Czarna lista stacji paliw Polsce. Kierowcy powinni je omijać i tankować gdzie indziej

5 godzin temu
Ten strach graniczący z paranoją ma wielu kierowców: czy paliwo tankowane do naszego kupionego za ciężkie pieniądze samochodu na pewno jest dobrej jakości i nie uszkodzi silnika? Obawa jest niestety uzasadniona, czego dowodzi tegoroczna kontrola Inspekcja Handlowa. Raport opublikowany przez UOKiK powinien zaniepokoić zwłaszcza właścicieli samochodów z silnikiem diesla.


W Polsce mamy niemal 8 tysięcy stacji paliw (tak było przynajmniej pod koniec zeszłego roku). Nie więc opcji, by nie zdarzyła się jakaś czarna owca. Ile ich było w tym roku? Inspekcja Handlowa robiła "naloty" od połowy stycznia do końca października. Nie skontrolowała wszystkich stacji, ale za to pobrała 1662 próbki (732 benzyny, 637 diesla i 293 gazu LPG).


19 próbek nie spełniało wymagań laboratoryjnych, z czego aż 17 dotyczyła oleju napędowego, w którym nieraz dopuszczalny poziom wody był przekroczony (niekoniecznie ktoś ją mógł celowo dolewać, ale może zbiornik był nieszczelny).

Czy to dużo, czy to mało? Oceńcie sami. Pełną listę z raportem znajdziecie na stronie UOKiK. Powstała choćby specjalna mapka ze skontrolowanymi stacjami. Są tam zarówno te uczciwe biznesy paliwowe, jak i te, które lepiej omijać. Skupmy się więc na tych drugich.

Lista stacji, na których jest kiepska jakość ON


Próbkę złej jakości benzyny kontrolerzy pobrali na stacji paliw firmy NICOLE (Mogilno, ul. Kościuszki 38), a gazu na stacji paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33.

Jednak to właśnie olej napędowy był głównym celem nieuczciwych praktyk lub po prostu nie dopilnowano, by spełniał normy. Zwłaszcza w Wielkopolsce. Poniżej znajdziecie stacje, na których w badanym okresie ropa była kiepskiej jakości, są ułożone w kolejności alfabetycznej względem województw.

Kujawsko-pomorskie:


Stacja paliw Moya, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu


Stacja paliw Olkop BIS, Radzkie Duże 67B – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej



Lubelskie:


TOM-GAZ, Cicibór Duży 66B – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonuStacja paliw MARIOL, Ułęż 207 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu


Łódzkie:


Stacja Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;


Mazowieckie:


stacja AMIC, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie tygodnia – 13 luty 2024 i 26 luty 2024)


Pomorskie:


stacja paliw AGORA (przedsiębiorstwo komunalne), Kąpino, ul. Wiejska 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej



Śląskie:


stacja paliw Krak-Oiltrans, Pewel Mała, ul. Żywiecka 19 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu



Świętokrzyskie:


stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starachowicka 108 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (na tej samej stacji w próbce z 2023 wykryto w dieslu niemal trzykrotnie przekroczoną dopuszczalną zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg)

Stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 257 mg/kgStacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu

Stacja paliw Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnejStacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (na tej samej stacji w 2023 wykryto w dieslu - pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej)Stacja paliw PHU Morawiec, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – olej napędowy, w próbkach pobranych w kwietniu i w maju 2024 roku dwa razy wykryto nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej


Zachodniopomorskie:


stacja paliw Carrefour, Szczecin, Mieszka I 73 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu



Co tak naprawdę oznaczają te wszystkie parametry? Wspomniana stabilność oksydacyjna wpływa na "termin ważności" oleju. Jak jest zbyt niska, to paliwo zaczyna mętnieć i np. zatykać filtry. Z kolei zbyt niska temperatura zapłonu stwarza ryzyko wybuchu oparów podczas nalewania z dystrybutora. Za duża ilość wody może z kolei prowadzić do korozji układu paliwowego.

Patrząc na raporty z zeszłych lat, jakość paliwa z roku na rok się pogarsza (w 2023 r. było 2,59 proc. nieprawidłowych próbek, a w 2022 – 1,34 proc.). Delikatnie, ale jednak.

Dlatego jeżeli mamy jakąś sprawdzoną stację z nieposzlakowaną, to choćby jak podniesie ceny, bądźmy jej "wierni". Gorzej, jak trzeba gdzieś pojechać w nieznane, ale właśnie wtedy takie listy mogą być nieocenioną pomocą. Poprzednie raporty też znajdziecie na stronie UOKiK.

Idź do oryginalnego materiału