30 września br. Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy zaprezentuje rozszerzoną ofertę akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych eActros drugiej generacji.
Na bazie Mercedes-Benz eActros 600 oferta zostanie modułowo rozszerzona o szeroki zasięg nowych wariantów – między innymi ciągniki siodłowe i podwozia skrzyniowe z różnymi rozstawami osi, modele z dwoma zespołami akumulatorów oraz alternatywne wersje kabiny kierowcy typu L na bazie sprawdzonej konstrukcji Actrosa.
Wszystkie nowe konfiguracje łączą nowoczesną technologię napędu z wysoką sprawnością energetyczną i są zgodne z innowacyjną koncepcją ogólną eActrosa 600. Pierwsze zdjęcie zwiastuna prezentuje nowym członkom rodziny zapowiedź premierowego pojazdu – samochodu ciężarowego marki Mercedes-Benz.
Pod koniec listopada ubiegłego roku Mercedes-Benz Trucks świętował wprowadzenie na rynek seryjnego modelu eActros 600 w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth. Dostawy do klientów rozpoczęły się w grudniu 2024 r., a eActros 600 jest teraz codziennie używany na drogach w ponad 15 krajach europejskich. Sztandarowy elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz Electric już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych: w eksploatacji klienta i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, 15 000 kilometrów w pełni elektrycznej podróży rozwojowej przez łącznie 22 kraje oraz „European Testing Tour Winter 2025” na około 6500 kilometrów przez Europę Północną, każda o całkowitej masie zespołu pojazdów 40 ton. Ponadto elektryczny samochód ciężarowy został wybrany „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2025”. Nagroda jest najważniejszą nagrodą w branży i jest przyznawana co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 europejskich dziennikarzy zajmujących się samochodami użytkowymi.
Wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kilowatogodzin – stąd wzór konstrukcyjny podzespołu 600 – oraz nowa, opracowana we własnym zakresie, szczególnie wydajna oś z napędem elektrycznym umożliwiają eActrosowi 600 osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w bardzo realistycznych i praktycznych warunkach przy całkowitej masie zespołu pojazdów wynoszącej 40 ton, która może być znacznie przekroczona w zależności od stylu jazdy i trasy. eActros 600 pokonuje choćby ponad 1000 kilometrów dziennie. Umożliwia to ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw w jeździe, o ile dostępne są opcje ładowania.
eActros 600 ma trzy pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 207 kWh. Oferują one zainstalowaną łączną pojemność 621 kWh. Akumulatory są oparte na technologii ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) i charakteryzują się długą żywotnością podczas serwisu. Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdów i komponentów, co porównywalny konwencjonalny Actros do transportu dalekobieżnego w ciężkich samochodach ciężarowych. Oznacza to do 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania stan naładowania akumulatora powinien przez cały czas wynosić ponad 80%. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatora ponad 95% zainstalowanej pojemności można wykorzystać również w technologii LFP. Umożliwia to większy zasięg przy takiej samej pojemności akumulatora. Pojazd jest technicznie przystosowany do całkowitej masy zespołu pojazdów do 44 ton. eActros 600 ze standardową naczepą ma w UE ładowność około 22 ton. Istnieją sytuacje, w których prawo krajowe dopuszcza większą ładowność.