Wykorzystujemy impas, w którym w tej chwili tkwią firmy oferujące podobne rozwiązania, i docieramy do nowych klientów, którzy doceniają naszą elastyczność, błyskawiczną reakcję na ich potrzebny oraz otwartość w relacjach biznesowych – mówi Dariusz Wołoszka, nowy prezes zarządu firmy Info-Ekspert.
Rozmawiał: Tomasz Szmandra
Jest Pan związany z firmą Info-Ekspert od 25 lat. Jak wyglądały Pana początki pracy w firmie?
Swoją zawodową przygodę z firmą Info-Ekspert rozpocząłem w 2000 r. Przez te wszystkie lata przeszedłem pełną ścieżkę kariery, od praktykanta zbierającego informacje z rynku wtórnego, przez specjalistę w Dziale Analiz Rynku, po kierownika Działu Wartości Rezydualnych, który stworzyłem od podstaw i przez lata konsekwentnie rozwijałem, budując jego pozycję jako jednego z kluczowych obszarów firmy. W 2022 r. powierzono mi funkcję wiceprezesa zarządu, a od października 2025 r. mam zaszczyt pełnić funkcję prezesa Info-Eksperta.
Znam tę organizację od podstaw – każdy proces, każde działanie, każdą osobę, która współtworzy jej sukces. Ta dogłębna znajomość firmy, połączona z wieloletnim doświadczeniem i szeroką wiedzą o rynku, daje mi solidne podstawy, by skutecznie prowadzić Info-Ekspert ku kolejnym wyzwaniom i sukcesom.
Info-Ekspert działa na rynku już od 33 lat. Rynek motoryzacyjny uległ znaczącym przeobrażeniom. Jak zmieniała się firma na przestrzeni tych trzech dekad?
Firma została założona w 1992 r. w środowisku rzeczoznawców samochodowych. Był to okres, kiedy Polacy zaczęli masowo importować używane samochody z Europy Zachodniej. Każdy ze sprowadzonych pojazdów podlegał opłatom celnym, podatkowym, musiał zostać również ubezpieczony. Na rynku brakowało informacji i narzędzi potrzebnych do szacowania wartości rynkowych pojazdów, więc powstanie firmy było wypełnieniem rynkowej niszy i odpowiedzią na pojawiające się potrzeby rynku motoryzacyjnego.
Zaczęło się od 50-stronicowej książki, w której publikowaliśmy wartości większości dostępnych na rynku pojazdów. Dzisiaj to szeroka paleta programów i aplikacji online oraz potężna baza danych, w której mamy ponad 165 000 pojazdów, ponad 600 000 wartości, kompletne dane techniczne oraz informacje o wyposażeniu pojazdów.
Ostatnie lata to okres dynamicznego rozwoju firmy i sukcesywnego zwiększania portfela klientów. Dzisiaj z dumą mogę powiedzieć, iż marka Info-Ekspert jest szeroko rozpoznawana, a zdecydowana większość firm branży ubezpieczeniowej i motoryzacyjnej korzysta z naszych produktów i usług.
Do kogo skierowana jest oferta Info-Ekspert?
Współpracujemy z firmami ubezpieczeniowymi, bankami, instytucjami administracji państwowej, firmami leasingowymi i wypożyczalniami samochodów. Z naszych produktów i usług korzystają również importerzy, dealerzy, biegli sądowi, rzeczoznawcy oraz każdy, kto w momencie zakupu, ubezpieczenia, wystąpienia szkody bądź sprzedaży auta chce poznać jego realną wartość.

Wykorzystujemy impas, w którym w tej chwili tkwią firmy oferujące podobne rozwiązania, i docieramy do nowych klientów, którzy doceniają naszą elastyczność, błyskawiczną reakcję na ich potrzebny oraz otwartość w relacjach biznesowych.
Aplikacje do wyceny pojazdów używanych wykorzystywane przy ubezpieczeniu lub w procesie likwidacji szkód to Państwa sztandarowy produkt. Coraz więcej firm korzysta również z Waszych prognoz RV. Co jeszcze znajdziemy w Waszym portfelu?
Rynek motoryzacyjny zmienia się bardzo dynamicznie, zmieniają się również oczekiwania klientów. Odpowiadając m.in. na potrzeby banków czy firm leasingowych, kilkanaście lat temu wprowadziliśmy do oferty aplikacje do szacowania wartości rezydualnych oraz całkowitych kosztów użytkowania pojazdu – TCO. Pierwsza z aplikacji pozwala przygotować prognozy utraty wartości dla pojazdów choćby 7 lat do przodu, druga zaś umożliwia analizę kosztów posiadania pojazdu, m.in.: utratę wartości, ubezpieczenie, serwis, koszty paliwa czy wymiany opon.
Dla klientów, którzy cyklicznie analizują wartość swojej floty, oferujemy zautomatyzowane wyceny masowe. Błyskawicznie i precyzyjnie możemy wycenić kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. Klienci coraz częściej oczekują produktów skrojonych na miarę ich potrzeb, a my jesteśmy w stanie zintegrować nasze produkty i usługi z ich systemami aukcyjnymi, portalami ogłoszeniowymi lub markowymi programami samochodów używanych.
Klienci oczekują precyzyjnej informacji i błyskawicznej reakcji na pojawiające się zmiany. Czy jest to możliwie, gdy rynek aktualnie zmienia się tak szybko?
Obserwujemy globalny rynek motoryzacyjny, analizujemy go szeroko, ale koncentrujemy się na rynku polskim. Skupienie się na lokalnym rynku pozwala nam precyzyjniej i szybciej reagować na zmieniającą się sytuację i odzwierciedlić ją w naszych aplikacjach. W każdym miesiącu zbieramy i analizujemy kilkadziesiąt tysięcy notowań z rynku wtórnego. Nieustannie aktualizujemy bazę nowych, pojawiających się na rynku pojazdów. Nieprzerwanie uzupełniamy informacje nt. danych technicznych czy zmieniających się elementów wyposażenia.
Wartości pojazdów w każdym europejskim kraju różnią się od siebie, ponieważ wpływ na nie ma wiele czynników. Istotne jest postrzeganie marki czy konkretnego modelu na lokalnym rynku, preferencje klientów dotyczące rodzaju napędu lub nadwozia czy obowiązujące w danym państwie regulacje fiskalne. W tej sytuacji nie można uśredniać wartości dla całej Europy czy przenosić ich z rynku sąsiedniego.
Naszą przewagą jest własny zespół specjalistów IT oraz wysoko wykwalifikowany zespół doświadczonych analityków, którzy od kilkunastu lat obserwują i analizują rynek motoryzacyjny. Dzięki temu nasi klienci zawsze mają dostęp do aktualnych informacji na temat rynku, na którym funkcjonują.
A co wyróżnia Info-Ekspert na tle innych firm na rynku?
Z całą pewnością jest to ugruntowana pozycja rynkowa. Działamy nieprzerwanie od 1992 r. Nasza struktura właścicielska jest stabilna, co dla klientów jest gwarancją ciągłości naszej działalności. Brak korporacyjnych struktur oraz lokalna decyzyjność pozwalają nam wykazać się elastycznością w relacjach z klientami oraz szybkością działania nieosiągalną dla konkurencyjnych podmiotów. Rzetelność, obiektywizm oraz niezależność przyświecają nam od początku działalności, dlatego każdy nasz klient ma pewność, iż otrzymuje dane i obsługę najlepszej jakości.
Jakie widzicie wyzwania na przyszłość?
Bez wątpienia najwięcej uwagi i pracy poświęcimy na analizę i precyzyjne określanie wartości samochodów zero- i niskoemisyjnych oraz debiutujących na rynku modeli pochodzących z Chin. Po wielu spotkaniach, które ostatnio odbyliśmy, widzimy, iż jest to temat budzący największe zainteresowanie. Przygotowujemy się również do wprowadzenia kolejnych innowacyjnych produktów i usług skierowanych do branży ubezpieczeniowej. Rok 2025 obfituje w sukcesy i inspirujące doświadczenia, które motywują nas do dalszego rozwoju i realizacji ambitnych planów.

 7 godzin temu
                                                    7 godzin temu
                    















