Chiński gigant bateryjny Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) osiągnął kolejny przełom w dziedzinie bezpieczeństwa ogniw litowo-jonowych. Firma jako pierwsza na świecie spełniła rygorystyczne wymogi nowego chińskiego standardu GB 38031-2025, znanego jako „No Fire, No Explosion”. Certyfikat został przyznany na ponad rok przed planowanym wejściem przepisów w życie.
Nowy standard bezpieczeństwa – co się zmienia?
Nowe regulacje, opublikowane 28 marca 2025 roku przez chińskie władze, wprowadzają zaostrzone wymagania dotyczące bezpieczeństwa baterii w pojazdach elektrycznych. Zgodnie z normą GB 38031-2025, ogniwa i pakiety bateryjne muszą spełniać dwa najważniejsze warunki:
-
Brak zapłonu i eksplozji choćby w przypadku tzw. thermal runaway (niekontrolowanego wzrostu temperatury wewnątrz ogniwa).
-
Ograniczenie emisji toksycznego dymu, który mógłby zagrażać pasażerom pojazdu.
„To znaczący krok naprzód w porównaniu z poprzednią wersją standardu, który wymagał jedynie sygnałów ostrzegawczych przed ewentualnym zapłonem” – komentują eksperci branżowi.
CATL spełnia wymogi z wyprzedzeniem
Aby uzyskać certyfikat, producenci baterii muszą przejść serię wymagających testów, w tym:
-
Test uderzenia w dno baterii – symulujący uszkodzenie mechaniczne podczas jazdy.
-
300 cykli szybkiego ładowania z późniejszym testem zwarcia – ogniwo nie może się zapalić ani eksplodować.
CATL pomyślnie przetestowało swoje baterie Qilin, które wykorzystują trzecią generację technologii Cell-to-Pack (CTP). Według producenta, charakteryzują się one:
-
Gęstością energii do 255 Wh/kg
-
72% wykorzystaniem przestrzeni w pakiecie
-
Zaawansowanym systemem ochrony przed przegrzaniem
„Certyfikat został przyznany przez China Automotive Technology & Research Center (CATARC), uznaną instytucję certyfikującą w Chinach” – podkreśla CATL w oficjalnym komunikacie.
Kto korzysta z baterii CATL?
CATL jest największym dostawcą baterii dla branży motoryzacyjnej – według danych z lutego 2025 roku, jej ogniwa zasilają ponad 18 milionów pojazdów na całym świecie. Do grona klientów należą m.in.:
-
Aito, Zeekr, Li Auto (wiodące chińskie marki EV)
-
Xiaomi (które niedawno weszło na rynek samochodów elektrycznych z modelem SU7)
-
Lotus, Neta, Avatr (globalne i lokalne marki premium)
-
Tesla, BMW, Volkswagen (CATL dostarcza baterie m.in. do modeli produkowanych w Chinach)
CATL – od lokalnego gracza do światowego lidera
Firma Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) została założona w 2011 roku w Ningde w Chinach. Dzięki bliskiej współpracy z rządem i dużym inwestycjom w badania i rozwój, w ciągu zaledwie kilkunastu lat stała się niekwestionowanym liderem rynku baterii litowo-jonowych.
Według najnowszych danych (2025 r.), CATL kontroluje:
-
około 37% globalnego rynku baterii do samochodów elektrycznych
-
ponad 50% rynku w Chinach
„Naszym priorytetem jest nie tylko zwiększanie zasięgu i wydajności baterii, ale także zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa” – deklarują przedstawiciele spółki.
Dlaczego to ważne?
Nowy standard GB 38031-2025 dotyczy na razie tylko rynku chińskiego, ale ze względu na globalną pozycję CATL, może stać się wzorem dla innych regionów. W przyszłości podobne regulacje mogą zostać wprowadzone w Europie i USA, co jeszcze bardziej umocni pozycję chińskiego giganta.
Źródła:
- CarNewsChina, „CATL became the first company to meet the Chinese ‘No Fire, No Explosion’ battery standard” (30.04.2025) [https://carnewschina.com/2025/04/30/catl-became-the-first-company-to-meet-the-chinese-no-fire-no-explosion-battery-standard/]
- Oficjalny komunikat CATL (29.04.2025)
- Dane rynkowe: SNE Research, BloombergNEF (2025)
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com