Droga ekspresowa S6 to ważne połączenie Szczecina z Trójmiastem. W woj. pomorskim trwa budowa ostatnich pięciu odcinków o długości ponad 70 km. Sprawdźmy, na jakim etapie są prace na tych inwestycjach.
Połączy Pomorze Gdańskie z Zachodnim
Pod koniec 2022 r. oddano do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Prace na w tej chwili realizowanych odcinkach S6 prowadzone są od 2023 r. w tej chwili budowana trasa została podzielona na pięć zadań: dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska, Słupsk – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie. Docelowo S6 połączy Trójmiasto ze Szczecinem.

Obwodnica Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest w tej chwili rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Aktualnie prowadzone są głównie prace przy poszerzaniu starej, południowej jezdni. Kierowcy mogą już korzystać z północnej nitki obwodnicy i nowego mostu przez rzekę Słupię. Wciąż jednak obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu ze względu na poruszające się maszyny budowlane. Po okresie zimowym wznowiono również roboty bitumiczne. Prace zaawansowane są już w ponad 85 proc. Wartość inwestycji realizowanej przez firmę Strabag to ok. 128 mln zł. Z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają latem 2025 roku.


Słupsk – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. Aktualnie realizowane są wszystkie fronty robót. Prace skupiają się głównie na obiektach mostowych, w tym estakadzie nad Łupawą. Półmetek robót ziemnych jest już za nami, a w tej chwili wznowiono prace przy nawierzchni betonowej między Redzikowem i Damnicą. Wykonano przewiązkę z nawierzchnią bitumiczną na węźle Redzikowo, gdzie obwodnica Słupska połączy się z nowo budowaną S6. Dodatkowo przy DK6 w Sąborzu powstaje nowe rondo.
W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Paprzycach (po obu stronach). Budowany też jest Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Postęp prac na tym odcinku przekroczył już 50 proc. W związku z roszczeniami pogodowymi (za lata 2023-2024) oraz problemami z nielegalnymi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane, GDDKiA szacuje, iż oddanie do ruchu nastąpi w III kwartale 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje firma NDI.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na tym fragmencie S6 powstają dwa węzły drogowe – Rzechcino i Skórowo. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Trwa budowa obiektów inżynierskich. Po przerwie zimowej wznowiono układanie nawierzchni betonowej na trasie głównej. Zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc. Pierwotny termin ukończenia robót na tym odcinku przypadał na IV kw. 2025 r. W trakcie realizacji inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-2024. Ponadto prowadzone były dłuższe niż zakładano badania archeologiczne, co opóźniło przekazanie placu budowy. To wszystko spowodowało, iż oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje firma Aldesa.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km przebiega w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje węzeł Leśnice oraz para MOP-ów Darżewo (po obu stronach). Na trasie będzie aż 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Nawierzchnia trasy głównej została wykonana w ok. 40 proc. Kontynuowane są dalsze prace bitumiczne. Wykonawca realizuje wszystkie fronty robót. Zaawansowanie całej inwestycji przekroczyło 65 proc. Podobnie jak w przypadku odcinka Bobrowniki – Skórowo trasa miała być oddana do ruchu w IV kw. 2024 r. Roszczenia pogodowe za ostatnie dwa lata, badania archeologiczne i późniejsze przekazanie placu budowy przełożyły się na zmiany w harmonogramie. GDDKiA szacuje zakończenie prac na II kw. 2026 r. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje firma Intercor.

Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy, ponad 22-kilometrowy odcinek ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Zachód, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudowywana jest łącznica po południowej stronie. Dodatkowo na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z nową drogą krajową do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Wykonawca prowadzi intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka. Po przerwie zimowej kontynuowane jest układanie masy bitumicznej na trasie głównej. Zaawansowanie robót to blisko 80 proc. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji to październik 2024 r. Po roszczeniach pogodowych oraz napotkaniu na fragmencie trasy odmiennych warunków gruntowych, szacuje się, iż oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Kontrakt o wartości ok. 719 mln zł realizuje firma Budimex.
Część międzynarodowego szlaku
Droga ekspresowa S6 (od 2025 r. oficjalnie jako „Trasa Kaszubska”) jest częścią korytarza międzynarodowej trasy Via Hanseatica łączącej miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubeki po łotewską Rygę. Na węźle Gdańsk Południe ma wspólny przebieg z S7, gdzie łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, a w tym roku połączy się z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W granicach Polski to 480 km drogi od Kołbaskowa (granica z Niemcami) do Grzechotek (granica z Obwodem Królewieckim).