Ewolucja języka projektowania Skody – zdjęcia

1 rok temu

Najnowsze modele Skody projektowane są w wyrazistym języku Modern Solid, który producent zaprezentował światu w ubiegłym roku. To ewolucja tradycji sięgającej aż XIX wieku. Jak design marki zmieniał się przez lata? Odpowiedź poznasz, odwiedzając nową wystawę w Muzeum Skody w Mladej Boleslavi.

Na początku były rowery – historia Skody rozpoczęła się w XIX wieku, od eleganckich, starannie wykończonych rowerów oraz atrakcyjnych, a jednocześnie praktycznych ram motocyklowych. Momentem przełomowym dla producenta okazał się jednak projekt pierwszego samochodu.

Poświęćmy naszą uwagę Laurin and Klement Voiturette! Jego wygląd jest, jednym słowem, piękny. To idealne mniejsze wydanie dużych samochodów: wydłużone, niskie i bardzo wygodne – pisał o pojeździe w pierwszej w historii recenzji eksperckiej szanowany dziennikarz Vilém „Henry” Heinz w 1905 roku.

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

Od konstruktorów do projektantów

W czasach maszyn Laurin & Klement (1905-1925) oraz pierwszych dekad marki Skoda firma była znana z wysokich standardów estetycznych oraz jakości materiałów i wykonania, dzięki czemu jej usługi cieszyły się dużą popularnością. Dopiero w drugiej połowie XX wieku zawód projektanta został jednak oddzielony od zawodu konstruktora nadwozi i inżyniera, a w latach 1950-1990 w czołówce realizatorskiej znajdowały się włoskie studia projektowe. Jednym z sukcesów była Skoda Favorit zaprojektowana przez zespół Nuccio Bertone, uważana wówczas za najnowocześniejszy samochód w bloku wschodnim.

Dalsza ewolucja dotyczyła już Grupy Volkswagen, której Skoda Auto jest częścią od 1991 roku. Silna baza zasobów i rozległe doświadczenie partnera strategicznego doprowadziły do powołania oddzielnego działu Skoda Design. w tej chwili zasięgi marki obejmują ponad 100 krajów, a sam dział designu zatrudnia pracowników 30 różnych narodowości.

Specjalna wystawa w Muzeum Skody

Muzeum Skody w Mladej Boleslavi prezentuje nową wystawę pt. „Design Language of L&K and Škoda Cars” (z ang. język designu L&K i Skody). Eksponaty i ich opisy przenoszą odbiorców w podróż po historii produkcji pojazdów, ich poszczególnych elementów, transformacji wykorzystywanych materiałów, a także pokazują drogę od pierwszych radioodbiorników samochodowych do dzisiejszych systemów multimedialnych.

1 z 12
Specjalna wystawa na temat ewolucji języka designu Skody w muzeum marki w Czechach. Na pierwszym planie: pick-up na bazie modelu Favorit.
Sportowe modele z lat 50.
Sportowe modele z lat 50.
Prototyp Skody 1000 MB.
Na wystawie nie zabrakło pamiętnych prototypów, w tym zapowiedzi Rapida...
...a także konceptów, które nie trafiły do produkcji.
Studium Skody Yeti
Zapowiedź Skody Kamiq
Pierwsza generacja Octavii Combi debiutowała w 1997 r.
Prototypowy SUV coupe Skody.
Stanowisko z wnętrzem prototypowej Skody Vision 7S.
Wnętrze prototypowej Skody Vision 7S.

Na wystawie znajdują się m.in.: przedwojenna Skoda 935 Dynamic, powojenne prototypy, realizacje działań włoskich studiów projektowych czy koncepcje wystawowe rozwijane od momentu włączenia marki Skoda do Grupy VW. Są one reprezentowane przez Octavię Combi (1997 r.) zespołu Dirka van Braeckela, Yeti (2005 r.) Thomasa Ingenlatha, Joystera (2007 r.) wymyślonego przez Jensa Mansky’ego, model Vision S (2016 r.) z ery Josefa Kabaňa oraz Vision iV (2019 r.) autorstwa obecnego głównego projektanta – Olivera Stefaniego, który stoi również za najnowszym rozdziałem języka projektowania Skody.

Kilka tygodni temu producent zaprezentował sześć przyszłych modeli elektrycznych, które będą w pełni oparte na nowym języku projektowania marki – Modern Solid. Więcej pisaliśmy o tym tutaj. Wcześniej przyszły kierunek designu Skody przybliżyło studium Vision 7S, którym mieliśmy okazję jeździć (czytaj więcej: pierwsza jazda Skodą Vision 7S).

Wizja jednego z przyszłych modeli Skody, które zostaną zaprojektowane w duchu języka designu Modern Solid. To kompaktowy crossover formatu Karoqa.

Wystawa pozostanie otwarta do 22 listopada 2023 roku. Do Muzeum Skody warto wybrać się choćby samochodem (z W-wy to ok. 600 km i 6,5 h jazdy). Więcej na temat placówki pisaliśmy tutaj: Z wirtualną wizytą w muzeum Skody.

Idź do oryginalnego materiału