BMW XM First Drive 2023: zelektryfikowane M, na lepsze

1 rok temu

PHOENIX, Arizona – BMW XM 2023 jest pełne nowości i nowych koncepcji BMW. Jest to pierwsze seryjne BMW, które jest modelem tylko M i nie ma pomniejszych wariantów od kultowego M1 45 lat temu. Co więcej, jest to pierwsza hybryda typu plug-in będąca pełnoprawnym produktem M. Jego konstrukcja, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, zawiera wszelkiego rodzaju nowe elementy, takie jak ułożony poczwórny układ wydechowy, zewnętrzne oświetlenie typu „patrz na mnie”, dziko geometryczna podsufitka i zdumiewająca naturalna skóra na desce rozdzielczej. Możesz iść dalej i odrzucić to, iż nie jest czystym samochodem BMW M, ale przegapiłbyś też najlepszego SUV-a, jaki BMW jeszcze skręciło.

Porównania do X5 M Competition są nieuniknione po rzucie oka na specyfikację — wykorzystuje modułową platformę CLAR BMW, współdzieloną z innymi pojazdami marki z tylnym napędem — ale kilka minut za kierownicą rozwiewa te myśli. Z wielką korzyścią dla XM, bycie PHEV znacznie poprawia wrażenia, nadając mu własną tożsamość.

Gigantyczny akumulator o pojemności 29,5 kilowatogodziny – który zbliża się do niektórych pojazdów elektrycznych o niskim zasięgu i jest większy niż ten, który miał i3 po pierwszym uruchomieniu – jest zamontowany w podwoziu i zapewnia całkowicie elektryczny zasięg około 30 mil na BMW. Silnik elektryczny zintegrowany z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów może oderwać Cię od zatrzymania z zaskakującą szybkością, ponieważ ma moc 194 koni mechanicznych i moment obrotowy 207 funtów na stopę. Podobne dźwięki, jak w pojazdach elektrycznych, takich jak i4 M50 i iX M60, są odtwarzane przez głośniki w trybie EV i tak płynnie wtapiają się w hałas 4,4-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem, iż zastanawiasz się, czy jedziesz w trybie elektrycznym, czy nie. . Jest zgrabny i subtelny, ale V8 wciąż może zachowywać się jak zwierzę, do którego przywykliśmy w innych samochodach M.

Ponieważ silnik elektryczny jest tak mocny, moc silnika spalinowego jest niższa dla pojazdów M z silnikiem V8, wytwarzając 483 koni mechanicznych i moment obrotowy 479 funtów na stopę. Dla porównania, X5 M Competition napędza 617 koni mechanicznych i 553 funty-stopy na wszystkie cztery koła z V8. Połączona moc wyjściowa dla XM pokonuje jednak te liczby i zaokrągla się do obfitych 644 koni mechanicznych i momentu obrotowego 590 funtów stóp, pozwalając na sprint od 0 do 60 mil na godzinę w ciągu 4,1 sekundy.

Uderzenie przepustnicy z przestoju sprawi, iż zwątpisz w masę własną XM o masie 6052 funtów. Uderzające w głowę natychmiastowe przyspieszenie, jakie wykazują pojazdy elektryczne o dużej mocy, jest tutaj na wyciągnięcie ręki, gdy XM gwałtownie zjeżdża z linii. I zanim jakikolwiek pęd elektryczny zostanie utracony, doładowanie z dwóch turbosprężarek jest gotowe, aby impreza się rozkręciła. Wrażenie przyspieszenia i reakcji przepustnicy XM jest lepsze, ponieważ jest to PHEV, na co dokładnie liczyliśmy w zelektryfikowanym samochodzie M.

BMW ma duży zestaw sztuczek, aby ten duży, ciężki SUV prowadził się jak coś z dywizji M. Aktywne stabilizatory przednie i tylne, tylne koła skrętne, unikatowa konstrukcja podwozia oraz ogromne koła i opony – wszystko to sprawia, iż ​​XM daje tyle frajdy z jazdy, ile jest. Sztywne mocowania podwozia wyczuwalne przez kierownicę i siedzenie spodni od razu sygnalizują, iż to BMW oznacza biznes. Na krętych górskich drogach w Arizonie XM czuje się jak w domu, przeskakując od zakrętu do zakrętu, nie czując się zbyt wieprzowo na drodze. Jego masywne hamulce nigdy się nie spociły, choćby na zjazdach. Skieruj koło, a XM działa od razu z tym samym poziomem dokładności, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w M3. Jego ustawienie kierownicy Comfort jest zaskakująco najlepsze, ponieważ wysiłek kierowania tym XM jest ciężki aż do winy w trybie Sport. Mimo to znikający akt całej tej wagi jest czymś, co można podziwiać, a BMW robi to bez uciekania się do miażdżącej kości jakości jazdy.

Przebaczenie w zawieszeniu XM to nowa jakość dla SUV-ów BMW M, ponieważ zarówno X5 M, jak i X3 M pokonują cię bez względu na drogę i nie reagują dobrze, gdy podwozie jest zdenerwowane. Adaptacyjne amortyzatory i stalowe sprężyny — liniowe z przodu i progresywne z tyłu — są ustawione tak, jak lubimy. Możesz używać XM jako wielkiego tourera na wiele kilometrów i cieszyć się kontrolowaną, wygodną jazdą po autostradzie. I choćby w tym ustawieniu amortyzatora komfortu, XM nie jest niechlujny w rogach. Możesz go urozmaicić dzięki pełnego ustawienia amortyzatora Sport Plus, i chociaż dodaje to pewności w postaci mniejszych ruchów ciała, świetna jakość jazdy jest przez cały czas dostępna. Duże falowanie w środkowym zakręcie nie uszkodzi podwozia ani nie wywoła alarmu. Zamiast tego XM od razu go odrzuca i kontynuuje jazdę, zapewniając pewność, iż można go pchać i wychodzić z zakrętów.

Przyspieszanie z ostrych zakrętów i ciasnych zakrętów daje systemowi napędu na wszystkie koła M xDrive szansę zabłysnąć, i to zaraz po tym, jak subtelne sterowanie czterema kołami już zaskoczyło szybkim i stabilnym wejściem w zakręt. XM ma nowy, specyficzny dla modelu sportowy mechanizm różnicowy M, który pozwala mu wykorzystać duży elektryczny moment obrotowy, a jednocześnie osiągnąć ten sam cel, jakim jest w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między lewe i prawe tylne koło. Dodatkowe elektryczne pchnięcie, które natychmiast pojawia się podczas kopania w przepustnicę, jest namacalne. Zabawa na boki to tylko dźgnięcie prawą stopą w trybie dynamicznym M (MDM), który rozluźnia nianie zajmujące się kontrolą trakcji i stabilności. A jeżeli jedziesz po nawierzchniach o wyjątkowo niskiej przyczepności, XM posiada unikalny tryb 4WD Sand, który zmienia programowanie układu AWD i włącza funkcję blokady tylnego mechanizmu różnicowego.

Suma części XM naprawdę czyni go najbardziej zabawnym SUV-em M, ale wciąż są pewne wady. Największym problemem jest zmiana biegów w najbardziej agresywnym trybie ręcznym. BMW dostroiło się do szarpnięć przy każdej zmianie biegu na wyższy i są one na tyle gwałtowne, iż wytrącą cię z rytmu, w jaki wpadasz na dobrej górskiej drodze. Wybierzcie to z powrotem do środka Sport (nie Sport Plus) i wstrząsy odchodzą, ale zmiany nie są tak natychmiastowe, jak ciągnięcie wiosła. Rozwiązaniem jest po prostu umieszczenie go w trybie inteligentnej automatycznej zmiany biegów, ale utrata zaangażowania to wstyd.

Lubcie powierzchowność, tam dużo jy na wewnątrz w domu XM ale to oczywiście mniej kontrowersyjne i ja’d argumentowałbym autentycznie atrakcyjny. Wysokie siedzenia, oświetlenie w stylu M i prawdziwie luksusowe elementy, takie jak skóra „Vintage Merino” (widoczna bezpośrednio powyżej), od razu nadają ton. XM w najlepszy sposób łączy wysoki luksus z tradycyjnym designem M, wykraczając daleko poza wszystko, co można znaleźć w mniejszym SUV-ie M. Rzeźbiona podsufitka wykorzystująca pryzmatyczną strukturę 3D pokrytą Alcantarą i podświetloną 100 diodami LED jest klejnotem w koronie — jest nieskończenie chłodniejsza niż jakikolwiek szklany dach.

Jak można się spodziewać po cenie podstawowej 159 995 USD, nie brakuje dostępnych funkcji technicznych. Wyrównaliśmy już wiele gniewu na zakrzywiony wyświetlacz BMW i oprogramowanie iDrive 8, ale XM jest jednym z modeli kwalifikujących się do nowej bezprzewodowej aktualizacji iDrive 8.5, więc będziemy mieć nadzieję, iż rzeczy rzeczywiście się poprawią do tego lata, kiedy zostanie wdrożony. Fizyczne przyciski na konsoli środkowej zapewniają skróty do szybkiego przełączania XM z trybu czysto elektrycznego, hybrydowego i „eCONTROL”, z których ten ostatni albo utrzymuje aktualny poziom naładowania akumulatora, albo dodaje ładunek poprzez rekuperację energii. Jak zawsze, wygodne niestandardowe przełączniki kierownicy M1 i M2 sprawiają, iż przeskakiwanie do idealnych ustawień jest proste, a tutaj pozostało więcej możliwości dostosowania niż zwykle, ponieważ XM to PHEV. Zestaw systemów wspomagających kierowcę jest bardzo łatwy w użyciu dzięki poleceń na kierownicy i dodatkowo przyczynia się do tego, iż XM jest fantastycznym samochodem typu grand tourer.

Wszystkie te bardziej przyziemne zalety są niezbędne, ponieważ XM z pewnością spędzą więcej czasu, podrzucając dzieci do szkoły lub zatrzymując się w luksusowych hotelowych lokajach niż na torze wyścigowym, a choćby bombardując krętą boczną drogę. Na szczęście tylna kanapa jest bardzo przestronna. W przypadku dłuższych przejażdżek miękkie tylne siedzenia — są o wiele bardziej miękkie niż przednie siedzenia bardziej zorientowane na osiągi — będą idealne do spędzania czasu. Pomimo pochylonej linii dachu, miejsce nad głową dla wyższych osób nie stanowi problemu. Przestrzeń ładunkowa jest ograniczona obecnością tego gigantycznego akumulatora, ponieważ jego podłoga ładunkowa jest stosunkowo wysoka, bez schowków pod podłogą. X5 lub iX wygrywają tutaj z XM, ale nie myśl, iż przestrzeń jest bezużyteczna, ponieważ to wciąż duży SUV.

Czy jednak duży SUV o wysokich osiągach pobije wszystkie inne SUV-y o wysokich osiągach? To nie; Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid przez cały czas będzie zdobywać entuzjastów z czystej perspektywy jazdy. XM reprezentuje jednak to, iż BMW M może z powodzeniem wejść na arenę elektryfikacji i skończyć z produktem końcowym, który jest zarówno bardziej wciągający, jak i lepszy w prowadzeniu niż oferowane wyłącznie SUV-y z silnikami spalinowymi. Ktoś, kto może sobie pozwolić na XM, prawdopodobnie nie martwi się zbytnio o zaoszczędzenie kilku dodatkowych dolarów, jadąc do pracy iz powrotem na energię elektryczną, ale wzrost wydajności uzyskany dzięki wspomnianej energii elektrycznej z pewnością zostanie doceniony. Ponadto, jeżeli Ameryka kiedykolwiek zdecyduje się przyjąć europejską politykę stref niskiej emisji w miastach, XM będzie doskonale nadawał się do tego zadania.

Albo pokochasz, albo znienawidzisz ekstrawertyczny wygląd zewnętrzny, ale wydajność XM jest niezaprzeczalna i przyjemna. To może być SUV, ale jednocześnie wygląda wyjątkowo i wywołuje chichoty oraz słyszalne wow zza kierownicy. Czego w tym nie kochać, zwłaszcza gdy M wciąż daje nam samochody, takie jak M2, M4 CSL i M8?

Powiązane wideo:

Idź do oryginalnego materiału