Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości sektora motoryzacyjnego

lewiatan.org 3 godzin temu
Zdjęcie: 20251211-2 / 02 / 03


Te najważniejsze pytania były w centrum dyskusji podczas okrągłego stołu „Driving Poland’s Automotive Future in the EU”, który odbył się w Parlamencie Europejskim. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Konfederację Lewiatan oraz Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych Lewiatana, a jego gospodynią była poseł do Parlamentu Europejskiego Elżbieta Łukacijewska, od lat aktywnie wspierająca polski przemysł motoryzacyjny. W swoim wystąpieniu pani poseł podkreśliła konieczność:

  • zapewnienia stabilnych i przewidywalnych ram regulacyjnych,

  • utrzymania neutralności technologicznej,

  • inwestowania w innowacje jako fundamentu konkurencyjności sektora.

Głos zabrał również poseł do Parlamentu Europejskiego Dariusz Joński, wskazując na strategiczne znaczenie motoryzacji dla europejskiej gospodarki oraz potrzebę prowadzenia transformacji w sposób realistyczny, wykonalny dla przemysłu i dostępny dla obywateli. Zwrócił uwagę na wyzwania związane z tempem rozwoju infrastruktury, kosztami energii oraz rosnącą konkurencją spoza UE.

Monika Antosik ze Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE przedstawiła polskie stanowisko wobec rewizji regulacji dotyczących standardów emisji CO₂ w pojazdach. Uczestnicy spotkania mocno podkreślili konieczność uwzględnienia skutków proponowanych zmian dla konkurencyjności przedsiębiorstw, inwestycji i rynku pracy.

Dyskusja potwierdziła, iż europejski sektor motoryzacyjny stoi w obliczu jednej z najważniejszych transformacji w swojej historii – wymagającej pogodzenia ambicji klimatycznych z realiami rynkowymi, możliwościami technologicznymi oraz oczekiwaniami konsumentów.

Elżbieta Łukacijewska, poseł do Parlamentu Europejskiego

Skala wyzwań stojących przed europejską motoryzacją

Obecna sytuacja nie jest prosta:

  • rynek samochodowy w UE pozostaje o 18% poniżej poziomu z 2019 r.,

  • samochody elektryczne (BEV) są o 8–12 tys. euro droższe od aut spalinowych, co blokuje masową adopcję,

  • rynek BEV spadł o 1,4% w 2024 r. wraz z ograniczeniem dopłat i utrzymującymi się obawami dotyczącymi ładowania,

  • zainstalowano tylko około 1 mln publicznych ładowarek wobec potrzebnych 8 mln do 2030 r.,

  • dostępność ładowania w domach pozostaje niska w wielu państwach członkowskich,

  • wahania cen energii wpływają na całkowity koszt posiadania BEV,

  • europejscy producenci mają 30–35% kosztową niekorzyść wobec chińskich BEV,

  • wysokie koszty energii, pracy i baterii utrudniają produkcję w UE,

  • rośnie zależność od zewnętrznych łańcuchów dostaw kluczowych komponentów.

Jeśli Europa chce przewodzić w czystej mobilności, potrzebne są pragmatyczne, rynkowo dostosowane polityki, które wzmocnią przemysł i przyspieszą transformację.

Debata potwierdziła szeroki konsensus co do potrzeby podjęcia zdecydowanych działań na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zapowiadany przez Komisję Europejską pakiet motoryzacyjny będzie kluczowym testem dla przyszłej polityki przemysłowej UE oraz jej umiejętności utrzymania silnego, konkurencyjnego i zrównoważonego sektora.

Głos branży był jednoznaczny:

  • dostosowanie trajektorii redukcji CO₂ do realiów rynkowych,

  • dwutorowe podejście dla samochodów osobowych i dostawczych, aby uniknąć ryzyka wielomiliardowych kar,

  • utrzymanie neutralności technologicznej – żadna z technologii napędowych (range extender, biopaliwa, PHEV) nie powinna być wykluczona,

  • wsparcie dla przystępnych cenowo ofert i zwiększenie popytu rynkowego,

  • mechanizmy zachęt dla klientów oraz odnowa flot w celu natychmiastowej redukcji emisji,

  • proporcjonalne dostosowanie regulacji, aby umożliwić rozwój konkurencyjnego segmentu małych samochodów elektrycznych,

  • starannie zaprojektowane polityki lokalnej zawartości w celu wzmocnienia odporności łańcucha dostaw.

Budowanie warunków dla długoterminowej siły przemysłowej:

  • wzmocnienie infrastruktury ładowania, w szczególności szybkiego ładowania oraz okablowania w budynkach wielorodzinnych,

  • zapewnienie przystępnych cen energii w porównaniu z autami spalinowymi, na przykład poprzez limity cen dla ładowarek korzystających z dotacji publicznych,

  • wzmocnienie integracji przemysłowej w UE oraz łańcucha dostaw, w tym w obszarze baterii, surowców i silników elektrycznych.

Paweł Wideł, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych Lewiatana

Wezwanie do działania

Europa nie może pozwolić sobie na utratę przywództwa w motoryzacji. Decydenci, przemysł oraz interesariusze muszą działać teraz, aby stworzyć ramy regulacyjne, które będą realistyczne, konkurencyjne i sprzyjające innowacjom.

  • zabezpieczmy miejsca pracy, technologie i inwestycje w Europie,

  • sprawmy, aby elektromobilność była dostępna i przystępna cenowo dla wszystkich Europejczyków,

  • zbudujmy odporną bazę przemysłową na przyszłość.

Czas na zdecydowane działania jest teraz.

W spotkaniu, które odbyło się 9 grudnia, udział wzięli przedstawiciele biznesu i organizacji branżowych, w tym członkowie Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych: Paweł Wideł oraz Agnieszka Szpoton, a także przedstawiciele Konfederacji Lewiatan: Kinga Grafa i Luana Żak.

Idź do oryginalnego materiału