W Katowicach, gdzie rozpoczyna się drugi dzień KNM 2025. Co warto zobaczyć 24 września podczas największej w regionie CEE konferencji poświęconej zrównoważonej transformacji?
Program Kongresu Nowej Mobilności 2025 wykracza poza transport. Dyskusje z udziałem ponad 500 prelegentów z 40 państw z całego świata odnoszą się do wszystkich kluczowych trendów i wyzwań związanych ze zrównoważoną transformacją. 24 września na 10 scenach wystąpią m.in. przedstawiciele administracji rządowej, urzędów centralnych, prezydenci miast oraz liderzy biznesu. Ale KNM to nie tylko debaty, ale również premiery i liczne wydarzenia specjalne. Drugiego dnia KNM 2025, w liczącej 12 tys. m2 strefie expo odbędą się m.in. prezentacje najnowszych, ultraszybkich stacji ładowania oraz całkowicie elektrycznej ciężarówki.
Na które punkty programu drugiego dnia konferencji warto zwrócić szczególną uwagę?
Ogłoszenie i podpisanie Porozumienia Sektorowego URE, GDDKiA, PSNM oraz PTPiREE, adresującego szereg wyzwań związanych z procesem przyłączeniowym infrastruktury ładowania do sieci elektroenergetycznej. Porozumienie zawiera katalog wytycznych i dobrych praktyk kierowanych od uczestników procesu przyłączeniowego, w szczególności OSD. Dokument przyspieszy budowę stacji wysokich mocy i może przybliżyć Polskę do realizacji celów AFIR.
Panel Gdy OOSŁ spotyka OSD: wspólnie naładowana sieć z udziałem Wiceministra Klimatu i Środowiska Krzysztofa Bolesty oraz przedstawicieli sygnatariuszy Porozumienia Sektorowego, w tym Prezes URE Renaty Mroczek, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Piotra Kurkowskiego, Prezesa PTPiREE Macieja Mroza oraz przedstawicieli czołowych operatorów i producentów infrastruktury ładowania. Podczas panelu zostaną omówione założenia Porozumienia Sektorowego oraz zasady współpracy pomiędzy jego stronami.
Ydanis Rodriguez, Komisarz Departamentu Transportu Nowego Jorku (NYC DOT), podzieli się doświadczeniami największego miasta USA z transformacji transportu miejskiego. Komisarz Rodriguez zarządza instytucją nadzorującą ponad 10 tys. km dróg oraz ponad 800 mostów i tuneli. NYC DOT dysponuje rocznym budżetem 1,5 mld dolarów – większym od budżetów większości polskich województw.
„Środkowoeuropejskie Forum Automotive (IAS CEE): Nowi gracze, nowe modele biznesowe, nowe kierunki” obsługiwane przez Ośrodek Studiów Wschodnich. W okresie transformacji państwa z Europy Środkowo-Wschodniej muszą zredefiniować swoją rolę w łańcuchach dostaw sektora automotive. To najważniejsze wyzwanie dla całej Unii Europejskiej: branża motoryzacyjna w regionie CEE zatrudnia 2 mln pracowników i odpowiada za produkcję 1/3 wszystkich pojazdów w UE. Uczestnicy IAS CEE wskażą m.in. jak wzmocnić konkurencyjność i innowacyjność sektora automotive w regionie CEE oraz w jakim stopniu państwa z Europy Środkowo-Wschodniej powinny postawić na integrację i współpracę regionalną, a w jakim budować silniejsze relacje biznesowe z globalnymi liderami, również z USA i Azją.
Inauguracja ścieżki tematycznej Driving Sustainable Aviation, stworzonej przez PSNM oraz LOT Polish Airlines. To pierwsze w historii Kongresu Nowej Mobilności wydarzenie w całości dedykowane lotnictwu przyszłości i takim zagadnieniom, jak dekarbonizacja (w tym Sustainable Aviation Fuel – SAF), rozwój innowacyjności, czy wzrost konkurencyjności polskiej branży lotniczej.
Panel Strach przed zmianą: czy transformacja miejska jest zawsze krytykowana?, w ramach którego przedstawiciele samorządów, NGO, architekci i urbaniści odpowiedzą na pytania, jak radzić sobie z obawami i krytyką wobec zmian, jak wdrażać innowacyjne projekty miejskie tak, aby zyskały społeczną akceptację oraz jakie kanały i narzędzia komunikacji są w tych procesach najbardziej efektywne.
Debata Innowacje przodem, pieniądze podstawą, podczas której eksperci z sektora publicznego, prywatnego i finansowego będą dyskutować o dostępnych mechanizmach wsparcia finansowego dla obszaru badań i rozwoju (R&D), roli inwestorów, funduszy venture capital i instytucji publicznych, a także najlepszych praktykach w zarządzaniu finansami innowacji.
Battery Day. Wzmacnianie Europy – Strategiczne inwestycje w gospodarkę bateryjną. Globalne zapotrzebowanie na baterie może wzrosnąć choćby trzykrotnie do 2030 roku, osiągając poziom 3 TWh. Europa Środkowo-Wschodnia wciąż odpowiada za niewielki udział w europejskiej produkcji ogniw, co może pogłębiać zależność regionu od dostawców zewnętrznych. Panel odpowie na pytanie, jakie strategiczne inwestycje, decyzje polityczne i inicjatywy przemysłowe są niezbędne, aby region CEE mógł wykorzystać swój potencjał i stać się kluczowym graczem w europejskiej gospodarce bateryjnej.
Elektromobilność a stabilność sieci energetycznych: jak V2G może uchronić nas przed kryzysami energetycznymi? W obliczu rosnącego udziału OZE i wzrostu ryzyka niedoborów mocy, samochody elektryczne mogą pełnić rolę mobilnych magazynów energii. Technologia V2G umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy bateriami EV i siecią. Uczestnicy panelu przedyskutują możliwość skutecznego wykorzystania potencjału elektromobilności do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego.
Premiery i wydarzenia specjalne takie jak prezentacja nowej stacji ładowania od STAG EV, firmy znanej dotąd z instalacji LPG, która wchodzi na rynek elektromobilności. Drugiego dnia KNM 2025 odbędzie się również premiera Ultre 3 Sharing, jak też elektrycznej betonomieszarki od Volvo Trucks. Volkswagen Group Polska wspólnie z EV Klub Polska zaprezentują raport „Kiedy wyobrażenie spotyka rzeczywistość” – podsumowanie badania porównującego doświadczenia kierowców pojazdów spalinowych i elektrycznych w Polsce.


