Czynności serwisowe, o których kierowcy zapominają. I narażają się na potężne kłopoty i koszty

7 godzin temu

Wydaje Ci się, iż dbasz o samochód? A pamiętasz o myciu podwozia, luzach zaworowych czy kontroli poziomu i stanu płynu chłodniczego? Lista pomijanych przez wielu kierowców czynności serwisowych jest długa, a zaniedbania często prowadzą to do kosztownych awarii – i spadku bezpieczeństwa. Sprawdź, o czym nie wolno zapominać.

Regularne przeglądy, wymiana oleju silnikowego czy sprawdzanie hamulców – to czynności, które większość kierowców wykonuje bez specjalnego przypominania. Ale pod maską i podwoziem auta kryje się znacznie więcej elementów, które wymagają uwagi – choć często są ignorowane, odkładane na później lub po prostu pomijane.

https://magazynauto.pl/porady/usterki-ktore-prowadza-do-bardzo-powaznych-awarii,aid,518

Zapomniana obsługa

W codziennej eksploatacji nietrudno zapomnieć o sprawdzeniu ciśnienia w oponach, kontroli stanu wycieraczek, regulacji luzów zaworowych czy choćby tak podstawowych kwestiach jak poziom oleju czy płynu chłodniczego. Te drobne zaniedbania zwykle nie powodują awarii z dnia na dzień – ale ich skutki mogą być dotkliwe i kosztowne, szczególnie gdy prowadzą do poważniejszych usterek mechanicznych lub obniżają bezpieczeństwo jazdy.

https://magazynauto.pl/porady/przypilnuj-zeby-mechanik-podczas-serwisu-wykonal-te-czynnosci-z-wlasnej-inicjatywy-tego-nie-zrobi,aid,2422

Przyglądamy się najczęściej pomijanym czynnościom serwisowym – od mycia podwozia przez zapomniane świece zapłonowe aż po bardzo istotną, a i tak ignorowaną geometrię zawieszenia. Kontrola i konserwacja takich elementów przedłużą życie auta.

https://magazynauto.pl/porady/naprawa-napinaczy-pasow-bezpieczenstwa-peknietej-felgi-czy-skorodowanych-elementow-unikaj-tego-typu-uslug-sa-lepsze-rozwiazania,aid,2473

Ciśnienie powietrza w oponach

fot. archiwum/Motor

Ogumienie stanowi jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią. Od jego stanu – a zwłaszcza prawidłowego ciśnienia – zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, iż już niewielki spadek ciśnienia – o zaledwie 0,2-0,3 bara – może znacząco pogorszyć adekwatności jezdne auta, wydłużyć drogę hamowania, zwiększyć zużycie paliwa, a także prowadzić do szybszego i nierównomiernego zużycia opon.

Jak często kontrolować

Najlepiej raz na miesiąc, na pewno przed dłuższą jazdą i po najechaniu na przeszkodę – dziurę, krawężnik, warto też skorygować ciśnienie przy dużych zmianach temperatury.

Konsekwencje zaniedbania

Obniżenie bezpieczeństwa jazdy i wyraźne ograniczenie trwałości opon.

Stan akumulatora

fot. archiwum/Motor

Współczesne samochody – wyposażone w systemy typu start-stop, dziesiątki sterowników, czujniki i funkcje komfortu – stawiają przed akumulatorem o wiele większe wymagania niż jeszcze dekadę temu. To nie tylko źródło energii do uruchomienia silnika, ale również zasilanie „na postoju” dla alarmów, systemów bezkluczykowych, zegarów, a w autach hybrydowych – także dla jednostki zarządzającej napędem. Bez monitorowania napięcia spoczynkowego, prądu rozruchowego czy czystości klem może odmówić posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie.

Jak często kontrolować

Rutynowo dwa razy w roku, przez zimowymi mrozami i letnimi upałami, gdy warunki pracy są najcięższe. A także po dłuższym postoju i przy objawach problemów (trudny rozruch itp.).

Konsekwencje zaniedbania

Oczywiście trudności z rozruchem, ale także mniejsza trwałość baterii, błędy elektroniki i ryzyko zasiarczenia płyt.

https://magazynauto.pl/porady/raport-awaryjnosci-adac-2025-ktore-auta-psuja-sie-najmniej-a-ktore-najbardziej,aid,5222

Filtr kabinowy

fot. archiwum/Motor

Wśród wszystkich filtrów w samochodzie – oleju, paliwa, powietrza – filtr kabinowy jest często traktowany po macoszemu. Niewidoczny, schowany gdzieś pod deską rozdzielczą lub za schowkiem, rzadko trafia na listę priorytetów kierowcy. Tymczasem to właśnie on odpowiada za czystość powietrza, którym oddychają pasażerowie – i ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort podróży, ale też zdrowie i samopoczucie oraz sprawność układu wentylacji i klimatyzacji.

Niestety, wielu kierowców wymienia go dopiero wtedy, gdy szyby zaczynają parować, a z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach – czyli zdecydowanie za późno. Filtr kabinowy chroni przed kurzem, pyłkami roślin, sadzą, drobnymi cząstkami PM10 i PM2.5, a w wersji z węglem aktywnym – również przed szkodliwymi gazami i zapachami z zewnątrz. W miastach i na trasach o dużym natężeniu ruchu jego zadanie jest szczególnie wymagające.

Jak często kontrolować

Co 15-20 tys. km lub raz do roku – niezależnie od przebiegu, najlepiej przed sezonem wiosennym lub jesiennym, częściej w dużych miastach i przy intensywnej eksploatacji – jazda w korkach, po zapylonych drogach, w czasie sezonu pylenia i natychmiast, jeżeli pojawią się objawy takie jak parujące szyby, nieprzyjemny zapach z nawiewów czy spadek siły nadmuchu.

Konsekwencje zaniedbania

Brudny filtr nie zatrzymuje skutecznie pyłów, alergenów ani zanieczyszczeń z ulicy. Do tego ogranicza przepływ powietrza przez układ wentylacji, obciąża wentylator i utrudnia pracę klimatyzacji.

https://magazynauto.pl/porady/filtry-kabinowe-rodzaje-przed-czym-chronia-jak-je-wymienic-test-skutecznosci,aid,2069

Geometria zawieszenia

fot. archiwum/Motor

Geometria (nazywana też ustawieniem kół lub zbieżnością) to zestaw parametrów, które określają pozycję kół względem siebie i osi pojazdu. najważniejsze z nich to zbieżność, kąt pochylenia i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. choćby niewielkie odchylenia od wartości fabrycznych mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Wielu kierowców odwleka kontrolę geometrii do momentu, gdy samochód zaczyna „ściągać”, kierownica jest lekko przekrzywiona albo opony zużywają się nierównomiernie. A wtedy często jest już za późno, by uniknąć kosztów.

Jak często kontrolować

Dobrze by było raz do roku, a także po najechaniu na większą dziurę lub gdy pojawią się objawy (auto zaczyna ściągać).

Konsekwencje zaniedbania

Niewłaściwe ustawienie kół powoduje ścieranie jednej krawędzi bieżnika lub jego części. Czasem nowy komplet opon można zniszczyć na kilku tysiącach kilometrów. Do tego dochodzą gorsze prowadzenie oraz zwiększone obciążenie podzespołów jezdnych.

https://magazynauto.pl/porady/dlaczego-auto-sciaga-9-najczestszych-przyczyn-utrudnionej-jazdy-na-wprost,aid,2142

Poziom oleju silnikowego

fot. archiwum/Motor

Często olejem interesujemy się od wymiany do wymiany, pomijając regularną kontrolę jego poziomu. A współczesne silniki potrafią zużywać go choćby do 1 litra na 1000 km.

Jak często kontrolować

Co 1000-2000 km, przed dalszą trasą i po dłuższym postoju.

Konsekwencje zaniedbania

Szybkie zużycie silnika, włącznie z jego zatarciem.

Klimatyzacja

fot. archiwum/Motor

Sprawność klimatyzacji nie ogranicza się tylko do odczuwalnego chłodzenia. To system o wielu zależnych od siebie elementach: sprężarce, skraplaczu, parowniku, osuszaczu i układzie przewodów, który wymaga regularnego serwisowania. Brak konserwacji może oznaczać nie tylko utratę komfortu, ale też wysokie koszty napraw – i zagrożenie dla zdrowia. A wiele osób nie serwisuje jej latami, dopóki działa.

Jak często kontrolować

Przegląd klimatyzacji warto wykonać raz do roku, najlepiej na wiosnę. Co 2 lata dobrze byłoby wymienić czynnik z olejem, ale reagować trzeba natychmiast, gdy pojawiają się problemy. To ograniczy zużycie podzespołów i ostateczny koszt naprawy.

Konsekwencje zaniedbania

Od oczywistej utraty wydajności chłodzenia przez nieprzyjemny zapach we wnętrzu aż po uszkodzenie elementów układu, zwłaszcza najdroższego kompresora.

https://magazynauto.pl/porady/co-zrobic-aby-klimatyzacja-w-aucie-nie-generowala-zbednych-kosztow-i-dostarczala-zdrowe-rzeskie-powietrze,aid,4285

Płyn chłodniczy

fot. archiwum/Motor

Wielu kierowców żyje w przekonaniu, iż jeżeli silnik się nie przegrzewa, to płyn jest „w porządku”. Niestety, choćby o ile poziom w zbiorniku wyrównawczym wygląda dobrze, to skład chemiczny płynu może być już zupełnie nieskuteczny. Czas, temperatura i mikrozanieczyszczenia powoli degradują jego adekwatności – co prowadzi do powolnego, ale nieubłaganego zużycia układu chłodzenia.

Jak często kontrolować

Poziom – co 2-3 tygodnie lub przy każdym sprawdzaniu oleju silnikowego. Stan i jakość – co najmniej raz w roku, najlepiej jesienią lub przy przeglądzie sezonowym.

Konsekwencje zaniedbania

Kiedy dojdzie do awarii, może już być za późno: przegrzany silnik, uszkodzona uszczelka pod głowicą albo korozja wewnętrznych kanałów cieczy. Duży problem.

Olej w skrzyni biegów

fot. archiwum/Motor

Olej w manualnej czy automatycznej skrzyni biegów z czasem się zużywa, traci adekwatności smarne i gęstość, a jego poziom może się obniżać przez nieszczelności lub wycieki. W przypadku automatycznych skrzyń biegów, które mają bardziej skomplikowaną konstrukcję i wymagają specjalistycznych olejów (ATF), regularna kontrola jest szczególnie ważna, by zapobiec kosztownym awariom.

Jak często kontrolować

W przypadku skrzyń manualnych producenci często określają olej w skrzyni jako dożywotni, ale profilaktycznie warto go wymieniać co 60 tys. km. Interwały wymiany oleju w automatach wynoszą 60-100 tys. km.

Konsekwencje zaniedbania

Szybsze zużycie podzespołów, przegrzewanie się przekładni, szarpanie, trudna zmiana biegów.

https://magazynauto.pl/porady/rozpoznaj-wyciek-po-plamie,aid,271

Luzy zaworowe

fot. archiwum/Motor

Problem dotyczy samochodów z manualnie regulowanymi luzami zaworowymi (nie ma problemu w silnikach z tzw. hydrauliczną regulacją luzów). Luzy zaworowe to szczeliny między elementami układu rozrządu, które pozwalają zaworom swobodnie się otwierać i zamykać bez zakleszczeń. Z czasem luzy ulegają zmianie, co wpływa na pracę całego mechanizmu.

Jak często kontrolować

Co 30 000-50 000 km – w zależności od konstrukcji silnika i zaleceń producenta. Przy każdym większym przeglądzie silnika lub wymianie rozrządu – jeżeli nie jest podane osobne zalecenie. Oraz przy zauważalnych objawach, takich jak: głośna praca silnika (stukanie z okolicy zaworów), nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy czy wyższe zużycie paliwa.

Konsekwencje zaniedbania

Przyspieszone zużycie mechanizmu rozrządu, hałas i stuki w silniku, spadek mocy, trudności z rozruchem, a w skrajnym przypadku choćby uszkodzenie głowicy.

Mycie podwozia

fot. archiwum/Motor

Pod autem gromadzi się najwięcej brudu, soli drogowej, błota i drobin asfaltu, które z czasem zamieniają się w cichego, ale skutecznego wroga blacharki i układu jezdnego.

Mycie podwozia to nie tylko zabieg estetyczny – to profilaktyka antykorozyjna i sposób na wydłużenie żywotności wielu elementów mechanicznych. Szczególnie ważne jest to w naszym klimacie, gdzie zimą drogi posypywane są solą, a latem w każdą szczelinę dostają się asfalt i pył.

Jak często kontrolować

Po zimie – obowiązkowo raz w roku, najlepiej wczesną wiosną, by usunąć sól drogową i inne agresywne osady. Ale też po jeździe w terenie lub w trudnych warunkach pogodowych.

Konsekwencje zaniedbania

Korozja spodu auta, od podłużnic, progów po wydech, przewody hamulcowe itp.

https://magazynauto.pl/porady/sposoby-na-czyste-auto-myjnia-detailing-valeting-roznice-zakres-uslug-ceny,aid,5100

Wycieraczki

fot. archiwum/Motor

Nie zwracamy na nie uwagi, dopóki nie zaczną piszczeć, mazać po szybie, zostawiać smug itp. Może to bardzo przeszkadzać w dłuższej trasie, a o problemie zorientujemy się z dala od domu, bo na krótkich dystansach mankament łatwo jest przegapić.

Jak często kontrolować

Wycieraczki wytrzymują w dobrym stanie zwykle koło roku, ale zależy to od warunków jazdy.

Konsekwencje zaniedbania

Wiadome – gorsza widoczność, irytujące skrzypienie, rysowanie szyby itp.

Świece zapłonowe

fot. archiwum/Motor

Z czasem każda świeca ulega naturalnemu zużyciu: elektrody się wypalają, nagar osadza, a iskra traci swoją energię. Mimo to wielu kierowców zapomina o ich regularnej wymianie.

Jak często kontrolować

Standardowe choćby co 30 tys. km.

Konsekwencje zaniedbania

Nierówna praca silnika, problemy z odpalaniem, ryzyko uszkodzenia cewki zapłonowej, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa.

https://magazynauto.pl/porady/czego-mechanicy-nie-chca-naprawiac-18-usterek-i-problemow,aid,3154

Serwisowe zaniedbania: podsumowanie

Wielu usterek dałoby się uniknąć, gdyby kierowcy poświęcali odrobinę więcej uwagi rutynowym, choć często niedocenianym czynnościom serwisowym. Sprawdzenie ciśnienia w oponach, kontrola poziomu oleju, mycie podwozia czy wymiana świec zapłonowych to nie fanaberie mechaników – to praktyki, które realnie wpływają na stan techniczny pojazdu, jego osiągi, zużycie paliwa i bezpieczeństwo. I nie kosztuje to zbyt wiele – ani czasu, ani wysiłku.

Idź do oryginalnego materiału