Koncepcyjne korzenie RS 6 GT sięgają projektu RS 6 GTO concept z 2020 roku, stworzonego przez dwunastu utalentowanych praktykantów Audi. To właśnie ich wizja została rozwinięta, a następnie przeniesiona do produkcji seryjnej, co podkreśla innowacyjne podejście marki.
No i obłędny wygląd. Nie będę się tutaj rozpisywał, niech przemówią zdjęcia:
Wiadomo, iż nie jest to czynnik decydujący, ale fakt, iż na świecie jeździ tylko 660 egzemplarzy Audi RS 6 GT dodaje pewnego smaczku, kiedy wsiada się za kółko tego auta. To pewnego rodzaju prestiż, dreszczyk emocji no i, jak widać na zdjęciach powyżej, gwarantowany przyciągacz wzroku przechodniów – serio, nie zliczę ile odbyłem small talków i dłuższych rozmów z podjaranymi gapiami.
O sportowych wrażeniach z jazd RS 6 GT pisałem już przy okazji testów na Silesia Ringu pod koniec ubiegłego roku. Spoiler – są nieziemskie, bo auto wgniata w fotel, chwyta za flaki i przyjemnie ściska je od startu do zatrzymania. Niesamowicie klei się do jezdni, a gwintowane zawieszenie sprawia, iż to zupełnie inne Audi, niż wszystkie znane wam modele tej marki.
A jak to auto wypada pod innymi względami?
Wymiary, pojemność i możliwości RS 6 GT
Mimo swojego sportowego charakteru, Audi RS 6 Avant GT zachowuje praktyczność kombi, co czyni go wszechstronnym pojazdem do codziennego użytku, jak i weekendowych wypadów. Jego przemyślana konstrukcja pozwala na komfortowe podróżowanie z rodziną i bagażem, nie rezygnując z dynamicznych wrażeń.
Pojemność bagażnika: Standardowo oferuje 548 litrów przestrzeni, co jest wystarczające na większość podróży. Po złożeniu tylnych siedzeń (do linii dachu), pojemność ta znacząco wzrasta do imponujących 1658 litrów, co pozwala na przewóz większych przedmiotów, takich jak sprzęt sportowy czy meble.
Masa własna: 2165 kg – waga ta totalnie nie wpływa negatywnie na zwinność pojazdu.
Dopuszczalna masa całkowita (DMC): 2740 kg, co daje szeroki margines bezpieczeństwa przy pełnym obciążeniu.
Ładowność: 575 kg – wystarczająca do przewożenia pasażerów i sporej ilości bagażu.
Maksymalna masa przyczepy z hamulcem (12 proc.), bo czemu nie: 2100 kg, co umożliwia holowanie większości przyczep kempingowych, łodzi czy platform transportowych.
Maksymalna masa przyczepy bez hamulca: 750 kg – idealna do małych przyczepek na rowery czy sprzęt ogrodowy.
Maksymalny nacisk na hak: 95 kg, co zapewnia stabilność podczas holowania.
Maksymalne obciążenie dachu: 100 kg, co pozwala na montaż boxów dachowych czy bagażników na rowery.
Serce Audi RS 6 Avant GT – symfonia inżynierii
Pod maską Audi RS 6 Avant GT drzemie najmocniejsza w historii RS 6 jednostka napędowa, gwarantująca spektakularne osiągi i niezapomniane wrażenia z jazdy. To połączenie innowacyjnych technologii i tradycyjnego rzemiosła Audi.
Silnik: Sercem GT jest potężny 4.0 V8 TFSI biturbo z technologią mild hybrid (MHEV). System MHEV nie tylko poprawia efektywność paliwową, ale także zapewnia płynniejsze działanie systemu start/stop i dodatkowy zastrzyk mocy w określonych sytuacjach.
Moc systemowa: Imponujące 630 KM (463 kW) sprawia, iż RS 6 Avant GT przyspiesza z zapierającą dech w piersiach dynamiką.
Maksymalny moment obrotowy: Ogromne 850 Nm, dostępne w szerokim zakresie obrotów (2300-4500 obr./min.), gwarantuje błyskawiczną reakcję na gaz i niebywałą elastyczność.
Przyspieszenie 0-100 km/h: Zaledwie 3,3 sekundy – to wynik godny supersamochodów, potwierdzający sportowe DNA modelu.
Prędkość maksymalna: Elektronicznie ograniczona do 280 km/h, z możliwością podwyższenia do 305 km/h (opcjonalnie) dla tych, którzy pragną poczuć pełną moc na autostradzie lub torze.
Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna Tiptronic o zoptymalizowanym czasie zmiany przełożeń, zapewnia błyskawiczne i precyzyjne operowanie biegami, zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym.
Napęd: Stały napęd na wszystkie koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym, to gwarancja doskonałej trakcji i stabilności w każdych warunkach drogowych przekładając moc na asfalt z niezrównaną precyzją.
Ciekawostka: spalanie i emisja
Piszę, iż to ciekawostka, bo serio sam nie zwracałem uwagi na to, gdyż widok zasłaniał mój ogromny zaciesz z jazdy tym autem. Ale gdyby ktoś chciał wiedzieć, to:
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany WLTP): 12,2–12,7 l/100 km – wynik, który pokazuje, iż choćby tak potężny silnik może być efektywny, zwłaszcza przy zastosowaniu umiarkowanej jazdy.
Emisja CO₂ w cyklu mieszanym (WLTP): 277–289 g/km – wartość zgodna z obowiązującymi normami emisji spalin.
Pojemność zbiornika paliwa: 73 litry - wystarczająco, żeby trochę się nim pobawić lub spokojnie pokonać rozsądnie długą trasę.
No i cena RS 6 GT
W sumie to też ciekawostka, bo wszystkie egzemplarze już się rozeszły. No ale w Niemczech ceny startują od 219 355 euro. Na polskim rynku, ceny zbliżone do 1 300 000 zł czynią go jednym z najbardziej pożądanych pojazdów, a jednocześnie potwierdzają jego status kolekcjonerskiego unikatu.
Audi nie oferuje tutaj też tradycyjnych wersji wyposażenia w przypadku RS 6 Avant GT, zamiast tego klienci mogą dobierać pakiety i pojedyncze opcje, personalizując swój unikalny egzemplarz. To pozwala na stworzenie samochodu idealnie dopasowanego do indywidualnych preferencji. A co jest w podstawie?
W skład wyposażenia podstawowego Audi RS 6 Avant GT wchodzą m.in. liczne elementy, które podkreślają jego sportowy i ekskluzywny charakter, wyróżniając go spośród innych modeli:
Elementy stylistyczne GT:
Karbonowa maska silnika – po raz pierwszy w seryjnym Audi, co znacząco obniża masę i nadaje agresywny wygląd.
Zmodyfikowane zderzaki (przedni i tylny) – z bardziej agresywnymi wlotami powietrza i aerodynamicznymi elementami, poprawiającymi przepływ powietrza i docisk.
Karbonowe błotniki z otworami wentylacyjnymi – inspirowane legendarnym Audi 90 quattro IMSA GTO, zapewniające lepsze chłodzenie hamulców i redukcję turbulencji.
Podwójny spojler dachowy – dla zwiększenia docisku aerodynamicznego i podkreślenia sportowego charakteru.
Specjalne naklejki w klasycznych barwach Audi Sport (opcjonalnie) – pozwalające na dodatkowe spersonalizowanie pojazdu i nawiązanie do dziedzictwa wyścigowego.
Unikatowe, 22-calowe felgi o specjalnej konstrukcji, zaprojektowane dla GT.
Układ jezdny:
Specjalnie skonstruowane zawieszenie gwintowane z trzystopniową regulacją, umożliwiającą precyzyjne dostosowanie charakterystyki jazdy do warunków drogowych i preferencji kierowcy. To zapewnia zarówno komfort, jak i maksymalną wydajność na torze.
Sportowy mechanizm różnicowy quattro – zoptymalizowany dla jeszcze lepszej dynamiki jazdy i precyzyjnego przenoszenia mocy na koła.
Hamulce tarczowe wentylowane (420 mm z przodu, 370 mm z tyłu) – zapewniające niezrównaną siłę hamowania i odporność na fading choćby w ekstremalnych warunkach. Opcjonalnie dostępne są hamulce ceramiczne dla jeszcze lepszych osiągów.
Wnętrze:
Ekskluzywne detale wykończeniowe i materiały premium, charakterystyczne dla limitowanej edycji GT – połączenie dynamiki i luksusu.
Sportowe fotele RS z poszyciem ze skóry Dinamica i kontrastowymi przeszyciami, zapewniające doskonałe trzymanie boczne i komfort choćby podczas dynamicznej jazdy.
Kierownica pokryta Alcantarą z czerwonym znacznikiem na godzinie 12, podkreślająca sportowy charakter.
Tabliczka z numerem egzemplarza na konsoli środkowej, przypominająca o unikalności pojazdu (np. "1/660").
Audi RS 6 Avant GT to nie tylko samochód, to dzieło inżynierii i designu. Podpisuję się pod tym stwierdzeniem dwukrotnie. Tak, siedzi się w nim nisko. Tak pali dużo, ale serio w tym przypadku to nie są poważne minusy. Jego limitowana produkcja i bogate wyposażenie sprawiają, iż jest to pojazd dla prawdziwych koneserów.