Dacia przed Renault, choć Francuzi depczą jej po piętach. Uwagę skupia jednak wynik marki chińskiego SAIC

4 godzin temu

Rumuńska marka zasiada na sprzedażowym tronie Europy w styczniu 2025 r. Udało jej się wyprzedzić siostrzane Renault. Francuzi mogą jednak liczyć na znacznie lepszy wynik, jeżeli uwzględnią znacznie bogatszą ofertę modelową. Sensacją na rynku jednak jest wynik marki należącej do chińskiego giganta SAIC.

Dacia wyprzedza Renault, ale Francuzi depczą jej po piętach

Rumuńska marka ma wiele powodów do zadowolenia. Wciąż udaje jej się wygrać z Renault w bitwie na sprzedażowe słupki. W zasadzie wszyscy już przyzwyczailiśmy się do tego, iż Dacia ma sporą przewagę nad rywalami. Nie jest jednak tajemnicą, iż także spadki sprzedaży to ostatnio domena wielu europejskich marek.

Dacia weszła w 2025 rok ze spadkiem sprzedaży o kilka procent. To m.in. efekt zmniejszenia sprzedaży samochodów Dacii w Rumunii i kilku głównych rynkach. Dodatkowo na wyniki miało wpływ wejście w życie nowych przepisów o emisji spalin. Tej ostatniej kwestii wszyscy producenci muszą teraz poświęcić wiele uwagi.

Dacia, wyprzedzając Renault w styczniu, odnotowała 6% spadek sprzedaży w relacji do stycznia 2024, sprzedając 46 150 samochodów w UE. Sprzedaż w całej Europie oraz Wielkiej Brytanii wyniósł 49 000 pojazdów. Tu również mamy do czynienia ze spadkiem, ale na poziomie 5,2%.

Według danych ACEA, podczas gdy rynek jako całość spadł jedynie o 2,6%, Dacia odnotowała większy spadek niż niektórzy jej rywale. Obecny udział w rynku rumuńskiej marki wynosi 4,9% (mniej o 0,2 punktu).

Dacia Duster jest tym modelem, który przynosi wiele euforii rumuńskiej marce. To dzięki sprzedaży tego modelu marka prawie nie odczuła spadku sprzedaży Sandero. Topowy SUV Dacii w styczniu 2025 w porównaniu do stycznia 2024 odnotował 6,4%, wzrost. W adekwatnym okresie Sandero spadło o 11%, notując spadek sprzedaży o blisko 3 000 sztuk.

HS to ulubiony SUV Polaków w ofercie MG, foto: materialy prasowe

Sandero ze spadkiem Duster ze wzrostem, ale zwycięzcą jest SAIC ze swoim MG

Depczące po piętach Dacii Renault cieszy się wzrostem o 18,1% w Europie i 18,9% w samej UE. Faktem jest, iż Francuzi mają znacznie bogatszą ofertę uwzględniającą także pojazdy użytkowe.

Kiedy Dacia cieszy się z faktu, iż udało jej się po kolejny pobić w Europie Renault, oczy wszystkich zwrócone są na markę chińskiego giganta SAIC ze wzrostem o 36,8%. Importujący do Europy markę MG może się cieszyć z udziału w rynku na poziomie 2,3%. Takiego wyniku mogą jej pozazdrościć uznane w Europie marki tj. Honda, Mitsubishi, Land Rover czy Jaguar. Byłe brytyjskie MG zbliża się już wolumenem sprzedaży 23 000 pojazdów do wyników Nissana i Volvo.

W statystykach ACEA nie sposób pominąć także wyników Grupy VW, która odnotowała wzrost o 5,3% ( 268 409 sprzedanych samochodów). jeżeli chodzi o konkretne marki, to Skoda, Audi, SEAT i Porsche odnotowały spadki sprzedaży. To odwrotnie do marek luksusowych koncernu i samego Volkswagena.

Konkurencyjny Stellantis odnotował spadek o 16% (154 079 sztuk). jeżeli chodzi o marki, to jedynie Alfa Romeo ma powody do zadowolenia. Wszystkie pozostałe marki odnotowały dwucyfrowe spadki. Spadki sprzedaży odnotowały także inne europejskie marki tj. Hyundai, Kia, Toyota, BMW, czy Mercedes. CZYTAJ TAKŻE: Nowy inteligentny chiński SUV ma już datę zagranicznego debiutu. Otrzyma nazwę MG IM6

Idź do oryginalnego materiału