W Monachium nadchodzą duże zmiany. Rada Nadzorcza BMW ogłosiła, iż 14 maja 2026 roku stanowisko prezesa zarządu obejmie Milan Nedeljković, dotychczas odpowiedzialny za pion produkcji. Zastąpi on Olivera Zipse, który kierował firmą od 2019 roku.

Zmiana na szczycie nie jest zaskoczeniem – w BMW obowiązuje niepisana zasada, iż członkowie zarządu zwykle kończą kadencję w wieku 60 lat. W przypadku Zipse firma dwukrotnie nagięła tę regułę: obecny CEO ma już 61 lat, a w momencie odejścia będzie mieć 62. Podobny wyjątek dotyczy nowego szefa – Nedeljković obejmie stanowisko w wieku 56 lat, a jego kontrakt wygasa w 2031 roku.
Nowy prezes wchodzi w epokę największej ofensywy modelowej BMW
Milan Nedeljković przejmuje stery w jednym z najbardziej intensywnych okresów w historii marki. BMW rozpoczęło właśnie gigantyczną ofensywę produktową, która potrwa do końca 2027 roku. W jej ramach zadebiutuje aż 40 nowych lub odświeżonych modeli – fundamenty pod ten plan położył jeszcze Oliver Zipse, odświeżając projekt Neue Klasse.
Ofensywa już ruszyła premierą nowego iX3, a przyszły rok zapowiada się jeszcze bardziej pracowicie. BMW potwierdziło wprowadzenie ósmej generacji Serii 3 oraz elektrycznego i3 sedan. W 2026 roku pojawi się także piąta generacja X5 – po raz pierwszy dostępna jako model w pełni elektryczny. Na późniejszy okres przewidziana jest również wersja z ogniwami paliwowymi rozwijana wspólnie z Toyotą, choć nie trafi na rynek przed 2028 rokiem.
Powrót legend i ekspansja w świecie EV
W 2026 roku zobaczymy także lifting Serii 7 oraz możliwy powrót X4 – tym razem jako w pełni elektrycznego iX4. BMW planuje również wyznaczyć nowy kurs dla przejętej w 2022 roku marki Alpina. Według zapowiedzi powróci luksusowa Alpina 7, a niedługo po niej także model oparty na X7.
Do końca dekady gama BMW ma poszerzyć się o co najmniej trzy nowe modele. Pierwszym z nich ma być terenowy SUV przygotowany do rywalizacji z Mercedesem klasy G i Land Roverem Defenderem – bazujący na kolejnej generacji X5 i dostępny zarówno jako hybryda plug-in, jak i EV.
Dwa kolejne modele będą kierowane do segmentu bazowych elektryków: pięciodrzwiowy hatchback i1 oraz czterodrzwiowy sedan i2. Elektryfikacja marki obejmie również rodziny iX4, iX5, a prawdopodobnie także iX6 oraz iX7. Możliwe, iż przed 2030 rokiem do sprzedaży trafi również i3 Touring.
Jednocześnie nie wszystkie modele doczekają się następców. Obecny iX prawdopodobnie zniknie z oferty, bo BMW planuje kilka dużych elektrycznych SUV-ów w tym samym segmencie. Niepewna jest też przyszłość kontrowersyjnego XM, którego sprzedaż nie spełnia oczekiwań.
Wyzwania: emisje, konkurencja i tempo zmian
Nowy CEO staje przed trudnym zadaniem. Musi utrzymać tempo elektryfikacji, przeprowadzić markę przez zaostrzające się europejskie regulacje emisyjne oraz stawić czoła rosnącej konkurencji z Chin.
Epoka Zipse: pandemia, zwycięstwo w sprzedaży i fundamenty Neue Klasse
Oliver Zipse pozostawia firmę w dobrej kondycji. Od 2019 roku BMW pod jego przywództwem nie tylko przeszło przez burzliwy okres pandemii, ale również utrzymało przewagę nad Mercedesem i Audi w globalnej sprzedaży aut premium. To właśnie Zipse przygotował grunt pod ofensywę Neue Klasse, która w najbliższych latach zdefiniuje markę.
W maju 2026 pałeczkę przejmie Milan Nedeljković – a przed nim jedno z najtrudniejszych, ale i najbardziej ekscytujących zadań w historii BMW.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.















