Suzuki e-Vitara ma być samochodem, który stanie do walki i podbije rynek elektrycznych SUV-ów. Jest to pierwszy w 100% elektryczny (BEV – Battery Electric Vehicle) samochód tej klasy opracowany przez japońskich inżynierów. Czy otworzy on marce dalszą drogę w świat elektryfikacji?
Spis treści
- Projekt Suzuki e-Vitara
- Zastosowane rozwiązania i układ napędowy
- Dane techniczne Suzuki e-Vitara
- Kiedy Suzuki e-Vitara wyjedzie na ulice?
Projekt Suzuki e-Vitara
Elektryczny SUV japońskiej marki powstał na bazie koncepcyjnego samochodu ,,eVX”, który w ubiegłym roku Suzuki prezentowało na targach Auto Expo w Indiach oraz Japan Mobility Show mających miejsce w Tokio. Nowy samochód posiada również niektóre z rozwiązań, które wcześniej zostały zaprezentowane i testowane w modelu koncepcyjnym. Szefowie marki mówią, iż motywem przewodnim przy powstawaniu tego auta był motyw ,,High Tech & Adventure”.
Suzuki e-Vitara
Suzuki e-Vitara
Zastosowane rozwiązania i układ napędowy
Suzuki e-Vitara skonstruowane jest na specjalnie przygotowanej pod ten model platformie ,,HEARTECT-e”. Inżynierowie chwalą się, iż jest ona lekka ale bardzo wytrzymała. Dodatkowo podłoga była projektowana tak, aby akumulatory zajmowały jak najmniej miejsca. Miało to skutkować powiększeniem przestrzeni dla pasażerów w środku pojazdu.
W zależności od wersji, Suzuki może być wyposażone w napęd FWD (Front Wheel Drive) lub AWD (All Wheel Drive). Klienci, którzy zdecydują się na drugą opcję, będą mogli doświadczyć całkowicie nowego zawieszenia ,,ALLGRIP-e” opracowanego przez najlepszych inżynierów japońskiej marki.
System ,,ALLGRIP-e” charakteryzuje się dwiema niezależnymi od siebie ,,e-osiami”. To właśnie z nimi zintegrowane są elektryczne silniki samochodu. W razie utraty przyczepności przez któreś z kół następuje jego dohamowanie, a moc i moment obrotowy przenoszony są na inne koła. System posiada też dodatkowy tryb ,,Trail”, który ma sprawdzać się po wyjechaniu na nieubitą nawierzchnię.
Dane techniczne Suzuki e-Vitara
Suzuki e-Vitara ma być dostępne w wersji słabszej i mocniejszej. Obie wersje są natomiast połączone z bezstopniową skrzynią automatyczną.
W słabszej wersji pojemność akumulatora wynosi 49 kWh, silniki generują moc 142 KM, a maksymalny moment obrotowy to 189 Nm. Co interesujące w tej wersji dostępny jest jedynie napęd FWD.
Mocniejsza wersja oferuje akumulator o pojemności 61 kWh. W tej konfiguracji klient może wybrać jeden z dwóch dostępnych napędów. W zależności od tego wyboru, zmienia się również moc maksymalna silników. W wersji z napędem FWD wynosi ona 171 KM, a w wersji AWD – o 10 KM więcej. Maksymalny moment obrotowy także ulega zmianie – wynosi on, odpowiednio do napędów, 189 i 300 Nm.
Kiedy Suzuki e-Vitara wyjedzie na ulice?
Po premierze swojego nowego elektrycznego SUV-a, marka zapowiedziała też plan jego produkcji i dostarczania pierwszych zamówień do klientów. Rozpoczęcie produkcji Suzuki e-Vitara zaplanowano na wiosnę 2025 roku. Model będzie schodził z taśmy produkcyjnej w indyjskiej fabryce w mieście Gujarat, a pierwsze sztuki mają trafić do klientów latem przyszłego roku.