Budują najdłuższy tunel na świecie. Ten gigant połączy Austrię oraz Włochy

5 godzin temu
Zdjęcie: Źródło: Wikipedia/BBT SE


Niezwykle długi tunel powstaje w Alpach Wschodnich i ma ciągnąć się przez ponad 60 kilometrów. Brenner nie będzie miał sobie równych zarówno w Europie, jak i na świecie. Zanim jednak inwestycja ujrzy światło dzienne, trzeba wydać na nią blisko 9 miliardów euro. To wciąż opłacalne, ponieważ rozwiąże problem z transportem przez Alpy.
Prace nad projektem o nazwie BBT, dotyczącym budowy bazowego tunelu Brenner, już trwają. Ostatecznie rekordowa konstrukcja ma mierzyć łącznie aż 64 km długości i łączyć ze sobą austriackie miasto Innsbruck z włoską miejscowością Fortezza. Dlaczego jest to tak ważne? Argumentem numer jeden jest odciążenie lokalnej autostrady, która ma istotne znaczenie dla transportu oraz turystów. To właśnie z tej drogi korzystają między innymi podczas corocznych wycieczek na narty.


REKLAMA


Zobacz wideo Nowe centrum technologiczne polskich skoków. Specjalne laboratorium w Krakowie


Tunel Brenner przejmie lokalny transport. Autostrada będzie mogła "odetchnąć"
Jak informują zagraniczne media, głównymi celami inwestycji są: zminimalizowanie ruchu ciężarówek na autostradzie A13 oraz poprawa transportu kolejowego w tej części Europy. Tunel ma być przeznaczony zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Dzięki nowej trasie składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość choćby do 250 km/h, natomiast pociągi towarowe mają poruszać się z prędkością 160 km/h. Brenner ma mieć łącznie 55 km długości i zostać dołączony do istniejącego tunelu w dolinie rzeki Iny. W ten sposób pociągi będą znajdować się pod ziemią przez aż 64 km. Dla porównania w tej chwili tytuł najdłuższego należy do 57-kilometrowego tunelu świętego Gotarda w Szwajcarii. Wyróżniany jest również tunel znajdujący się pod cieśniną Tsugaru. Konstrukcja łącząca japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido ma długość 54 km.


Na najdłuższym tunelu na świecie się nie skończy. Chodzi o sieć połączeń na ponad 200 km
Koszt projektu szacuje się na 8,8 mld euro, czyli ponad 40 mld złotych. Inwestycja ma zostać w 40 procentach sfinansowania z funduszy unijnych, natomiast pozostałe koszty pokryją Włochy oraz Austria. Warto jednak zaznaczyć, iż tunel Brenner jest bazową, ale niejedyną konstrukcją zaplanowaną w ramach inwestycji. W przyszłości ma powstać sieć podziemnych tuneli, które będą rozciągać się na 230 km. Co więcej, najniższy punkt znajdzie się na głębokości aż 1,7 tys. m poniżej alpejskich szczytów. Część z tuneli jest niezbędna nie tylko ze względu na aspekty transportowe i turystyczne, ale także badawcze. Aktualnie trwa wyłącznie budowa najdłuższego, bazowego tunelu, który ma zostać ukończony za około osiem lat - w 2032 roku.
Przypomnijmy, iż w Polsce także realizowane są prace nad najdłuższym tunelem w naszym kraju, który będzie stanowił część Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Nowa trasa ma biec wzdłuż drogi ekspresowej S6.


Skala tego przedsięwzięcia jest naprawdę ogromna, blisko 50 kilometrów drogi ekspresowej, w tym najdłuższy tunel w Polsce, o długości 5 kilometrów


- wyjaśniał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowane w komunikacie GDDKiA.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału