Dopłaty do tachografów. Rząd wprowadza zmienione zasady wsparcia dla przewoźników z KPO.

4 dni temu

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało 14 października 2025 roku ostateczną wersję rozporządzenia w sprawie dofinansowania do wymiany tachografów. Przepisy te, wypracowane po konsultacjach społecznych, wprowadzają istotne korekty zasad przyznawania pomocy finansowej, której celem jest wyrównanie szans firm transportowych w ubieganiu się o fundusze z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności.

Zmiana priorytetów w przyznawaniu dopłat

Kluczową zmianą w stosunku do pierwotnych założeń jest modyfikacja kolejności przyznawania dopłat. Początkowy projekt przewidywał pomoc wyłącznie dla firm posiadających maksymalnie dziesięć pojazdów. W ostatecznej wersji, uwzględniającej głos branży, zdecydowano, iż w pierwszej kolejności pomoc trafi do firm, które wnioskują o refinansowanie wymiany maksymalnie 10 tachografów, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. jeżeli po pierwszym etapie pozostaną niewykorzystane fundusze, w drugiej turze środki będą rozdzielane pomiędzy pozostałych przewoźników, już bez ograniczeń liczby urządzeń.

Wysokość i pula dofinansowania

Dopłaty obejmą refinansowanie kosztów wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł uzyskać zwrot do 3000 zł na jeden pojazd, w formule pomocy de minimis.

Łączna pula środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi 319 678 800 zł. Przy założeniu otrzymania maksymalnej dopłaty, wsparciem będzie można objąć 106 599 pojazdów. Według danych największych producentów tachografów, w Polsce wymieniono dotąd około 150 tysięcy tachografów, a szacuje się, iż około 70% pojazdów, w których zamontowano nowe tachografy, kwalifikuje się do objęcia wsparciem.

– Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, iż przewoźnicy poważnie potraktowali obowiązek dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – dodaje Mateusz Włoch.

Terminy i procedura składania wniosków

O wsparcie będą mogli ubiegać się przewoźnicy drogowi ujęci w wykazie prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Nabór zgłoszeń wraz z regulaminem zostanie ogłoszony na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) 14 dni przed jego rozpoczęciem.

Wniosek będzie można składać w formie elektronicznej za pośrednictwem ARiMR do 31 sierpnia 2026 roku, z zastrzeżeniem, iż nabór może zostać zamknięty wcześniej w przypadku wyczerpania funduszy. Obowiązuje kolejność zgłoszeń.

Przewoźnikom zaleca się przygotowanie niezbędnych dokumentów z wyprzedzeniem, w tym informacji o uprawnieniach przewoźnika, warsztatu, który zamontował tachograf, oświadczenia o zakupie i instalacji urządzenia oraz wydruku danych technicznych z tachografu G2V2. Warto również sprawdzić dane firmy transportowej i pojazdów w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM), będącym częścią GITD.

Idź do oryginalnego materiału