BYD Seal 6 DM-i Touring – chiński atak na Passata | TEST

3 godzin temu

Jest rywalem Volkswagena Passata i Skody Superb. Ma 485 cm długości, nadwozie kombi, duży bagażnik i napęd hybrydowy plug-in o zasięgu 1350 km. W naszym teście – BYD Seal 6 DM-i Touring.

BYD, czyli największy producent z Chin, nie miał dobrego startu na naszym kontynencie. Wszystko z jednego powodu – oferty aut głównie elektrycznych. Teraz jednak to naprawia. W czerwcu do sprzedaży weszła kompaktowa limuzyna Seal 5, a ostatnio – ku zaskoczeniu wszystkich – większy Seal 6. Oba te modele korzystają z hybrydowych układów plug-in.

https://magazynauto.pl/testy/byd-seal-5-dm-i-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-zasieg-bagaznik-prowadzenie-opinia-cena,aid,5440

„Szóstka” występuje w dwóch odmianach nadwoziowych – jako limuzyna i kombi, zwane Touring – oraz z dwiema wersjami napędu. Słabsza ma m.in. mniejszą baterię trakcyjną (10,8 kWh) i oferuje krótszy zasięg na prądzie (50 km). W mocniejszej (testowanej) jest już akumulator o pojemności 19,0 kWh, dający możliwość pokonania 100 km „na elektronach” oraz zaopatrzony w funkcję szybkiego ładowania (26 kW).

Wejście chińskiego rywala VW Passata na polski rynek stanowi duże zaskoczenie. fot. Kacper Szczepański/Motor

Siła dwóch silników

Napęd Seala 6 składa się z 1,5-litrowej jednostki wolnossącej o mocy 97 KM i silnika elektrycznego rozwijającego 197 KM. Systemowo wytwarza 212 KM. Całość, poza wspomnianą baterią, uzupełnia bezstopniowa przekłada E-CVT. Producent obiecuje 1350 km zasięgu oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s.

Dane techniczne i ceny BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz./el./syst.) Maks. moment obr. (benz./el./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Pojemność bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa/baterii Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg/„na prądzie” Cena wersji podst. (z tym samym silnikiem i baterią) Cena wersji testowanej
benzynowy + elektr.
1498 cm3
R4/16
97/197/212 KM
122/300/b.d. Nm
przedni; aut./bezstopn.
484/187/150/279 cm
11,0 m
1805/435/750 kg
500/1535 l
65 l (Pb 95)/19 kWh
225/50 R18
180 km/h
8,5 s
5,0 l/100 km
1350/100 km
182 800 zł
187 100 zł

W pomiarach Touring, mający na liczniku raptem ok. 200 km przebiegu, od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 8,1 s, a do 140 km/h – w 15,7 s. To dobre wyniki, ale w tym chińskim aucie chodzi przede wszystkim o oszczędzanie paliwa. I pod tym względem robi ono świetne wrażenie. W czasie testu, przebiegającego głównie trasami szybkiego ruchu i drogami pozamiejskimi (ok. 1000 km), średnie zużycie benzyny wyniosło 5,9 l na 100 km. Przy tym akumulator trakcyjny tylko raz został naładowany do pełna (ok. 70 km zasięgu).

dane testowe BYD Seal 6 DM-i Touring Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Realny zasięg/„na prądzie”
3,3 s
8,1 s
15,7 s
37,8 m
38,7 m
55,4 dB
60,8 dB
98 km/h
2,7
5,1/5,3/5,2 l/100 km
1250/70 km

BYD-a wprawia w ruch głównie silnik elektryczny. Dzięki temu reakcje na gaz są natychmiastowe. jeżeli jednak chcemy przyspieszyć z maksymalnym impetem, okazuje się, iż tandem skrzynia-jednostka benzynowa reaguje bardzo opieszale. Później ta ostatnia wkręca się na maksymalne obroty i na nich pozostaje aż do poluzowania prawego pedału.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-superb-liftback-plug-in-hybrid-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-zasieg-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5428

Nieco za głośno

Fakt, w kabinie wyraźnie wzrasta wtedy hałas, ale nie jest przesadny. Tyle że, jak na auto klasy średniej, Seal 6 mógłby być lepiej wyciszony, szczególnie powyżej 120 km/h. Pomimo to ogólny komfort jazdy jest po prostu dobry. Zawieszenie gwałtownie i cicho wybiera pojedyncze nierówności, w czym prawdopodobnie pomagają mu opony o dość wysokim profilu (225/50 R18). Wygoda podróżowania nieco za bardzo spada jedynie na gorszych drogach i przy nagromadzeniu skaz w asfalcie.

Nadwozie Seala 6 mierzy 484 cm. To chińskie auto porusza się na felgach 18'' z oponami 225/50. fot. Kacper Szczepański/Motor

Za to zza kierownicy to chińskie auto sprawia przyjemne wrażenie. Ma bezpośredni układ kierowniczy o dobrze dobranej sile wspomagania (dwa tryby), na dodatek chętnie i gwałtownie zmienia kierunek. Może BYD nie wykazuje lekkości Passata, ale prowadzi się pewnie, nie wpada w bujanie przy nagłych manewrach i wyróżnia ogólnie dobrą przyczepnością oraz spokojnymi reakcjami.

Podsterowność, której stara się przeciwdziałać dobrze zestrojone ESP, jest niewielka, pojawia się późno i łatwo ją zniwelować – wystarczy po prostu ująć gazu. Hamulce okazują się jednak przeciętne – 37,8 m na zimno i 38,7 m na ciepło.

Armia systemów wsparcia również pozostawia mieszane odczucia. Owszem, tempomat czy prowadzenie po pasie ruchu (do 135 km/h) działają pewnie i skutecznie. Ale ponaglenia o konieczności skupienia kierowcy na drodze są „przewrażliwione”, a zapobieganie zjechaniu z jezdni kieruje to chińskie auto na... przeciwległy pas. Pomimo faktu, iż systemy wsparcia można dezaktywować, włączają się one automatycznie po każdym uruchomienia tego auta.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-passat-variant-1-5-tsi-emhev-dsg-elegance-nowy-wzorzec-kombi-test,aid,4148

Zaskakujące wykończenie

Wykończenie kabiny pozytywnie zaskakuje. Górną część kokpitu wyłożono tworzywem udającym skórę, a w niższych partiach znalazł się dobrze wyglądający, miękki i szorstki materiał. Ma on jednak pewną wadę – łatwo się brudzi.

Należy docenić jednak fakt, iż choćby twarde plastiki są przyjemne dla oka, podobnie jak seryjna sztuczna skóra na fotelach. Kolejny plus to zastosowanie osłon ram okien w drzwiach, co jest atrybutem modeli klasy premium.

Mimo iż obsługę powierzono głównie centralnemu ekranowi, Seal 6 zaskakuje obecnością kilku fizycznych przełączników na tunelu środkowym. Służą one m.in. do zarządzania trybami jazdy, funkcją auto hold czy regulacją głośności.

2140

Centralny ekran standardowo ma przekątną 12,8", natomiast w testowanej wersji Comfort – 15,6". Działa szybko, jest dobrze rozplanowany i swoją kompozycją przypomina telefon. Szkoda jednak, iż zawiera sporo niewielkich ikon. Plus należy się za bezprzewodową łączność z telefonami oraz za znakomitą, wydajną i chłodzoną ładowarkę indukcyjną o mocy 50 kW.

Przestrzeń z przodu jest okazała, natomiast z tyłu, choć spora, nie równa się tej w Passacie czy Superbie. Poza tym kabina okazuje się dużo węższa niż w tej dwójce. Za to pasażerów kanapy ucieszą idealnie płaska podłoga oraz dwa gniazda USB-C o mocy 18 kW każde. Brakuje tu jednak miejsca na stopy przy maksymalnie opuszczonym fotelu kierowcy i lepszego podparcia ud.

2141

Spory bagażnik

Bagażnik o pojemności 500-1535 l również nie jest rekordowy. Za to schludnie go wykończono, zaopatrzono w haczyki na torby, gniazdo 12 V czy dodatkową przestrzeń na drobne przedmioty pod podłogą. Pokrywa, w której znalazł się kolejny, rozkładany haczyk o nośności 2 kg, standardowo jest elektrycznie sterowana.

Solidnie wykończony bagażnik dysponuje pojemnością od 500 do 1535 litrów. Pod podłogą znalazła się dodatkowa przestrzeń, np. do przechowywania kabli. fot. Kacper Szczepański/Motor
Oparcia kanapy składa się również dźwignią na burcie (powstaje równa podłoga). Znalazł się przy niej m.in. haczyk na torbę. fot. Kacper Szczepański/Motor

Chińskie kombi w podstawowej wersji Boost kosztuje 159 100 zł, natomiast w testowanym, świetnie wyposażonym wariancie Comfort trzeba na nie przygotować 187 100 zł. Dla porównania – rozwijający 204 KM Volkswagen Passat PHEV wymaga wydania co najmniej 179 790 zł, a cennik Skody Superb Combi PHEV (również 204 KM) startuje z poziomu 197 600 zł.

Napęd DM-i

Napęd Seala 6 składa się z czterocylindrowej jednostki benzynowej (97 KM), silnika elektrycznego (197 KM) oraz z przekładni E-CVT. Całość uzupełnia akumulator o pojemności 19,0 kWh (brutto). Zapewnia on 100 km zasięgu „na prądzie” i może być ładowany z mocą 26 kW (30-80% w 23 min). Ładowarka pokładowa dysponuje z kolei 6,6 kW (2,7 godz.). Systemowo układ wytwarza 212 KM, przekazywanych do przedniej osi.

BYD chwali się całkowitym zasięgiem na poziomie 1350 km. Podstawowy wariant Seala 6 (Boost) ma identyczny łączny zasięg, ale „na prądzie” pokona tylko 50 km. W jego przypadku moc systemowa to 184 KM.

Na słupku o mocy 130 kW ładowanie 20-100% trwało 45 min. Prądu wystarczyło na ok. 70 km. fot. Kacper Szczepański/Motor
1,5-litrowy silnik spalinowy wyróżnia się efektywnością cieplną na poziomie 43%. fot. Kacper Szczepański/Motor

BYD Seal 6 DM-i Touring: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • dobra ogólna jakość, nietrudna obsługa, szybkie multimedia, wygodne fotele, choć bez regulacji lędźwiowej, pojemny, ale nie rekordowy kufer
  • przeciętna przestrzeń w drugim rzędzie jak na kombi klasy średniej

Układ napędowy

  • dobre osiągi, szybkie reakcje na gaz, niewielkie spalanie, spory zasięg „na prądzie”, dostępność szybkiego ładowania, duży realny zasięg
  • opóźniona reakcja na kickdown

Właściwości jezdne

  • bezpieczne prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy, solidne wybieranie nierówności
  • przeciętna skuteczność układu hamulcowego, spadek komfortu przy nagromadzeniu nierówności w jezdni

Wyposażenie i cena

  • kompletne wyposażenie seryjne, długa gwarancja (7 lat/ 160 tys. km; 8 lat/200 tys. km na akumulator)
  • brak płatnych opcji, cena wyższa niż bazowego Passata PHEV (204 KM), duże ryzyko utraty wartości

BYD Seal 6 DM-i Touring i rywale

  • BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort (212 KM, 0-100: 8,5 s) – 187 100 zł
  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV Selection (204 KM, 0-100: 8,1 s) – 197 600 zł
  • Volkswagen Passat 1.5 TSI eHybrid Passat (204 KM, 0-100: 8,1 s) – 179 790 zł

Skoda i Volkswagen imponują przestrzenią w kabinie, szczególnie w drugim rzędzie. BYD oferuje za to bardzo bogate wyposażenie standardowe.

BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort – test: podsumowanie

BYD Seal 6 DM-i Touring kosztuje od 159 100 zł za słabszy wariant Boost. Testowana wersja Comfort stanowi wydatek 187 100 zł. fot. Kacper Szczepański/Motor

Udane wejście BYD-a do świata kombi klasy średniej. Seal 6 DM-i Touring ma solidnie wykończoną kabinę, zapewnia dobre komfort i prowadzenie oraz nieudziwnioną obsługę. Największą jego zaletą jest oszczędny napęd plug-in. Do pełni szczęścia brakuje większej przestrzeni w kabinie, lepszej pracy przekładni oraz bardziej konkurencyjnej ceny.

Idź do oryginalnego materiału