Droga ekspresowa S17 – duże zainteresowanie budową trzech odcinków

1 rok temu
  • Rozpiętość cen w trzech przetargach wynosi od 503 mln zł do 1,36 mld zł
  • W postępowaniu na realizację odcinka Izbica–Zamość wszystkie propozycje przekraczają budżet
  • Na zaprojektowanie i wybudowanie tras wykonawcy będą mieli 41 miesięcy

Liczne oferty, część wyższa od budżetów

W postępowaniu na realizację odcinka drogi ekspresowej S17 Paski–Łopiennik wpłynęło 11 ofert. Najniższa cena przekroczyła 653 mln zł, najwyższa to prawie 1,1 mld zł. Budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynosi niemal 789 mln zł. Trasę Krasnystaw–Izbica chce budować 12 podmiotów. Tu limit wydatków ustalono na 1,14 mld zł, a rozpiętość proponowanych kwot to od 838 mln zł do 1,36 mld zł. W przypadku szlaku Izbica–Zamość Sitaniec wszystkie propozycje (od 503 do 801 mln zł) przekraczają plany GDDKiA (421,75 mln zł). Chętnych jest 12.

Opolskie – próby obciążeniowe obiektów mostowych na S11 obwodnicy Olesna


Przebiegi trzech odcinków drogi ekspresowej S17

Droga ekspresowa S17 pomiędzy Piaskami a Łopiennikiem będzie liczyć 16,6 km. Pobiegnie nowym śladem wzdłuż DK17. Zacznie się na węźle Piaski Wschód, który zostanie rozbudowany, a docelowo połączy S17 z S12 Piaski–Dorohusk. Powstaną trzy węzły drogowe – Piaski Południe, Fajsławice i Łopiennik.

18,8 km długości będzie miała droga ekspresowa Krasnystaw–Izbica. Będzie poprowadzona od Zakręcia przed Krasnymstawem, następnie w śladzie istniejącej DK17, dalej przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przejdzie nad linią kolejową nr 69 Rejowiec–Hrebenne i dotrze do przecięcia z DK17 w pobliżu Krasnego. Zaplanowano trzy węzły (Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe, Izbica), parę miejsc obsługi podróżnych oraz Izbica i obwód utrzymania drogi w okolicach Krasnegostawu.

Długość drogi ekspresowej między Izbicą i węzłem Zamość Sitaniec to prawie 10 km. Trasa pobiegnie nowym śladem, przede wszystkim wzdłuż istniejącej DK17. Od zachodu ominie miejscowości Podkrasne oraz Chomęciska Małe. Będą to dwa węzły – Zamość oraz Zamość Sitaniec.

Wszystkie odcinki będą dwujezdniową drogą ekspresową z obiektami inżynieryjnymi, odwodnieniem i oświetleniem. Standardowo pojawią się urządzenia ochrony środowiska, przejścia dla zwierząt i system zarządzania ruchem.

Przetargi na drogę ekspresową S17 – 3,5 tys. pytań od oferentów

W ocenie ofert najwyższe kryterium ma cena (60%). Przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe oraz na inne elementy m.in. ekrany będzie miało wagi po 20%.

Planowo podpisanie kontraktów powinno nastąpić w II połowie roku. Na zaprojektowanie i budowę odcinków drogi ekspresowej wykonawcy będą mieli 41 miesięcy (podczas budowy nie liczą się trzymiesięczne okresy zimowe). Podczas postępowań zainteresowane firmy zadały 3,5 tys. pytań. Tak duża liczba wynika z wejścia w życie nowych przepisów techniczno-budowlanych (rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych, dotyczących dróg publicznych z 24 czerwca 2022 r.).

Część drogi ekspresowej S17 między Warszawą a Hrebennym

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski–Hrebenne to fragment całego ciągu S17 Warszawa–Lublin–Zamość–Tomaszów Lubelski–Hrebenne (granica państwa). To także trasa międzynarodowa E372 z Warszawy do Lwowa. Na węźle Piaski Wschód połączy się z planowaną S12 Piaski–Dorohusk, a za pośrednictwem S12 będzie można dojechać do S19 (Via Carpatia).

Przeczytaj także: Droga ekspresowa S7. Odcinek prawie gotowy. Końcowy etap

Idź do oryginalnego materiału