Corolla Hybrid pobiła kolejny rekord. Co wyróżnia najpopularniejszą hybrydę Toyoty?

1 rok temu
Zdjęcie: Toyota Corolla


Toyota już od dłuższego czasu kojarzy się w Polsce z napędem hybrydowym, ale żaden hybrydowy model nie notował tak dobrych wyników sprzedaży, jak obecna od 3,5 roku Corolla Hybrid. Od rynkowej premiery, Toyota sprzedała nad Wisłą ponad 50 000 egzemplarzy modelu ze zelektryfikowanym napędem pod maską. Żaden inny, hybrydowy model nie odniósł w Polsce takiego sukcesu. Skąd biorą się te liczby?

Praktycznie od razu po premierze nowa Toyota Corolla zaczęła okupować rankingi najczęściej sprzedawanych aut w Polsce, a w pierwszym, niepełnym roku sprzedaży, uzyskała wynik 10 433 sprzedanych egzemplarzy w wersji hybrydowej. W „wewnętrznym” zestawieniu Toyoty, Corolla króluje wśród hybryd – żaden model z tym napędem nie sprzedaje się lepiej w naszym kraju. Dane, którymi chwali się importer są rzeczywiście imponujące – udział kompaktowej Toyoty w segmencie wynosi 28,8%, zaś w całym rynku aut osobowych sięga 5,1%. Gdyby Corolla była odrębną marką, zajmowałaby siódme miejsce w Polsce. Klienci wyraźnie polubili kompakta, który zastąpił Aurisa i przywrócił (w wersjach hatchback i kombi) światową, doskonale znaną nazwę. Względem poprzednika, zmienił się jednak nie tylko emblemat, bo Corolla została zbudowana na nowej platformie TNGA, co w dużym skrócie przekłada się na lepsze prowadzenie i bardziej pojemne wnętrze. Czynników, które pozwoliły Corolli odnieść rynkowy sukces jest jednak więcej, a z pewnością jednym z nich jest hybrydowy napęd.

Czy tajemnica tkwi w silnikach?

Pod maską Corolli, w zależności od wersji mogą znaleźć się konwencjonalne lub hybrydowe jednostki. Zelektryfikowane wersje cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a silniki 1.8 Hybrid 122 KM i 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM stanowiły w 2022 roku 59% całkowitej sprzedaży Corolli. Wiele wskazuje, iż trend wzrostowy się utrzyma, bo auta po liftingu, które właśnie trafiają do salonów, są napędzane mocniejszymi, nowszymi hybrydami piątej generacji. Nie są one może wyraźnie oszczędniejsze od dotychczasowych, ale mają oferować to, czego niektórym klientom brakowało, czyli lepszą dynamikę i milsze dla ucha brzmienie. Wszystko dzięki mocniejszym podzespołom i zmianom w oprogramowaniu. Poza lepszymi wrażeniami z jazdy, Toyota chwali się wyższą mocą i osiągami, bo moc bazowej hybrydy 1.8 wzrosła ze 122 do 140 KM, a mocniejszy układ Hybrid Dynamic Force ma teraz nie 184, a 196 KM. Ten pierwszy, według danych producenta rozpędza się do setki w 9,4 s, a mocniejszy wariant potrzebuje na to 7,7 s.

Toyota Corolla Hybrid – zużycie paliwa

Osiągi i czasy do setki mogą być istotne, ale klienci, którzy wybrali Corollę to często firmy i floty, które podczas zakupów wertują tabelki i dane techniczne w poszukiwaniu innych wartości. Liczy się bowiem zużycie paliwa i nie ma co ukrywać, iż wizerunek solidnego, oszczędnego i niedrogiego w eksploatacji auta pomógł Toyocie wypchnąć Corollę na szczyty rankingów sprzedaży. Według producenta, Corolla Hybrid zużywa 4,4 l/100 km. Nie jeździliśmy jeszcze zbyt długo samochodami napędzanymi hybrydą piątej generacji, ale w modelach sprzed liftingu nie mieliśmy problemu, by osiągnąć deklarowane wartości. Mit o paliwożerności hybryd w trasie również nie znajduje dziś potwierdzenia w rzeczywistości, bo choć Corolla na autostradzie nie będzie oszczędniejsza od przeciętnego diesla o podobnych osiągach, to nie można również powiedzieć, by była przesadnie łasa na benzynę.

Nie tylko Corolla

Kompaktowy model Toyoty cieszy się powodzeniem, ale prawda jest taka, iż prawie wszystkie auta japońskiej marki mają w ostatnich latach świetną passę. W 2022 roku aż 72% nowych samochodów sprzedanych przez Toyotę w Polsce miało napęd hybrydowy, a ich łączna, skumulowana przez lata liczba przekroczyła już 200 000. Większość z nich została sprzedana w ostatnich kilku latach, bo choć Auris (hatchback i kombi) był dostępny jako hybryda i często wybierali go np. taksówkarze, to dopiero Corolla wniosła sprzedaż zelektryfikowanych wersji na wyższy poziom. Nic dziwnego, iż w gamie hybryd Toyoty jest w tej chwili 9 modeli ze wszystkich istotnych segmentów. jeżeli weźmiemy pod uwagę samochody osobowe, elektryfikacja w Toyocie „nie sięga” tylko do aut sportowych i czysto terenowych. Modele Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, C-HR, Prius, Camry, RAV4 i Highlander – wszystkie są dostępne jako hybrydy. Gama modelowa wypełnia więc rynek dość szczelnie, a Toyota zajmuje w Polsce fotel lidera już trzeci rok z rzędu. Drugim najlepiej sprzedającym się modelem hybrydowym jest RAV4, a trzecie miejsce zajmuje oferowana od 2016 roku Toyota C-HR. Dobrych wyników będziemy mogli spodziewać się również po Corolli Cross, która jesienią dołączyła wreszcie do gamy modelowej. Przez ostatnie parę miesięcy 2022 roku, Corolla Cross zanotowała wynik 1321 sprzedanych sztuk – w przypadku tego modelu mówimy wyłącznie o hybrydach.

Toyota Corolla – wyposażenie i ceny

Corolla występuje w kilku wersjach wyposażenia, a jej ceny różnią się w zależności od wariantu nadwozia. jeżeli bierzemy pod uwagę wersje hybrydowe, to najtańsza jest Corolla Sedan – kosztuje 113 900 zł. Corolla Hybrid w nadwoziu Hatchback to wydatek 116 900 zł, a hybrydowa Corolla TS Kombi kosztuje 120 900 zł. Podstawowa wersja wyposażenia Active ma w standardzie adaptacyjny tempomat, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację oraz system multimedialny z 8-calowym, dotykowym ekranem i obsługą Apple CarPlay. Wraz z ceną rośnie również lista wyposażenia i tak np. Corolla Hatchback w odmianie Style kosztuje 130 900 zł i proponuje w tej cenie LED-owe reflektory, system bezkluczykowego dostępu, cyfrowe zegary czy 17-calowe felgi aluminiowe. W gamie znalazły się też wersje Comfort (najczęściej wybierana przez klientów), GR Sport oraz Executive.

Corolli nie brakuje dziś mocnych konkurentów, bo na rynku aut kompaktowych pojawiło się w ostatnich latach wiele znakomitych modeli. W porównaniu do Peugeota 308, Opla Astry czy Volkswagena Golfa, Corolla wciąż sprzedaje się jednak świetnie i chyba przestaje kojarzyć się z nudnym autem. Choć dużą część stanowią zakupy firmowe i flotowe, rośnie udział klientów indywidualnych, a obecność wersji wyposażenia takich, jak GR Sport, tylko w tym pomaga. Hybryda piątej generacji może jeszcze trochę przyspieszyć ten proces i skłonić do odwiedzenia salonów japońskiej marki również te osoby, które wcześniej nie ujmowały Toyoty w swoich zakupowych planach.

Idź do oryginalnego materiału