Oszczędność energii o około 40-50% i redukcja CO2 dzięki wymianie oświetlenia na LED oraz wdrożeniu systemu kompensacji mocy biernej na AmberOne Autostradzie A1 Toruń–Gdańsk.
Na AmberOne Autostradzie A1 pomiędzy Toruniem a Gdańskiem, zrealizowaliśmy wymianę blisko 4000 opraw oświetleniowych na nowoczesne oprawy LED. Projekt został zrealizowany we współpracy z firmą Intertoll Construction, która wykonała prace instalacyjne i koordynowała cały proces rehabilitacji. Zakres działań obejmował montaż, wdrożenie systemu kompensacji mocy biernej oraz synchronizację z istniejącym systemem sterowania oprawami oświetlenia LED.
Dzięki zastosowaniu ciepłej temperatury barwowej 3000K poprawiono komfort kierowców, ograniczono efekt olśnienia i zminimalizowano wpływ światła na środowisko. Stosowanie takiej barwy w infrastrukturze drogowej jest zgodne z misją Luxon dotyczącą wdrażania zrównoważonych i energooszczędnych rozwiązań w oświetleniu ulicznym.
Klient
GTC, koncesjonariusz AmberOne Autostrada A1
Rodzaj inwestycji
oświetlenie autostrady, MOP-ów, wiaduktów, przejść podziemnych
Branża
infrastruktura drogowa
Specyfika
wandaloodporność IK 10, ciepła barwa światła 3000K
Wyzwania:

Rosnąca awaryjność dotychczasowego systemu oświetleniowego
Integracja nowych opraw z istniejącym systemem sterowania

Synchronizacja wymiany opraw z remontem nawierzchni
Optymalizacja kosztów eksploatacyjnych poprzez redukcję mocy biernej
Klient zgłosił pilną potrzebę wymiany wyeksploatowanego systemu oświetleniowego, którego awaryjność wzrastała z każdym rokiem, a dostępność części zamiennych malała.
Kluczowym wyzwaniem było zachowanie ciągłości ruchu drogowego podczas prac oraz dostosowanie nowych opraw LED do istniejącego systemu sterowania.
Dodatkowo konieczne było uniknięcie wysokich kosztów związanych z mocą bierną, co wymagało wdrożenia odpowiedniego systemu kompensacji.
Wymiana oświetlenia musiała zostać zsynchronizowana z równolegle prowadzonym remontem nawierzchni, aby uniknąć dodatkowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednocześnie kluczowym celem była optymalizacja kosztów eksploatacyjnych.

Bardzo nas cieszy, iż GTC wybrało barwę światła najbardziej zbliżoną do naturalnej. Tego typu rozwiązania są niezwykle korzystne dla bezpieczeństwa użytkowników oraz środowiska, minimalizując negatywny wpływ oświetlenia na przyrodę. Jest to zgodne z misją Luxon, którą realizujemy od kilku lat w oświetleniu ulicznym, szerząc ideę stosowania barwy światła przyjaznej środowisku i zgodnej z normami, przy jednoczesnym zachowaniu oszczędności energii.

Marcin Oleszowski
Dyrektor ds. Infrastruktury drogowej, Luxon LED
Koncepcja oświetlenia
W ramach wymiany oświetlenia na LED na AmberOne Autostradzie A1 dostarczyliśmy 4000 nowych opraw LED, dostosowując ich parametry do specyfiki różnych stref autostrady. Zastosowaliśmy zaawansowane technologicznie oprawy z rodziny Cordoba LED, które zapewniają trwałość, efektywność energetyczną i bezpieczeństwo użytkowników. W projekcie uwzględniono także specyfikę stref narażonych na wandalizm oraz obszarów o dużym natężeniu ruchu.
Zastosowanie opraw o ciepłej temperaturze barwowej 3000K znacząco wpłynęło na poprawę komfortu kierowców, redukcję efektu olśnienia oraz ograniczenie zanieczyszczenia światłem, które negatywnie wpływa na ekosystemy i zdrowie ludzi. Ciepłe światło, zbliżone do naturalnego oświetlenia o wschodzie i zachodzie słońca, jest bardziej przyjazne dla oczu i pomaga zmniejszyć zmęczenie podczas jazdy nocą. Dodatkowo, redukuje zakłócenia w rytmie dobowym dzikiej fauny, minimalizując negatywny wpływ sztucznego światła na środowisko.
Takie podejście jest zgodne z misją Luxon LED, polegającą na wdrażaniu zrównoważonych i energooszczędnych rozwiązań, które łączą potrzeby użytkowników dróg z troską o ekologię i jakość życia.
Cordoba LED S
Uniwersalne oprawy o wysokiej odporności mechanicznej (IK10) zastosowano na MOP-ach, gdzie najważniejsze było zapewnienie trwałości i łatwości serwisowania. Dzięki unifikacji opraw w ramach jednej rodziny uproszczono serwisowanie i przyszłe wymiany gwarancyjne.

Cordoba LED M
Oprawy zaprojektowane specjalnie do wymagających warunków pod wiaduktami. Dzięki dedykowanym uchwytom montażowym oraz przesunięciu na skraj jezdni zminimalizowano ryzyko uszkodzeń od podmuchów ciężarówek, jednocześnie spełniając normy oświetleniowe.

Cordoba LED L
Duża moc i niska waga tych opraw sprawdziły się na trasach głównych i w punktach poboru opłat. Zastosowanie tych opraw zmniejszyło obciążenie słupów oświetleniowych, zapewniając jednocześnie wymaganą jasność (40 lx w strefach dojazdowych i 60 lx przy bramkach).

Masz pytania dotyczące naszych rozwiązań LED?
Zadaj je ekspertowi teraz!
Zostaw kontakt
Zakres współpracy
Inwentaryzacja
Audyt
Projekt
Etykietowanie i okablowanie opraw na etapie produkcji
Wdrożenie systemu kompensacji mocy biernej
Współpracę rozpoczęliśmy od szczegółowej inwentaryzacji istniejącego systemu oświetleniowego, co pozwoliło precyzyjnie określić potrzeby klienta i dostosować projekt do wymagań technicznych. Kluczowym elementem była analiza długości przewodów i numeracji słupów, co umożliwiło przygotowanie spersonalizowanych etykiet dla każdej oprawy, ułatwiając montaż i przyszłą eksploatację.
Na podstawie audytu wdrożyliśmy indywidualnie przygotowane oprawy, które już na etapie produkcji zostały wyposażone w dedykowane przewody oraz oznaczenia montażowe. Takie podejście znacząco przyspieszyło instalację i zminimalizowało ryzyko błędów, co miało najważniejsze znaczenie dla zachowania ciągłości ruchu na autostradzie.
Montaż odbywał się etapami, aby dostosować się do harmonogramu remontu nawierzchni, prowadzonym równolegle na autostradzie. Koordynacja tych działań była możliwa dzięki ścisłej współpracy z GTC i Intertoll Construction, co pozwoliło uniknąć opóźnień i zapewnić bezpieczeństwo zarówno ekip montażowych, jak i użytkowników drogi.
Dzięki elastycznemu podejściu i zaawansowanym przygotowaniom projekt zakończył się sukcesem, dostarczając klientowi trwałe i energooszczędne rozwiązanie, które obniżyło koszty operacyjne i zwiększyło bezpieczeństwo na autostradzie.

Proces rehabilitacji i wymiany oświetlenia to skomplikowane zadanie wymagające precyzyjnej koordynacji. W projekcie brało udział wielu podwykonawców, a trzech z nich odpowiadało bezpośrednio za wymianę opraw na drodze. kooperacja z firmą Luxon odegrała kluczową rolę – dzięki ich elastyczności, szczegółowej inwentaryzacji i przygotowaniu opraw już na etapie produkcji udało się znacząco przyspieszyć montaż. Dokładne zestawienia danych pozwoliły na stworzenie dedykowanych etykiet montażowych oraz dobór odpowiedniego okablowania.

Marcin Kędzior
Menedżer ds. technicznych, Intertoll Construction
System kompensacji mocy biernej
Jednym z kluczowych aspektów projektu było wdrożenie systemu kompensacji mocy biernej w 56 lokalizacjach. Dzięki zastosowaniu centralnych reduktorów mocy, udało się:
Wyeliminować dodatkowe opłaty za moc bierną, które często pojawiają się przy technologii LED
Zoptymalizować pobór energii poprzez dynamiczną redukcję mocy opraw w godzinach nocnych o ponad 50%
Zmniejszyć straty energetyczne i poprawić efektywność eksploatacyjną całego systemu
Efekty realizacji


















Sprawdź jak klient ocenił współpracę

Współpraca z firmą Intertoll Construction oraz firmą Luxon, która była głównym dostawcą opraw oświetleniowych przebiegała bardzo dobrze. W niecały rok zostało wymienionych około 4 tysięcy opraw oświetleniowych. Przy zapewnieniu najwyższych standardów bezpieczeństwa zarówno wykonawców, jak i użytkowników autostrady. Warto jest również podkreślić, iż prace te wymagały koordynacji z pracami związanymi z remontem nawierzchni przebiegającym dokładnie w tym samym czasie. Głównym efektem jest wymiana starych, wyeksploatowanych opraw oświetleniowych i okablowania i zastąpienie ich nowymi oprawami w technologii LED o znacznie niższym zapotrzebowaniu na energię elektryczną o około 40 50%, co przekłada się również na obniżenie emisyjności CO2 dla całego projektu autostradowego.

Grzegorz Kuleta
Dyrektor techniczny GTC

Potrzebujesz pomocy w wyborze oświetlenia
Zostaw kontakt, oddzwonimy w ciągu 1 h