
Jest rywalem Volkswagena Passata i Skody Superb. Ma 485 cm długości, nadwozie kombi, duży bagażnik i napęd hybrydowy plug-in o zasięgu 1350 km. W naszym teście – BYD Seal 6 DM-i Touring.
BYD, czyli największy producent z Chin, nie miał dobrego startu na naszym kontynencie. Wszystko z jednego powodu – oferty aut głównie elektrycznych. Teraz jednak to naprawia. W czerwcu do sprzedaży weszła kompaktowa limuzyna Seal 5, a ostatnio – ku zaskoczeniu wszystkich – większy Seal 6. Oba te modele korzystają z hybrydowych układów plug-in.
https://magazynauto.pl/testy/byd-seal-5-dm-i-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-zasieg-bagaznik-prowadzenie-opinia-cena,aid,5440„Szóstka” występuje w dwóch odmianach nadwoziowych – jako limuzyna i kombi, zwane Touring – oraz z dwiema wersjami napędu. Słabsza ma m.in. mniejszą baterię trakcyjną (10,8 kWh) i oferuje krótszy zasięg na prądzie (50 km). W mocniejszej (testowanej) jest już akumulator o pojemności 19,0 kWh, dający możliwość pokonania 100 km „na elektronach” oraz zaopatrzony w funkcję szybkiego ładowania (26 kW).

Siła dwóch silników
Napęd Seala 6 składa się z 1,5-litrowej jednostki wolnossącej o mocy 97 KM i silnika elektrycznego rozwijającego 197 KM. Systemowo wytwarza 212 KM. Całość, poza wspomnianą baterią, uzupełnia bezstopniowa przekłada E-CVT. Producent obiecuje 1350 km zasięgu oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s.
benzynowy + elektr. |
1498 cm3 |
R4/16 |
97/197/212 KM |
122/300/b.d. Nm |
przedni; aut./bezstopn. |
484/187/150/279 cm |
11,0 m |
1805/435/750 kg |
500/1535 l |
65 l (Pb 95)/19 kWh |
225/50 R18 |
180 km/h |
8,5 s |
5,0 l/100 km |
1350/100 km |
182 800 zł |
187 100 zł |
W pomiarach Touring, mający na liczniku raptem ok. 200 km przebiegu, od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 8,1 s, a do 140 km/h – w 15,7 s. To dobre wyniki, ale w tym chińskim aucie chodzi przede wszystkim o oszczędzanie paliwa. I pod tym względem robi ono świetne wrażenie. W czasie testu, przebiegającego głównie trasami szybkiego ruchu i drogami pozamiejskimi (ok. 1000 km), średnie zużycie benzyny wyniosło 5,9 l na 100 km. Przy tym akumulator trakcyjny tylko raz został naładowany do pełna (ok. 70 km zasięgu).
3,3 s |
8,1 s |
15,7 s |
37,8 m |
38,7 m |
55,4 dB |
60,8 dB |
98 km/h |
2,7 |
5,1/5,3/5,2 l/100 km |
1250/70 km |
BYD-a wprawia w ruch głównie silnik elektryczny. Dzięki temu reakcje na gaz są natychmiastowe. jeżeli jednak chcemy przyspieszyć z maksymalnym impetem, okazuje się, iż tandem skrzynia-jednostka benzynowa reaguje bardzo opieszale. Później ta ostatnia wkręca się na maksymalne obroty i na nich pozostaje aż do poluzowania prawego pedału.
https://magazynauto.pl/testy/skoda-superb-liftback-plug-in-hybrid-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-zasieg-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5428Nieco za głośno
Fakt, w kabinie wyraźnie wzrasta wtedy hałas, ale nie jest przesadny. Tyle że, jak na auto klasy średniej, Seal 6 mógłby być lepiej wyciszony, szczególnie powyżej 120 km/h. Pomimo to ogólny komfort jazdy jest po prostu dobry. Zawieszenie gwałtownie i cicho wybiera pojedyncze nierówności, w czym prawdopodobnie pomagają mu opony o dość wysokim profilu (225/50 R18). Wygoda podróżowania nieco za bardzo spada jedynie na gorszych drogach i przy nagromadzeniu skaz w asfalcie.

Za to zza kierownicy to chińskie auto sprawia przyjemne wrażenie. Ma bezpośredni układ kierowniczy o dobrze dobranej sile wspomagania (dwa tryby), na dodatek chętnie i gwałtownie zmienia kierunek. Może BYD nie wykazuje lekkości Passata, ale prowadzi się pewnie, nie wpada w bujanie przy nagłych manewrach i wyróżnia ogólnie dobrą przyczepnością oraz spokojnymi reakcjami.
Podsterowność, której stara się przeciwdziałać dobrze zestrojone ESP, jest niewielka, pojawia się późno i łatwo ją zniwelować – wystarczy po prostu ująć gazu. Hamulce okazują się jednak przeciętne – 37,8 m na zimno i 38,7 m na ciepło.
Armia systemów wsparcia również pozostawia mieszane odczucia. Owszem, tempomat czy prowadzenie po pasie ruchu (do 135 km/h) działają pewnie i skutecznie. Ale ponaglenia o konieczności skupienia kierowcy na drodze są „przewrażliwione”, a zapobieganie zjechaniu z jezdni kieruje to chińskie auto na... przeciwległy pas. Pomimo faktu, iż systemy wsparcia można dezaktywować, włączają się one automatycznie po każdym uruchomienia tego auta.
https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-passat-variant-1-5-tsi-emhev-dsg-elegance-nowy-wzorzec-kombi-test,aid,4148Zaskakujące wykończenie
Wykończenie kabiny pozytywnie zaskakuje. Górną część kokpitu wyłożono tworzywem udającym skórę, a w niższych partiach znalazł się dobrze wyglądający, miękki i szorstki materiał. Ma on jednak pewną wadę – łatwo się brudzi.
Należy docenić jednak fakt, iż choćby twarde plastiki są przyjemne dla oka, podobnie jak seryjna sztuczna skóra na fotelach. Kolejny plus to zastosowanie osłon ram okien w drzwiach, co jest atrybutem modeli klasy premium.
Mimo iż obsługę powierzono głównie centralnemu ekranowi, Seal 6 zaskakuje obecnością kilku fizycznych przełączników na tunelu środkowym. Służą one m.in. do zarządzania trybami jazdy, funkcją auto hold czy regulacją głośności.
2140
Centralny ekran standardowo ma przekątną 12,8", natomiast w testowanej wersji Comfort – 15,6". Działa szybko, jest dobrze rozplanowany i swoją kompozycją przypomina telefon. Szkoda jednak, iż zawiera sporo niewielkich ikon. Plus należy się za bezprzewodową łączność z telefonami oraz za znakomitą, wydajną i chłodzoną ładowarkę indukcyjną o mocy 50 kW.
Przestrzeń z przodu jest okazała, natomiast z tyłu, choć spora, nie równa się tej w Passacie czy Superbie. Poza tym kabina okazuje się dużo węższa niż w tej dwójce. Za to pasażerów kanapy ucieszą idealnie płaska podłoga oraz dwa gniazda USB-C o mocy 18 kW każde. Brakuje tu jednak miejsca na stopy przy maksymalnie opuszczonym fotelu kierowcy i lepszego podparcia ud.
2141
Spory bagażnik
Bagażnik o pojemności 500-1535 l również nie jest rekordowy. Za to schludnie go wykończono, zaopatrzono w haczyki na torby, gniazdo 12 V czy dodatkową przestrzeń na drobne przedmioty pod podłogą. Pokrywa, w której znalazł się kolejny, rozkładany haczyk o nośności 2 kg, standardowo jest elektrycznie sterowana.


Chińskie kombi w podstawowej wersji Boost kosztuje 159 100 zł, natomiast w testowanym, świetnie wyposażonym wariancie Comfort trzeba na nie przygotować 187 100 zł. Dla porównania – rozwijający 204 KM Volkswagen Passat PHEV wymaga wydania co najmniej 179 790 zł, a cennik Skody Superb Combi PHEV (również 204 KM) startuje z poziomu 197 600 zł.
Napęd DM-i
Napęd Seala 6 składa się z czterocylindrowej jednostki benzynowej (97 KM), silnika elektrycznego (197 KM) oraz z przekładni E-CVT. Całość uzupełnia akumulator o pojemności 19,0 kWh (brutto). Zapewnia on 100 km zasięgu „na prądzie” i może być ładowany z mocą 26 kW (30-80% w 23 min). Ładowarka pokładowa dysponuje z kolei 6,6 kW (2,7 godz.). Systemowo układ wytwarza 212 KM, przekazywanych do przedniej osi.
BYD chwali się całkowitym zasięgiem na poziomie 1350 km. Podstawowy wariant Seala 6 (Boost) ma identyczny łączny zasięg, ale „na prądzie” pokona tylko 50 km. W jego przypadku moc systemowa to 184 KM.


BYD Seal 6 DM-i Touring: plusy i minusy
Nadwozie i wnętrze
- dobra ogólna jakość, nietrudna obsługa, szybkie multimedia, wygodne fotele, choć bez regulacji lędźwiowej, pojemny, ale nie rekordowy kufer
- przeciętna przestrzeń w drugim rzędzie jak na kombi klasy średniej
Układ napędowy
- dobre osiągi, szybkie reakcje na gaz, niewielkie spalanie, spory zasięg „na prądzie”, dostępność szybkiego ładowania, duży realny zasięg
- opóźniona reakcja na kickdown
Właściwości jezdne
- bezpieczne prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy, solidne wybieranie nierówności
- przeciętna skuteczność układu hamulcowego, spadek komfortu przy nagromadzeniu nierówności w jezdni
Wyposażenie i cena
- kompletne wyposażenie seryjne, długa gwarancja (7 lat/ 160 tys. km; 8 lat/200 tys. km na akumulator)
- brak płatnych opcji, cena wyższa niż bazowego Passata PHEV (204 KM), duże ryzyko utraty wartości
BYD Seal 6 DM-i Touring i rywale
- BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort (212 KM, 0-100: 8,5 s) – 187 100 zł
- Skoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV Selection (204 KM, 0-100: 8,1 s) – 197 600 zł
- Volkswagen Passat 1.5 TSI eHybrid Passat (204 KM, 0-100: 8,1 s) – 179 790 zł
Skoda i Volkswagen imponują przestrzenią w kabinie, szczególnie w drugim rzędzie. BYD oferuje za to bardzo bogate wyposażenie standardowe.
BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort – test: podsumowanie

Udane wejście BYD-a do świata kombi klasy średniej. Seal 6 DM-i Touring ma solidnie wykończoną kabinę, zapewnia dobre komfort i prowadzenie oraz nieudziwnioną obsługę. Największą jego zaletą jest oszczędny napęd plug-in. Do pełni szczęścia brakuje większej przestrzeni w kabinie, lepszej pracy przekładni oraz bardziej konkurencyjnej ceny.