Dacia nowym autem za 59 tys. zł blokuje MG objęcie panowania na wielkim rynku w Europie. Z taką ceną sprzedaż poszybowała w górę

4 godzin temu

Ofensywa chińskich producentów w Europie rozkręca się coraz bardziej, ale marki ze Starego Kontynentu przez cały czas mają czym rywalizować. Pokazuje to zwłaszcza Dacia, która modelem o wartości w przeliczeniu 59 tys. zł, powstrzymuje podbicie przez Chińczyków jednego z najważniejszych rynków europejskich.

Konkretnie chodzi tu o Hiszpanię. Kraj na Półwyspie Iberyjskim jest jednym z największych rynków motoryzacyjnych Starego Kontynentu. Z danych ANFAC wynika, iż od stycznia do sierpnia 2025 r. w Hiszpanie zarejestrowano 769 452 samochody. To niezły wzrost, bo o 14,6 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednak wciąż czeka się tam na powrót czasów przedpandemicznych, gdy w 8 miesięcy sprzedawano prawie milion aut.

Dacia Sandero. // fot. materiały prasowe

Tylko Dacia Sandero przed MG ZS

W zeszłym miesiącu zarejestrowano 61 315 nowych samochodów, co stanowiło wzrost o 17,2 proc. rok do roku. Miesiąc dość spektakularnie wygrała Dacia Sandero. To jedyny model, który w sierpniu uzyskał tam ponad 2 tys. rejestracji (2 137 szt.). Budżetowy hatchback, m.in. dzięki cenie od 13 940 euro (w przeliczeniu ok. 59 tys. zł) jest w tym roku największym hitem w Hiszpanii. Od stycznia do sierpnia zarejestrowano 25 317 egzemplarzy. Sprzedaż Sandero wzrosła zatem o 18,4 proc.

To w dużej mierze pozwoliło zabezpieczyć rynek hiszpański przed podbojem Chińczyków. Drugie miejsce w rankingu po 8 miesiącach zajmuje bowiem MG ZS (17 778 szt.). Mały SUV już w zeszłym roku był w czołowej piątce, ale teraz przed zdobyciem tronu powstrzymuje go już tylko Dacia Sandero. Broni nie składa jednak też Renault Clio (16 258 szt.), które podobnie jak MG ZS zanotowało wzrost rejestracji o ponad 27 proc.

MG ZS. // fot. materiały prasowe

Przetasowania na rynku sprawiły, iż w Hiszpanii na podium nie ma już żadnego modelu hiszpańskiej marki. SEAT Ibiza (15 603 szt.), mimo lekkiej poprawy (+4,2 proc.) bardziej musi myśleć o obronie czwartej pozycji niż powrocie do czołowej trójki. Głównym rywalem będzie Toyota Corolla (14 989 szt.), która także spadła z podium. Tuż za nią plasują się SEAT Arona (14 947 szt.) i Peugeot 208 (14 327 szt.). Czołową dziesiątkę uzupełniają Hyundai Tucson (14 095 szt.), Nissan Qashqai (13 357 szt.) oraz Renault Captur (13 062 szt.).

Toyota nieoczywistym liderem

Choć w pierwszej dziesiątce jest tylko jedna Toyota, to właśnie japońska marka jest najpopularniejsza w Hiszpanii. W tym roku ma już 65 432 rejestracje, które łatwiej wytłumaczyć zaglądając do drugiej dziesiątki modeli (4 modele w Top 12). Pozycję wicelidera przejęło Renault (54 764 szt.), które wyprzedziło Volkswagena (50 720 szt.).

Także wśród marek SEAT (45 865 szt.) pożegnał się z podium i musi bronić się przed Hyundaiem (44 403 szt.) oraz Kią (43 993 szt.). Mimo bestsellera modelowego Dacia (43 274 szt.) jest dopiero siódma przed Peugeotem (39 794 szt.). Najpopularniejszą marką premium jest tam Mercedes (34 500 szt.), a Top 10 kompletuje chińskie MG (31 901 szt.).

Idź do oryginalnego materiału