Chińsko-unijna wojna handlowa o samochody elektryczne

1 tydzień temu

Pekin złożył skargę do Światowej Organizacji Handlu po decyzji Unii Europejskiej o podwyższeniu ceł na chińskie pojazdy elektryczne. Przedstawiciele Państwa Środka apelują o dialog, choć Bruksela podtrzymuje swoje stanowisko, nakładając wyższe taryfy na producentów takich jak SAIC, BYD i Geely.

Handlowy spór między Chinami a Unią Europejską przeniósł się na forum Światowej Organizacji Handlu (WTO). Chińskie Ministerstwo Handlu złożyło formalną skargę, sprzeciwiając się decyzji UE o podwyżce ceł na elektryczne pojazdy produkowane w Chinach, argumentując, iż „nie zgadza się ani nie akceptuje” tej polityki.

We wtorek, 29 października, Komisja Europejska ogłosiła, iż w wyniku zakończonego dochodzenia antysubsydyjnego na chińskie pojazdy elektryczne będą nakładane dodatkowe taryfy, w tym 35,3 proc. na produkty firmy SAIC Motor, oprócz 10-procentowego cła podstawowego. Podwyżki objęły również inne chińskie marki: BYD i Geely, odpowiednio o 17 proc. i 18,8 proc. Nowe cła mają obowiązywać przez 5 lat.

Pekin liczy, iż UE podejmie współpracę w celu wypracowania kompromisowego rozwiązania, jednak napięcia wokół rosnącej dominacji Chin w branży pojazdów elektrycznych na rynku europejskim wywołują obawy o dalsze zaostrzenie stosunków handlowych.

Źródło: IBRM Samar

Idź do oryginalnego materiału