Katalizator to jeden z najważniejszych elementów układu wydechowego samochodu. Odpowiada za oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. Nie tylko chroni środowisko, ale i wpływa na osiągi pojazdu, a choćby zużycie paliwa. Wyjaśniamy, jak działa katalizator, w jaki sposób o niego dbać i dlaczego jest wymagany przepisami prawa.
Co to jest katalizator?
Katalizator to urządzenie montowane w układzie wydechowym samochodu, które ma za zadanie zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jego działanie opiera się na procesie katalizy, w którym odpowiednia substancja zmienia szybkość reakcji chemicznej, bez bezpośredniego uczestniczenia w niej.
Kataliza zachodzi tylko wtedy, gdy katalizator jest odpowiednio nagrzany, dlatego urządzenie jest umieszczane blisko kolektora wydechowego, gdzie temperatura spalin jest najwyższa. Katalizator musi być również dobrze dopasowany do rodzaju silnika i paliwa, aby zapewnić optymalną skuteczność oczyszczania spalin.
Jak działa katalizator?
Katalizator składa się z metalowej obudowy, w której znajduje się rdzeń ceramiczny lub metalowy, pokryty cienką warstwą metali szlachetnych, takich jak platyna, pallad lub rod. Rdzeń ma postać plastra miodu, który zapewnia dużą powierzchnię kontaktu z gazami wydechowymi.
Metale szlachetne pełnią funkcję katalizatorów, czyli substancji, które obniżają energię aktywacji reakcji chemicznych, dzięki czemu mogą one zachodzić w niższej temperaturze. W katalizatorze zachodzą reakcje utleniania i redukcji, w wyniku których tlenki azotu, węgla i wodoru są przekształcane w mniej szkodliwe związki (azot, dwutlenek węgla i wodę).
Jak dbać o katalizator?
Katalizator to istotny element samochodu, który wpływa na jego sprawność i ekologię jazdy. Aby zapewnić prawidłowe działanie katalizatora, należy pamiętać o kilku zasadach:
- używać odpowiedniego paliwa i oleju silnikowego, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Niektóre z nich mogą zawierać związki siarki, fosforu lub ołowiu, które mogą zanieczyścić katalizator i zmniejszyć jego skuteczność;
- unikać jazdy na niskich obrotach i częstego zatrzymywania się, ponieważ katalizator potrzebuje wysokiej temperatury, aby osiągnąć pełną aktywność. Zaleca się jazdę na wysokich obrotach co najmniej raz w tygodniu, aby spalić ewentualne osady w katalizatorze;
- regularnie sprawdzać stan układu wydechowego i naprawiać ewentualne uszkodzenia lub nieszczelności. Uszkodzona instalacja odprowadzania spalin może spowodować przegrzanie lub choćby awarię katalizatora.
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem samochody muszą być wyposażone w katalizator, który redukuje emisję szkodliwych gazów. Wymóg ten dotyczy zarówno pojazdów z silnikiem benzynowym, jak i diesla. Katalizator musi spełniać normy emisji spalin, które są określone przez prawo Unii Europejskiej.
Katalizator a ubezpieczenie auta
Katalizator to nie tylko istotny element układu wydechowego, ale i (niestety!) cenny łup dla złodziei. Złomowanie urządzenia może przynieść choćby kilkaset złotych zysku, dlatego coraz częściej dochodzi do kradzieży katalizatorów z zaparkowanych samochodów.
Auto Casco w LINK4 obejmuje także kradzież. Podstawowa ochrona ubezpieczeniowa obejmuje nie tylko sam pojazd, ale też znajdujące się w nim bagaże i foteliki, które w momencie kradzieży znajdowały się w samochodzie. Ubezpieczenie kradzieżowe obejmuje szkody, które powstaną na terenie Europy, za wyjątkiem Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.
Mając wykupione Auto Casco w LINK4, możesz liczyć odszkodowanie także w razie kradzieży katalizatora. Na stronie LINK4 znajdziesz pakiety ochrony oraz Kalkulator online, w którym obliczysz wysokość składki. jeżeli potrzebujesz pomocy w dopasowaniu polisy do swoich potrzeb, możesz skontaktować się z konsultantem – zadzwoń pod numer 22 444 44 44 – lub spotkać się osobiście z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie https://dokumenty.link4.pl.
Materiał powstał przy współpracy z LINK4