Citroën Xantia ma 30 lat, model ma wciąż wielu pasjonatów

1 rok temu
Zdjęcie: Citroën Xantia


Spis treści

  • Citroën Xantia – 30. urodziny
  • Citroën Xantia – komfort i hydropneumatyka
  • Citroën Xantia i ekologia trzy dekady temu
  • Citroën Xantia Activa – niepobity do dziś rekordzista „testu łosia”

Citroën Xantia w momencie swojego rynkowego debiutu 1 marca 1993 roku uznawany był za jeden z lepiej wykonanych modeli klasy średniej. Francuska marka po niezbyt udanym modelu BX przygotowała auto, które w dość krótkim czasie stało się popularne i było uznawane za bardzo komfortowy samochód rodzinny. Xantia ze swoim charakterystycznym nadwoziem zaprojektowanym przez słynne studio Bertone, wyróżniająca się hydropneumatycznym zawieszeniem po 30 latach wciąż jest przez wielu uwielbianym samochodem, o czym mogłam przekonać się na urodzinowym spotkaniu z okazji 30-lecia tego modelu.

Citroën Xantia – 30. urodziny

Na spotkaniu można było dowiedzieć się wielu ciekawostek o tym francuskim modelu klasy średniej, swoją wiedzą dzielili się m.in. Jędrzej Chmielewski, założyciel portalu Francuskie.pl, a tajniki konstrukcji i bardzo komfortowego zawieszenia hydropneumatycznego, z którego słynął ten model zdradził przybyłym inż. Władysław Potocki, dziennikarz, autor wielu książek o budowie i obsłudze wielu modeli Citroëna, a także były sekretarz generalny francuskiej marki w Polsce. Premierę modelu w Polsce wspominał Tadeusz Vorbrodt, właściciel Citroën Vorbrodt, który też na urodzinowej imprezie przywiózł przystosowany do rajdów egzemplarz modelu Xantia.

Charakterystyczna zielona „gruszka” pod maską Xantii – po tym poznasz, iż auto ma hydropneumatyczne zawieszenie (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Citroën Xantia – komfort i hydropneumatyka

Na spotkaniu można było dowiedzieć się wielu ciekawostek na temat modelu, który był bohaterem wieczoru. Inż. Konrad Dula, ekspert specjalizujący się w renowacji klasycznych Citroënów i prezes stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne, opowiedział przybyłym o ewolucji hydropneumatycznego zawieszenia wyjaśniając co sprawiło, iż choćby dziś wielu posiadaczy tego modelu, zapytanych, za co go najbardziej cenią, odpowiada: „za komfort”.

Dziś wielu zwraca uwagę na pneumatyczne zawieszenie o regulacji prześwitu – rozwiązanie najczęściej spotykane w klasie premium i generalnie po prostu drogich samochodach. Tymczasem 30-letni już model, Xantia, dysponował zawieszeniem umożliwiającym płynną regulację prześwitu bez względu na faktyczne obciążenie pojazdu. Ustawiało się to suwakiem pomiędzy przednimi fotelami, a w topowej wersji modelu Xantia Activa hydropneumatyka kompensowała skutecznie nie tylko wychylenia wzdłużne, ale też poprzeczne. W praktyce oznaczało to, iż mimo miękkości i bardzo komfortowego resorowania, w zakrętach Xantia zachowywała się stabilnie i nadwozie się nie przechylało.

Xantia została tak zaprojektowana, iż znaczna część elementów samochodu mogła być powtórnie przetworzona (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Citroën Xantia i ekologia trzy dekady temu

Słowa takie jak recykling stają się dziś coraz bardziej powszechne, ale czy ktoś zwracał na powtórne przetwarzanie materiałów uwagę trzy dekady temu? Tak, Citroën. prawdopodobnie mało kto zdawał sobie sprawę, iż model ten był tak opracowany, iż jedynie 6 procent wszystkich komponentów wykorzystanych do budowy tego samochodu nie nadawało się do powtórnego przetworzenia i lądowało na wysypisku śmieci. Jeden z prelegentów wyjaśniał, iż choćby najmniejsza część pojazdu o wadze zaledwie 5 gram, miała specjalne oznaczenie dotyczące recyklingu.

Wnętrze zmodyfikowanej do rajdów Xantii Tadeusza Vorbrodta (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Citroën Xantia Activa – niepobity do dziś rekordzista „testu łosia”

A czy zdawaliście sobie sprawę, iż ten w pełni analogowy model dzierży wciąż rekord szybkości przejazdu w tzw. teście łosia? W 1999 roku test wykonali oczywiście Skandynawowie z Teknikens Världs, szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego, który od lat specjalizuje się w testowaniu różnych aut, fragment z zapisem wideo tego testu znajdziecie na poniższym wideo. Xantia Activa, czyli topowa wersja z najbardziej zaawansowaną hydropneumatyką w tym modelu, wykonała poprawnie test z niepobitą do dziś prędkością 85 km/h.

Idź do oryginalnego materiału