Aż 12 kg schudł R 1300 GS w porównaniu do poprzednika. Ma także bardziej kompaktowy silnik ze skrzynią zamontowaną pod nim, a także ramę aluminiową zamiast rurowej stalowej. A to dopiero początek nowości.
Bez wahania można określić BMW R 1300 GS najważniejszym motocyklem na rynku. Nie każdemu się on spodoba, nie każdy z pewnością będzie mieć ochotę nim jeździć, ale zdecydowanie każdy o nim słyszał. BMW przyzwyczaiło nas do tego, iż kolejne modele tej serii były benchmarkiem dla klasy adventure.
BMW określa BMW R 1300 GS jako „następny poziom GS” i zdecydowanie można się z tą tezą zgodzić. Nowy silnik bokser, nowe zawieszenie i mniejsza masa oznaczają jeszcze lepsze osiągi i poręczność, a tym, co natychmiast rzuca się w oczy, jest zdecydowana poprawa sylwetki – po czołgowym designie poprzednika nie zostało tu śladu.
R 1300 GS – nowa, aluminiowa rama
Nowy GS został zaprojektowany tak, by był sztywniejszy od poprzednika. W tym celu pożegnano ramę z rur stalowych i zastąpiono ją konstrukcją z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Zmiany dotknęły także zawieszenia – na przód trafił całkiem nowy Telelever EVO z elastycznym elementem, na tył Paralever EVO, które, zdaniem producenta, zapewniają jeszcze lepszą precyzję kierowania i stabilność jazdy. W R 1300 GS, jako opcja, znalazło się także rozwiązanie znane z Harleya Pan Ameriki – adaptacyjna kontrola wysokości.
R 1300 GS – najmocniejszy silnik bokser
Sercem motocykla jest oczywiście chłodzony cieczą bokser o pojemności 1300 cm3. Dzięki zamontowaniu skrzyni biegów pod silnikiem, jednostka jest znacznie bardziej kompaktowa niż u poprzednika. Moc, jaką generuje to 145 KM (107 kW) przy 7750 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy to 149 Nm, osiągane przy 6500 obr/min. BMW chwali się, iż jest to najmocniejszy produkowany seryjnie bokser.
R 1300 GS – nowe zawieszenie DSA
W wyposażeniu standardowym znalazło się adaptacyjne półaktywne zawieszenie (DSA), do którego można dokupić wspomnianą regulację wysokości, ale także sportowe zawieszenie. W porównaniu do poprzedniej generacji (ESA), DSA idzie o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację przedniego i tylnego zawieszenia z regulacją napięcia wstępnego sprężyny w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków na drodze i stylu prowadzenia motocykla. Zawieszenie nowego GS ma o 20 mm większy skok.
R 1300 GS – cztery tryby jazdy w standardzie
W standardowym wyposażeniu nowy R 1300 GS znalazły się cztery (zamiast trzech, jak wcześniej) tryby jazdy, umożliwiające dostosowanie osiągów motocykla do indywidualnych preferencji kierowcy. Do zestawu ECO, Rain i Road dołączył teraz tryb Enduro zapewniający lepszą kontrolę nad motocyklem w terenie.
R 1300 GS – bogatsze wyposażenie
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego R 1300 GS jest mały, diodowy reflektor zespolony w kształcie litery X. Zestaw składa się z dwóch jednostek LED dla świateł mijania i drogowych oraz czterech dodatkowych jednostek LED do świateł do jazdy dziennej i świateł pozycyjnych. W technologii LED wykonano także kierunkowskazy zintegrowane z handbarami (z przodu) i wkomponowane w lampę z tyłu. W opcji jest system Headlight Pro zmieniający kierunek światła w zależności od pochylenia motocykla.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje asystenta jazdy, na którego składają się aktywny tempomat (ACC), system ostrzegania przed kolizją czołową (FCW) i system ostrzegania o zmianie pasa ruchu (SWW).
Nowy R 1300 GS dostępny będzie w tradycyjnym wariancie podstawowym Racingblue, a także trzech wariantach opcjonalnych – Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana.
BMW R 1300 GS – najważniejsze cechy
- Nowo zaprojektowany bokser ze skrzynią biegów zamontowaną pod silnikiem, systemem shift-cam
- Natychmiastowa reakcja na rolgaz w całym zakresie obrotów silnika, niewielkie zużycie paliwa i emisja spalin, korzystny przebieg momentu obrotowego
- Parametry silnika: 145 KM przy 7 750 obr/min i 149 Nm przy 6500 obr/min.
- Zintegrowany ABS Pro w standardzie
- Cztery tryby jazdy w standardzie – Eco, Road, Rain i Enduro
- Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), asystent dynamicznego hamowania (DBC) i kontrola ruszania pod górę (HSC) w standardzie
- Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
- Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie
- Rama główna i pomocnicza z odlewanego ciśnieniowo aluminium
- Keyless Ride i podgrzewane manetki w standardzie
- Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako opcja
- Miejsce na ładowanie telefona ze zintegrowanym gniazdem USB
- Kolorowy ekran TFT o przekątnej 6,5 cala
- Kilka wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne
- System ostrzegania przed kolizją czołową (FCW)
- Atrakcyjny wariant podstawowy Racingblue i trzy warianty dodatkowe
- Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie
- Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne
- Aplikacja BMW Motorrad w standardzie
- Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie
- Headlight Pro z adaptacyjnym światłem skrętu jako wyposażenie opcjonalne
- Nowe reflektory matrycowe LED w standardzie.
- Ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu (SWW)
- Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC),
- Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie w opcji
- Połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne