Osoby, które zaczynają użytkować motocykl klasy 125 zastanawiają się, czy mogą nim wjechać na autostradę lub drogę ekspresową. Okazuje się, iż tak, ale… nie. Dlaczego?
Kilka lat temu przepisy uległy zmianie. W efekcie posiadacze prawa jazdy kategorii B (przynajmniej od trzech lat) mogą legalnie zasiąść za kierownicą motocykla z silnikiem o pojemności 125 ccm, o ile jego moc nie przekracza 15 KM. Takie jednoślady doskonale sprawdzają się w mieście, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać się nimi w dłuższą podróż.
W świetle prawa maszyna klasy 125 nie różni się znacząco od mającej silnik 1250 ccm. W obu przypadkach mamy do czynienia z motocyklem, przy czym pierwszy można prowadzić, mając prawo jazdy kategorii A1 lub B, natomiast drugi – „prawko” A. Motocyklem 125 można więc korzystać z dróg ekspresowych i autostrad, czego nie mogą robić posiadacze motorowerów z silnikami do 50 ccm.
Dodatkowa regulacja stanowi, że na autostradę można wjechać tylko pojazdami, które na równej, poziomej drodze mogą rozwijać prędkość przynajmniej 40 km/h. To kryterium „stodwudziestkipiątki” spełniają z dużym zapasem. Prędkość maksymalna motocykli 125, w zależności od mocy, liczby biegów i rozbudowania elementów aerodynamicznych wynosi 85-120 km/h. Po długim rozpędzaniu motocyklami o sportowym charakterze (np. Hondą CBR 125 R), można zbliżyć się do 130 km/h. Wymaga to jednak dobrego schowania się za owiewką i jazdy z odkręconą do końca manetką gazu.
Brak rezerwy mocy sprawia, iż jazda nie jest specjalnie komfortowa. Jazda z maksymalną dozwoloną prędkością może być trudna (na drodze ekspresowej) lub niemożliwa (autostrada), więc należy przygotować się, iż będziemy wyprzedzani z dużą różnicą prędkości. Towarzyszący temu podmuch powietrza bywa mocno odczuwalny, co częściowo jest zasługą niskiej masy i wąskich opon maszyn 125 – powietrze może łatwiej „przestawić” je na pasie ruchu niż cięższe maszyny.
Z dużym wyprzedzeniem trzeba planować choćby wyprzedzanie ciężarówek, a może okazać się, iż będzie to trudne lub niemożliwe. Większe wzniesienia czy mocny wiatr potrafią sprawić, iż prędkość zacznie zauważalnie spadać.
Redakcja poleca: Prawo jazdy na motocykl. Czym się różni prawo jazdy AM, A1, A2 i A?
Wszystko to sprawia, iż jazda motocyklem 125 po autostradzie czy choćby drodze ekspresowej – choć legalna – nie należy do komfortowej. choćby motory oferujące pełne 15 KM wyraźnie tracą wigor powyżej 80-90 km/h. Ponadto przy wyższych prędkościach silnik pracuje blisko obrotów maksymalnych, co generuje dużo hałasu, nie służy długowieczności jednostki napędowej, podnosi zużycie paliwa i może skutkować spalaniem oleju.
Planując podróż motocyklem 125 warto więc unikać autostrad lub dróg ekspresowych. Oczywiście można założyć, iż będziemy jechali w tempie ciężarówek, a więc 80-90 km/h. Tyle iż takie same prędkości są dozwolone na drogach niższych kategorii, a jazda nimi zwykle jest znacznie bardziej atrakcyjna i mniej nużąca ze względu na mniejsze promienie zakrętów i bardziej różnorodne krajobrazy.