Chip Xpeng Turing AI trafi do samochodów Volkswagena

21 godzin temu

Chiński producent samochodów elektrycznych Xpeng nie tylko umacnia pozycję w segmencie nowoczesnych SUV-ów, ale stawia również na rozwój własnych rozwiązań półprzewodnikowych. Flagowa seria chipów Turing AI, zaprojektowana przez Xpeng, już w 2025 roku ma trafić do wybranych modeli Volkswagena w Chinach, co oznacza istotne przyspieszenie integracji chińskiej technologii z ofertą zachodnich gigantów motoryzacyjnych.

Współpraca Xpeng i Volkswagena

Jak poinformował współzałożyciel Xpeng, He Xiaopeng, firma intensyfikuje wysiłki na rzecz komercjalizacji własnych chipów AI, oferując je nie tylko w swoich pojazdach, ale także zewnętrznym partnerom. Pierwszym odbiorcą ma być niemiecki koncern Volkswagen, który już w przyszłym roku planuje zastosowanie chipów Turing AI w wybranych modelach przeznaczonych na rynek chiński.
Według rzecznika Volkswagena w Chinach, oba przedsiębiorstwa prowadzą w tej chwili zaawansowane prace nad dwoma samochodami elektrycznymi, a każda ze stron wnosi do projektu własne kompetencje – Xpeng zaawansowane technologie AI i doświadczenie w integracji systemów autonomicznej jazdy, a Volkswagen – globalne standardy jakości i doświadczenie produkcyjne.

To element strategii Volkswagena, który od 2023 roku posiada 5% udziałów w Xpeng (wartość inwestycji ok. 7 mld USD) i aktywnie poszukuje sposobów na zwiększenie konkurencyjności w Chinach, największym rynku pojazdów elektrycznych na świecie.

Turing AI – przełom w motoryzacyjnej sztucznej inteligencji?

Zaprezentowany oficjalnie 11 czerwca Xpeng G7, nowy elektryczny SUV, jest pierwszym modelem producenta, który w pełni wykorzystuje potencjał chipów Turing AI. Pojazd, oferowany w wersjach Max i Ultra, trafi do sprzedaży jeszcze w III kwartale 2025 r. w cenie od ok. 32 500 USD (ok. 126 tys. PLN).

Chip Turing AI, według deklaracji producenta, pozwala osiągnąć wydajność obliczeniową rzędu 2200 TOPS (bilionów operacji na sekundę), co jest trzykrotnie wyższym wynikiem niż referencyjny Nvidia Orin-X stosowany w konkurencyjnych rozwiązaniach. Taka moc obliczeniowa przekłada się na zaawansowane funkcje autonomicznej jazdy, w tym obsługę głosową w całej kabinie, automatyzację procesów oraz szybką reakcję na dane z czujników.

He Xiaopeng podkreślił, iż Xpeng inwestuje rocznie ok. 50 mld RMB (ok. 6,9 mld USD) w rozwój sztucznej inteligencji i systemów autonomicznych, co stanowi blisko połowę całkowitego budżetu na badania i rozwój firmy. Dzięki temu Xpeng był pierwszym chińskim producentem, który wprowadził na rynek auta z funkcją autonomicznej jazdy na autostradzie i pełnym sterowaniem głosowym.

Idź do oryginalnego materiału