-carplay-w-uzywanym-aucie-za-120-zl-sprawdzamy-dzialanie-urzadzenia-gearelec-cp7,aid,4887

Bose

fot. archiwum/Motor

Bose nie jest marką high-end jak Burmester czy Mark Levinson, za to oferuje doskonałe brzmienie w przystępnych cenach, dlatego jest chętnie wybierane przez producentów samochodów klasy średniej i premium. Dostarcza sprzęt np. do Audi, Porsche, Mazdy, Nissana, Chevroleta, Cadillaca czy Renault.

  • Francuska firma tworzyła choćby limitowane wersje popularnych aut o nazwie Bose.

Beats

fot. archiwum/Motor

Tutaj też nie mówimy o sprzęcie wybitnej jakości, ale raczej o modnym gadżecie. Beats by Dre to marka założona przez Dr. Dre i Jimmy’ego Iovine’a, znana ze słuchawek o mocnym, basowym brzmieniu. Firma została przejęta przez Apple, ale jej systemy dźwiękowe są dostępne w samochodach.

  • Znalazły zastosowanie w Volkswagenach, Fiatach, Dodge'ach, Chryslerach i Jeepach.
https://magazynauto.pl/porady/wyciszanie-wnetrza-auta-nawet-w-popularnych-modelach-mozna-znaczaco-zmniejszyc-halas-w-kabinie,aid,3266

Lepsze audio w używanym aucie

fot. archiwum/Motor

Podstawowe systemy audio zwykle są mizernej jakości. Pasmo przenoszenia częstotliwości jest ograniczone, zwiększenie głośności prowadzi do irytujących zniekształceń, już nie mówiąc o rezonansach plastikowych paneli. Można to jednak poprawić.

Aftermarketowa branża car audio to gigantyczny temat. Kilkanaście lat temu dużą rolę odgrywały nośniki dźwięku – lepszy magnetofon czy odtwarzacz CD względem fabrycznego dawały wyraźną różnicę.

Dziś, w dobie wszystkiego cyfrowego, największą korzyść przynosi poprawa akustyki wnętrza. Zaczyna się od jego dokładnego wytłumienia, wliczając choćby wnękę koła zapasowego. Producenci czynią, zwłaszcza ostatnio, spore oszczędności na materiałach wygłuszeniowych – a jest na czym. Łączna masa wynosi często ponad 100 kg. Urwanie kilku na wielu milionach aut to spora oszczędność.

fot. DLS

Zatem – zaczynamy od wygłuszeń i przechodzimy do systemu nagłośnienia. Wiele firm, np. DLS, oferuje gotowe zestawy głośników do wielu modeli, wraz z całym okablowaniem, adapterami itp. ułatwiającymi ich montaż w aucie. Trzeba tylko wybrać odpowiedni model z listy.

Oczywiście można iść w bardziej zindywidualizowane rozwiązania, zamówić dodatkowy wzmacniacz, korektory dźwięku, głośniki niskotonowe – trudno znaleźć granicę fantazji.

Idź do oryginalnego materiału