BMW R 1300 GS już oficjalnie. Zdjęcia, dane techniczne, najważniejsze cechy

11 miesięcy temu

Aż 12 kg schudł R 1300 GS w porównaniu do poprzednika. Ma także bardziej kompaktowy silnik ze skrzynią zamontowaną pod nim, a także ramę aluminiową zamiast rurowej stalowej. A to dopiero początek nowości.

Bez wahania można określić BMW R 1300 GS najważniejszym motocyklem na rynku. Nie każdemu się on spodoba, nie każdy z pewnością będzie mieć ochotę nim jeździć, ale zdecydowanie każdy o nim słyszał. BMW przyzwyczaiło nas do tego, iż kolejne modele tej serii były benchmarkiem dla klasy adventure.

BMW określa BMW R 1300 GS jako „następny poziom GS” i zdecydowanie można się z tą tezą zgodzić. Nowy silnik bokser, nowe zawieszenie i mniejsza masa oznaczają jeszcze lepsze osiągi i poręczność, a tym, co natychmiast rzuca się w oczy, jest zdecydowana poprawa sylwetki – po czołgowym designie poprzednika nie zostało tu śladu.

R 1300 GS – nowa, aluminiowa rama

Nowy GS został zaprojektowany tak, by był sztywniejszy od poprzednika. W tym celu pożegnano ramę z rur stalowych i zastąpiono ją konstrukcją z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Zmiany dotknęły także zawieszenia – na przód trafił całkiem nowy Telelever EVO z elastycznym elementem, na tył Paralever EVO, które, zdaniem producenta, zapewniają jeszcze lepszą precyzję kierowania i stabilność jazdy. W R 1300 GS, jako opcja, znalazło się także rozwiązanie znane z Harleya Pan Ameriki – adaptacyjna kontrola wysokości.

R 1300 GS – najmocniejszy silnik bokser

Sercem motocykla jest oczywiście chłodzony cieczą bokser o pojemności 1300 cm3. Dzięki zamontowaniu skrzyni biegów pod silnikiem, jednostka jest znacznie bardziej kompaktowa niż u poprzednika. Moc, jaką generuje to 145 KM (107 kW) przy 7750 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy to 149 Nm, osiągane przy 6500 obr/min. BMW chwali się, iż jest to najmocniejszy produkowany seryjnie bokser.

R 1300 GS – nowe zawieszenie DSA

W wyposażeniu standardowym znalazło się adaptacyjne półaktywne zawieszenie (DSA), do którego można dokupić wspomnianą regulację wysokości, ale także sportowe zawieszenie. W porównaniu do poprzedniej generacji (ESA), DSA idzie o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację przedniego i tylnego zawieszenia z regulacją napięcia wstępnego sprężyny w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków na drodze i stylu prowadzenia motocykla. Zawieszenie nowego GS ma o 20 mm większy skok.

R 1300 GS – cztery tryby jazdy w standardzie

W standardowym wyposażeniu nowy R 1300 GS znalazły się cztery (zamiast trzech, jak wcześniej) tryby jazdy, umożliwiające dostosowanie osiągów motocykla do indywidualnych preferencji kierowcy. Do zestawu ECO, Rain i Road dołączył teraz tryb Enduro zapewniający lepszą kontrolę nad motocyklem w terenie.

R 1300 GS – bogatsze wyposażenie

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego R 1300 GS jest mały, diodowy reflektor zespolony w kształcie litery X. Zestaw składa się z dwóch jednostek LED dla świateł mijania i drogowych oraz czterech dodatkowych jednostek LED do świateł do jazdy dziennej i świateł pozycyjnych. W technologii LED wykonano także kierunkowskazy zintegrowane z handbarami (z przodu) i wkomponowane w lampę z tyłu. W opcji jest system Headlight Pro zmieniający kierunek światła w zależności od pochylenia motocykla.

Wyposażenie opcjonalne obejmuje asystenta jazdy, na którego składają się aktywny tempomat (ACC), system ostrzegania przed kolizją czołową (FCW) i system ostrzegania o zmianie pasa ruchu (SWW).

Nowy R 1300 GS dostępny będzie w tradycyjnym wariancie podstawowym Racingblue, a także trzech wariantach opcjonalnych – Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana.

BMW R 1300 GS – najważniejsze cechy

  • Nowo zaprojektowany bokser ze skrzynią biegów zamontowaną pod silnikiem, systemem shift-cam
  • Natychmiastowa reakcja na rolgaz w całym zakresie obrotów silnika, niewielkie zużycie paliwa i emisja spalin, korzystny przebieg momentu obrotowego
  • Parametry silnika: 145 KM przy 7 750 obr/min i 149 Nm przy 6500 obr/min.
  • Zintegrowany ABS Pro w standardzie
  • Cztery tryby jazdy w standardzie – Eco, Road, Rain i Enduro
  • Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), asystent dynamicznego hamowania (DBC) i kontrola ruszania pod górę (HSC) w standardzie
  • Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie
  • Rama główna i pomocnicza z odlewanego ciśnieniowo aluminium
  • Keyless Ride i podgrzewane manetki w standardzie
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako opcja
  • Miejsce na ładowanie telefona ze zintegrowanym gniazdem USB
  • Kolorowy ekran TFT o przekątnej 6,5 cala
  • Kilka wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne
  • System ostrzegania przed kolizją czołową (FCW)
  • Atrakcyjny wariant podstawowy Racingblue i trzy warianty dodatkowe
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie
  • Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne
  • Aplikacja BMW Motorrad w standardzie
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie
  • Headlight Pro z adaptacyjnym światłem skrętu jako wyposażenie opcjonalne
  • Nowe reflektory matrycowe LED w standardzie.
  • Ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu (SWW)
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC),
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie w opcji
  • Połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne

BMW R 1300 GS – zdjęcia

Idź do oryginalnego materiału