Brytyjski samochód 4×4, który został zaprojektowany w celu zastąpienia Jeepa: The Austin Champ

1 rok temu

Austin Champ był zaawansowanym wojskowym samochodem 4×4 opracowanym pod koniec lat czterdziestych. Jest napędzany silnikiem Rolls-Royce’a, ma niezależne zawieszenie czterech kół, może przejeżdżać przez wodę do głębokości 6 stóp i ma poręczne wbudowane mocowanie czopowe do mocowania karabinu maszynowego.

Champ został opracowany przez Brytyjczyków w celu zastąpienia jeepa z czasów II wojny światowej w ich różnych flotach wojskowych. Ostatecznie wyprodukowano tylko 13 000 egzemplarzy Champa, zanim wygrał Land Rover Series 1 – ponieważ stanowił on znacznie tańszą alternatywę.

Szybkie fakty – mistrz Austin

Rozwój Austin Champ rozpoczął się w 1947 roku. Został zaprojektowany specjalnie do użytku wojskowego Wielkiej Brytanii i Wspólnoty Narodów, aby zastąpić starzejącą się populację Jeepów i zmniejszyć zależność od pojazdów produkowanych za granicą. Champ jest napędzany silnikiem benzynowym Rolls-Royce B40, czterocylindrową jednostką o pojemności 2,8 litra i mocy 80 KM. Został wyposażony w 5-biegową, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów, dwuzakresową skrzynię rozdzielczą, a dzięki wstecznemu biegowi w tylnym mechanizmie różnicowym, 5-biegowe można było używać zarówno do przodu, jak i do tyłu. Niezwykłe zawieszenie zastosowane w Champie zostało zaprojektowane przez Aleca Issigonisa, który później zaprojektował słynne na całym świecie Mini. Zawieszenie jest niezależne na wszystkich czterech kołach z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, podłużnymi drążkami skrętnymi i amortyzatorami hydraulicznymi. Ostatecznie znacznie tańszy Land Rover Series 1 pojawił się pod koniec lat czterdziestych XX wieku i stanowił doskonałą i znacznie tańszą rodzimą alternatywę dla Champa, i ostatecznie wygrał, gdy Champ opuścił produkcję w 1956 roku.

Rozwój Austin Champ

W 1947 roku brytyjskie Ministerstwo Wojny starało się opracować nowy pojazd ogólnego przeznaczenia, który mógłby zastąpić starzejące się amerykańskie jeepy i inne pojazdy użytkowe używane w tamtym czasie. Głównym celem było stworzenie pojazdu o wyjątkowych możliwościach terenowych, który byłby solidny, wszechstronny i nadawałby się do użytku w wielu trudnych warunkach.

Powyżej wideo: Ta kronika filmowa z 1952 roku pokazuje Austin Champ w akcji, kiedy był jeszcze całkiem nowy. Pokazuje niektóre ze swoich atrybutów, w tym doskonałe zdolności brodzenia w wodzie do 6 stóp.

Doprowadziło to do opracowania serii „Samochód 4×4, 5 cwt FV1800” i późniejszej współpracy pomiędzy Fighting Vehicles Research and Development Establishment (FVRDE) i Austin Motor Company.

FVRDE z siedzibą w Chertsey w Surrey była odpowiedzialna za rozwój nowych pojazdów wojskowych i sprzętu dla armii brytyjskiej. Organizacja rozpoczęła prace nad prototypem nowego pojazdu o kryptonimie „Wolseley Mudlark”, który ostatecznie przekształcił się w Austin Champ.

FVRDE ściśle współpracowało z Austin Motor Company, aby upewnić się, iż pojazd spełnia wymagania wojskowe, jednocześnie wykorzystując specjalistyczną wiedzę firmy w zakresie inżynierii motoryzacyjnej. Ta kooperacja zaowocowała wieloma innowacyjnymi cechami konstrukcyjnymi, które odróżniają Austin Champ od swoich rówieśników.

Mistrz Austin: Specyfikacje

Austin Champ był wyposażony w niezależny układ zawieszenia i podłużne drążki skrętne na wszystkich czterech kołach, co zapewniało dobry prześwit i zapewniało pojazdowi pokonywanie nierównego, zróżnicowanego terenu. Ta konstrukcja zawieszenia była niezwykle zaawansowana jak na swoje czasy, oferując lepszy skok kół i przegub w porównaniu z zawieszeniem na resorach piórowych i osiami pod napięciem, powszechnie stosowanymi w innych pojazdach wojskowych, takich jak Jeep.

Aż do wypuszczenia Rolls-Royce’a Cullinana w 2018 roku, Austin Champ był jednym z nielicznych pojazdów 4×4 w historii, które były fabrycznie wyposażone w silnik Rolls-Royce’a.

Champ był napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym Rolls-Royce B40 o pojemności 2,8 litra, który zapewniał odpowiednią moc i moment obrotowy jak na jego rozmiar. Silnik współpracował z pięciobiegową, całkowicie zsynchronizowaną skrzynią biegów z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, która oferowała zarówno wysokie, jak i niskie biegi.

Ta kombinacja pozwoliła pojazdowi osiągnąć solidne osiągi w terenie i prędkość maksymalną około 65 mil na godzinę (105 km/h) na drodze. Co ciekawe, pojazd miał z tyłu połączoną skrzynię rozdzielczą i mechanizm różnicowy z biegiem wstecznym, co pozwalało na używanie 5-biegowej skrzyni biegów zarówno do przodu, jak i do tyłu w trybie napędu na dwa koła.

Austin Champ został zaprojektowany z myślą o trwałości, dzięki solidnej konstrukcji wojskowej, dzięki której jest w stanie wytrzymać trudne warunki i trudne środowiska, od pustyń Australii po mroźne wyżyny Szkocji.

Podwozie pojazdu zostało zbudowane ze stali o dużej wytrzymałości, a nadwozie z prasowanych paneli stalowych, co ciekawe, nadwozie zostało zaprojektowane jako półnośne, aby współpracować z podwoziem, aby było odporne na zginanie.

Na tym zdjęciu, jeżeli spojrzysz pod pojazd, możesz zobaczyć dolną część przedniego układu napędowego, Champ ma niezależne zawieszenie czterech kół, które zapewniało doskonałą artykulację i prowadzenie na drodze jak na ówczesne standardy.

Produkcja Austin Champ rozpoczęła się w 1951 roku, a do 1956 roku wyprodukowano łącznie około 13 000 sztuk.

Pojazd był używany głównie przez armię brytyjską, ale służył również w Royal Marines, Royal Air Force i różnych siłach Wspólnoty Narodów. Champ był używany w różnych strefach konfliktów, w tym w czasie kryzysu sueskiego i stanu wyjątkowego w Malajach.

Pierwotny kontrakt z Austinem obejmował 15 000 pojazdów, jednak Land Rover serii 1 został opracowany i wypuszczony pod koniec lat czterdziestych XX wieku i kosztował tylko połowę tego, co Champ, a jednocześnie działał mniej więcej tak samo zarówno na drodze, jak i poza nią.

Byłby to Land Rover, który stałby się de facto 4×4 dla brytyjskiej armii do lat 60. XX wieku, a pod koniec lat 60. prawie wszystkie Austin Champs zostały sprzedane w ręce cywilów. Wiele z nich przetrwało do czasów współczesnych jako niezwykłe przedmioty kolekcjonerskie i są cenione przez miłośników historii wojskowości.

Pokazany tutaj mistrz Austina z 1955 roku

Ten konkretny Champ należał kiedyś do człowieka, który był właścicielem największego dealera części zamiennych do tych pojazdów w Wielkiej Brytanii. W związku z tym został wyposażony w szeroką gamę dodatków, w tym fajkę i rzadko spotykany reflektor Butlera — obydwa elementy są bardzo pożądane przez miłośników Champ.

Pojazd jest wyposażony w doczepiane osłony boczne do użytku w niepogodę, odpowiednią apteczkę, kanister na wodę, a choćby standardowy nóż do maczety w pochwie przymocowanej do nadwozia. Ponadto posiada nakręcany pięciodniowy zegar, który według właściciela pochodzi z bombowca Lancaster.

Champ może być wyposażony w boczne drzwi i składany dach, a także boczne kurtyny, aby w razie potrzeby zapewnić przyzwoitą ochronę przed warunkami atmosferycznymi.

Czampy były produkowane w trzech podstawowych wersjach: użytkowej, ładunkowej i radiowej. Ten konkretny pojazd to wariant radiowy, który jest wyposażony w 24-woltową instalację elektryczną i dwustopniowy alternator dla zwiększenia mocy.

Tylną kanapę pasażera można złożyć do przodu, odsłaniając płaską platformę do montażu sprzętu radiowego, kompatybilną zarówno z radioodbiornikami Larkspur, jak i Clansman.

Jeśli chodzi o modyfikacje, pojazd zachowuje swój pierwotny wygląd, z kilkoma dyskretnymi dodatkami, takimi jak wyłącznik elektryczny (na kluczyk) dla bezpieczeństwa, gniazdo zapalniczki samochodowej do ładowania oraz izolowane przewody paliwowe na szczycie silnika, aby uniknąć problemów z blokadą oparów powodowanych przez nowoczesne e-paliwa.

Czampy zostały oznaczone przez armię brytyjską jako FV 1800 – Fighting Vehicle. W tej pojemności przednią szybę można opuścić, a po stronie pasażera z przodu można zamontować pistolet Bren. Sprzedawca jest skłonny dostarczyć jeden (oczywiście wycofany z eksploatacji) jako oddzielną sprzedaż, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Ten Champ jest w tej chwili oferowany na sprzedaż przez The Market by Bonhams z Abingdon w Wielkiej Brytanii. jeżeli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.












Zdjęcia dzięki uprzejmości The Market by Bonhams

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału