Elektryfikacja klasycznych aut – z homologacją i przywilejami dla elektromobilnych. Da się?

1 rok temu
Zdjęcie: Elektryfikacja klasycznych aut


Niedawno Warszawa uruchomiła konsultacje społeczne dotyczące strefy czystego transportu w stolicy. Takich stref w Polsce będzie coraz więcej, mnóstwo ich jest również w innych krajach. Co proponuje się właścicielom starych, klasycznych modeli, które nie spełniają żadnych norm emisji. Na przykład mogą oni skorzystać z zestawów elektryfikacyjnych, zamieniających spalinowy układ napędowy, na elektryczny o zerowej emisji spalin. Z takiej możliwości mogą skorzystać kierowcy we Francji.

Elektryfikacja klasycznych aut – homologowane zestawy R-Fit

Z oferty elektryfikacji starych, klasycznych modeli samochodów spalinowych mogą korzystać w tej chwili francuscy kierowcy dzięki działającej nad Sekwaną firmie MCC Automotive, oferującej zestawy elektryfikacyjne R-Fit. Na czym polega taka elektryfikacja? Po prostu w miejsce oryginalnego silnika spalinowego montowany jest silnik elektryczny wraz z akumulatorem trakcyjnym. Taka modernizacja daje drugie życie kilkudziesięcioletnim francuskim klasykom, umożliwiając ponownie wjazd do miast ze strefami czystego transportu. Posiadacze takich aut we Francji mogą liczyć również na szereg dotacji. Da się?

Elektryfikacja klasycznych aut – dla jakich modeli?

Homologowane (we Francji) zestawy elektryfikacyjne R-Fit najpierw oferowane były dla kultowych Citroënów 2CV, ale w tej chwili Francuzi mogą elektryfikować również swoje stare Renault 4L, czy równie kultowe Renault R5. Lista pojazdów zabytkowych, które będzie można legalnie i bezpiecznie zelektryfikować ma się niedługo powiększyć.

Elektryfikacja klasycznych aut – jakie korzyści dla właścicieli?

Oprócz tych oczywistych, czyli wjazd do stref czystego transportu dzięki całkowitemu braku emisji spalin i inne przywileje dla elektromobilnych, jak darmowe parkowanie w centrach miast, cena takiej modyfikacji jest znacznie niższa niż cena zakupu nowego auta elektrycznego. Elektryczny układ napędowy, to również znacznie uproszczona mechanika. Ponadto francuskie przepisy umożliwiają uzyskanie osobom, które zdecydują się na taką elektryfikację uzyskanie dodatkowych korzyści np. podatkowych. Wysokość premii zależy do podatku dochodowego, ale może sięgać choćby 6000 €.

Elektryfikacja francuskich klasyków homologowanymi zestawami R-Fit

Elektryfikacja francuskich klasyków homologowanymi zestawami R-Fit

Zobacz pozostałe 10 zdjęć

Elektryfikacja klasycznych aut – jaki zasięg?

To pytanie z pewnością zadaje każdy potencjalnie zainteresowany przeróbką klasycznego modelu spalinowego na elektryczny. W przypadku zestawów R-Fit, deklarowane zasięgi podano dla dwóch modeli:

  • Citroën 2CV – zasięg do 90 km (test WLTP)
  • Renault 4L – zasięg do 78 km (test WLTP)

Jak widać zasięgi nie są duże, bo i niewielkie są akumulatory (celem konwersji jest również zachowanie odpowiedniego balansu masy pojazdu). Niemniej do poruszania się wyłącznie po mieście takie zasięgi powinny wystarczyć.

Elektryfikacja klasycznych aut – jak się ładuje takie auto?

Deklarowany przez producenta zestawów elektryfikacyjnych czas ładowania to 3,5 godziny ze zwykłego, standardowego gniazdka 220 V (16 A).

Elektryfikacja klasycznych aut – jaka moc? Jakie parametry? Podajemy na przykładzie zmodyfikowanego Renault 4L

Dane techniczne zestawu do elektryfikacji Renault 4:

  • Zachowany oryginalny mechaniczny układ przeniesienia napędu
  • Silnik bezszczotkowy synchroniczny
  • Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LiFePo)
  • Rozkład masy taki sam jak w samochodzie z silnikiem spalinowym
  • Zasięg 78 km
  • Pełne ładowanie akumulatora w 3 godziny 30 minut
  • Licznik elektroniczny ładowania
  • Ładowanie z gniazda domowego 16A – 220 V
  • Zestaw akumulatora 10,7 kWh (105 V)
  • Moc silnika 14,5 kWp/48 kWp
  • Dwuletnia gwarancja
Idź do oryginalnego materiału