Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją do podsumowania pierwszego pełnego i niezwykle udanego sezonu zespołu Dacia Sandriders w Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych (W2RC).

Debiutujący zespół zakończył rok z drugim miejscem na podium w klasyfikacji producentów, dwoma kierowcami w pierwszej czwórce sezonu oraz tytułem mistrzowskim wśród pilotów. Zespół potwierdził tym samym gotowość do rywalizacji z najlepszymi, a jego kolejnym strategicznym celem jest Rajd Dakar 2026.
Wyjątkowy sezon teamu debiutanta – sukcesy Dacia Sandriders w W2RC 2025
W premierowym sezonie World Rally-Raid Championship (W2RC) zespół Dacia Sandriders osiągnął imponujące rezultaty:
- Nasser Al-Attiyah – 2. miejsce w klasyfikacji kierowców,
- Sébastien Loeb – 4. miejsce w klasyfikacji kierowców,
- Édouard Boulanger – 1. miejsce wśród pilotów,
- Dacia – 2. miejsce w klasyfikacji producentów.
Ten wynik został zbudowany m.in. dzięki triumfom w Abu Dhabi Desert Challenge (Al-Attiyah/Boulanger) oraz zwycięstwu Loeba i Boulangera w Rallye du Maroc, które przypieczętowało świetny debiut marki w mistrzostwach. Zespół zanotował także etapowe zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2025 i mocne czwarte miejsce w jego klasyfikacji generalnej.
Fot. Flavien Duhamel / Red Bull Content PoolNasser Al-Attiyah – ikona rajdów terenowych
Nasser Al‑Attiyah, jeden z najwybitniejszych zawodników w historii rajdów terenowych, trzykrotny mistrz świata FIA World Rally-Raid Championship (W2RC, 2022, 2023, 2024) i pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, pełni kluczową rolę w rozwoju programu Dacii. Jego doświadczenie – obejmujące sukcesy w klasycznych rajdach, wyścigach torowych i sportach olimpijskich – wzmacnia zespół Sandriders w rywalizacji na najwyższym poziomie oraz wspiera rozwój technologii testowanych w rajdach.
Od ponad dekady Al‑Attiyah dominuje w tej wymagającej dyscyplinie, zdobywając pięć zwycięstw w Rajdzie Dakar. W World Rally Championship plasował się w czołowej czwórce, w 2006 roku sięgnął po tytuł mistrza świata samochodów produkcyjnych, a w latach 2014, 2015 dwukrotnie triumfował w kategorii W2RC.
Ponadto ustanowił rekord 19 tytułów mistrza Bliskiego Wschodu. Rywalizował także w wyścigach torowych, a poza motorsportem zdobył brązowy medal olimpijski w skeecie podczas igrzysk w Londynie w 2012 roku. w tej chwili zajmuje 2. miejsce w klasyfikacji W2RC, co potwierdza jego wszechstronność i utrzymującą się wysoką formę.
Fot. Marcelo Maragni / Red Bull Content PoolCztery załogi gotowe do walki w 2026 roku
W sezonie 2026 zespół Dacia Sandriders wystawi cztery mocne załogi:
- Nasser Al-Attiyah / Fabian Lurquin,
- Sébastien Loeb / Édouard Boulanger,
- Cristina Gutiérrez / Pablo Moreno Huete,
- Lucas Moraes / Dennis Zenz.
To połączenie utytułowanych mistrzów i młodych talentów pokazuje ambitne cele na kolejne sezony W2RC oraz przygotowania do Dakar 2026.
Rajdy terenowe jako laboratorium innowacji dla marki
Dacia traktuje rajdy terenowe jako najważniejsze pole doświadczalne, gdzie może weryfikować rozwiązania przeznaczone później do modeli produkcyjnych. Starty w rajdzie Dakar i W2RC umożliwiają testowanie m.in. technologii niskoemisyjnych, konstrukcji nadwozia, układów napędowych czy elementów aerodynamiki w warunkach, których nie da się odtworzyć w laboratorium. Sportowa działalność marki stała się istotnym elementem jej rozwoju technologicznego i naturalnym przedłużeniem filozofii opartej na wytrzymałości, funkcjonalności i prostocie. Pierwszy pełny sezon pokazał, iż zespół Sandriders już dziś należy do czołowych ekip światowego motorsportu.
Fot. Kin Marcin / Red Bull Content PoolPrzed zespołem kolejny etap – walka o czołowe pozycje w okresie 2026 oraz intensywne przygotowania do Rajdu Dakar 2026.
François Aupierre, dyrektor marketing Dacia Sandriders: „Dakar i rajdy terenowe idealnie pasują do Dacii, bo łączą w sobie wszystko, co definiuje naszą markę: wytrzymałość, prostotę i outdoorowy charakter. To najtrudniejszy poligon do testowania niezawodności oraz nowych, niskoemisyjnych technologii, które rozwijamy w ramach programu. Jednocześnie Dacia intensywnie się zmienia: nowy design i nowy samochód w segmencie C-SUV, model Bigster, pokazują, iż marka wchodzi na wyższy poziom. Start w Dakarze to najlepszy sposób, by tę transformację pokazać światu”.
Dacia Sandrider − projekt bez zbędnego przerostu formy
Stylistyka Sandridera została zbudowana wokół idei funkcjonalności. Sylwetka pozbawiona ozdobników odsłania konstrukcję, która ma służyć jednemu celowi: efektywności
w najtrudniejszych rajdach świata. Każdy detal nadwozia został przemyślany pod kątem aerodynamiki i odporności, a nie stylistycznych fajerwerków.
Charakterystyczna, nisko poprowadzona maska „znikająca” z pola widzenia pozwala kierowcy i pilotowi skupić się na trasie, a powierzchnie wykończone matowym, antyodblaskowym lakierem eliminują refleksy świetlne.
W kabinie dominują rozwiązania wypracowane wspólnie z zawodnikami: modułowa deska rozdzielcza pozwala modelować ergonomię pod indywidualne nawyki i sposób pracy każdej załogi.
Fot. A.S.O./Edophoto/DPPI/Helena ClancyKonstrukcja zaprojektowana do przetrwania
Dakar nie wybacza półśrodków, dlatego Sandrider został stworzony w duchu wytrzymałości i odporności. Wzmocniona rama, zoptymalizowane podwozie, karbonowa karoseria, solidne zderzaki, zawieszenie o zwiększonym skoku i napęd 4×4 przygotowany na ekstremalne temperatury, kamienie i luźny piasek — to fundamenty jego charakteru. Uzupełnia je nowoczesna instalacja elektryczna, gwarantująca stabilne działanie wszystkich systemów choćby w najbardziej wymagających etapach.
Praktyczne udogodnienia, choć pozornie drobne, potrafią zdecydować o wyniku odcinka: fotele Sabelt pokryto oddychającą, antybakteryjną tkaniną, koła zapasowe pozostają odkryte dla natychmiastowego dostępu, narzędzia umieszczono pod ręką, a magnetyczna płytka w nadwoziu zabezpiecza nakrętki przed zgubieniem w piachu. Całość wspierają najnowszej generacji opony BF Goodrich, stworzone z myślą o najwyższej odporności i pewności prowadzenia.
Eco-smart: innowacje w służbie wydajności
Strategia Dacii w motorsporcie koncentruje się na minimalizacji masy, zużycia paliwa i wpływu na środowisko — bez kompromisów w osiągach. Sandrider jest o około 15 kilogramów lżejszy niż porównywalne prototypy dzięki odchudzonej ramie rurowej, ograniczeniu liczby paneli nadwozia oraz zastosowaniu kompaktowego, lżejszego silnika. Równocześnie poprawiono rozkład masy i zoptymalizowano aerodynamikę: opór powietrza uległ zmniejszeniu o 10%, a siła unoszenia aż o 40%.
W karbonowych elementach nadwozia użyto pigmentów zmniejszających pochłanianie promieniowania podczerwonego, co zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu kabiny — rozwiązanie to zostało objęte zgłoszeniem patentowym. Sandrider korzysta z syntetycznego paliwa Aramco, wytwarzanego z odnawialnego wodoru i wychwyconego CO₂, co stanowi prosty i skuteczny krok w stronę obniżenia emisyjności w rajdach terenowych.
Fot. Flavien Duhamel / Red Bull Content PoolSandrider – samochód stworzony do ekstremów
Sandrider powstał we współpracy Dacii, Prodrive i zawodników oraz spełnia wymagania kategorii Ultimate T1+ FIA W2RC. Łączy doświadczenie inżynierów i praktyczną wiedzę kierowców.
Dane techniczne
- Kategoria FIA: Ultimate T1+
- Konstrukcja nośna: rama rurowa
- Nadwozie: włókno węglowe
- Silnik: V6, 3 litry, biturbo, bezpośredni wtrysk
- Moc maksymalna: 265 kW / 360 KM przy 5000 obr./min
- moment: 539 Nm przy 4250 obr./min
- Napęd: 4×4
- Skrzynia: sekwencyjna, 6-stopniowa
- Zawieszenie: podwójne trójkątne wahacze poprzeczne
- Skok zawieszenia: 350 mm
- Obręcze: aluminiowe, 17 cali
- Opony: BF Goodrich, 37 cali
- Wymiary (D/S/W): 4140 × 2290 × 1810 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
- Zwis przód/tył: 590 / 550 mm
Opracowany z myślą o najtrudniejszych etapach rajdów terenowych.
















