Jak to zrobić, aby mieć efekt aerodynamiczny, ale bez ogromnego spojlera? BMW właśnie nad tym myśli.
Jak na producenta, który nie bierze udziału w MotoGP (a to właśnie tam aerodynamika motocykli liczy się najbardziej), to BMW Motorrad przykłada bardzo dużo uwagi do przeróżnych rewolucji aerodynamiczno-spojlerowych w ostatnich latach. Przykład? Ruchome spojlery albo dysze dociskające w zakręcie albo zamykane klapy chłodzenia, a teraz rzucamy okiem na kolejne aero-patenty. Czy to może oznaczać, iż BMW mocno interesuje się serią MotoGP? Nie wiemy, niczego nie sugerujemy, jedynie pokazujemy możliwości.
Redakcja Cycleworld.com wyłapała kolejny patent BMW Motorrad dotyczący aerodynamiki motocykla sportowego. Tym razem, celem jest osiągnięcie aero-efektów bez stosowania ogromnych skrzydeł obecnych w S 1000 RR i szczególnie w M 1000 RR. Niektórym te skrzydła się nie podobają, inni je uwielbiają. Ale fakt jest taki, iż skrzydła zwiększają nie tylko powierzchnię przednią motocykla, ale także zwiększają rachunek przy byle przewrotce parkingowej. Na czym ma polegać nowy pomysł?
Szczeliny aerodynamiczne jako spojlery krawędziowe w motocyklu?!
Rozwiązania opisane we wniosku patentowym mają pomóc w oddzieleniu przepływu powietrza na krawędziach przedniej owiewki, tuż przed kierownicą. W taki sposób, aby struga powietrza odczepiła się od nadwozia i opływała motocyklistę, nie powodując nadmiernego oporu.
Patent BMW wyjaśnia, iż normalnym sposobem na osiągnięcie tego, byłoby dodanie krawędzi rozdzielających, znanych również jako „krawędzie oderwania”. Spotkać je można bardzo często, choćby w stosunkowo zwyczajnych samochodach osobowych, są to niewielkie spojlery na krawędzi klapy bagażnika. Taki pomysł w motocyklu ma jednak wady, w postaci niezbyt urodziwego wyglądu i zwiększenia szerokości owiewek.
Szkice patentowe:
Aby uzyskać ten sam efekt bez widocznych odstających krawędzi, pomysł polega na nabieraniu powietrza pod wysokim ciśnieniem przez obecny już wlot powietrza na czole owiewki motocykla i kierowaniu go przez kanały wewnątrz przedniej owiewki, tak aby wychodziło z wąskich szczelin owiewki tuż przed kierownicą. Powietrze o wysokim ciśnieniu miałoby wylatywać pod kątem około 90 stopni do powierzchni nadwozia, tworząc coś w stylu małej bariery powietrznej. Efekt aerodynamiczny miałby być podobny do tego, co oferuje spojler krawędziowy nazywany klapą Gurneya (cienkie przedłużenie spojlerów np. w F1, ustawione pod kątem 90 stopni do powierzchni spojlera, oferuje duży nacisk przy niewielkim oporze powietrza).
Klapy Gurney’a na wiki oraz przykładowe zdjęcia:
W swoim zgłoszeniu patentowym, BMW wyjaśnia, iż takie rozwiązanie może oferować zalety aerodynamiczne bez potrzeby montowania potężnych spojlerów. Ponadto podobne kanały i szczeliny można stosować w innych obszarach owiewek motocyklowych (z boków lub z tyłu). Co więcej takie kanały aerodynamiczne można byłoby aktywnie otwierać i zamykać, co zmieniałoby cechy aerodynamiczne motocykla na przykład przy pokonywaniu zakrętów.
Lubisz wielkie spojlery w motocyklach, czy nieszczególnie? Podoba Ci się nowy pomysł od BMW?