BMW Group prezentuje na targach Consumer Electronics Show (CES) 2023 w Las Vegas swoją wizję przyszłych doświadczeń cyfrowych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. BMW i Vision Dee to futurystyczna limuzyna klasy średniej w nowym, minimalistycznym języku stylistycznym. „Dee” oznacza Digital Emotional Experience – i to jest właśnie jego cel. To stworzenie w przyszłości jeszcze silniejszej więzi między ludźmi a ich samochodami. Przyszłe funkcje cyfrowe będą wykraczać daleko poza znany nam dziś poziom sterowania głosem i systemów wspomagających kierowcę. Wyświetlacz BMW Head‑Up rozciąga się na całą szerokość przedniej szyby, dając przedsmak samochodów kolejnej generacji. Od 2025 roku ta innowacja będzie oferowana w modelach Nowej Klasy.
— Wraz z BMW i Vision Dee pokazujemy, jakie możliwości daje połączenie sprzętu i oprogramowania. W ten sposób jesteśmy w stanie wykorzystać pełny potencjał cyfryzacji, aby przekształcić samochód w inteligentnego kompana. To jest przyszłość producentów samochodów – a także przyszłość BMW. To połączenie wirtualnych doświadczeń z prawdziwą euforią z jazdy — mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. Jednocześnie BMW i Vision Dee to kolejny krok na drodze do Nowej Klasy. Dzięki tej wizji patrzymy daleko w przyszłość i podkreślamy ogromne znaczenie cyfryzacji dla naszych przyszłych generacji produktów. Dzięki inteligentnym, niemal ludzkim możliwościom BMW i Vision Dee towarzyszy kierowcom nie tylko w realnych sytuacjach na drogach, ale także w ich cyfrowym środowisku.
— BMW żyje dzięki niezrównanej wydajności cyfrowej. BMW i Vision Dee to doskonała integracja doświadczeń wirtualnych i fizycznych — stwierdził Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój. Kto będzie wyróżniał się w zakresie integracji codziennych cyfrowych światów klienta w pojeździe na wszystkich poziomach, ten z sukcesem poradzi sobie z produkcją samochodów w przyszłości.
Pięć kroków do wirtualnego świata: BMW Mixed Reality Slider
BMW Mixed Reality Slider w połączeniu z zaawansowanym wyświetlaczem Head-Up jest cyfrowym wyróżnikiem i centralnym elementem obsługi. Korzystając z ukrytych czujników na desce rozdzielczej, kierowcy mogą sami decydować, ile cyfrowych treści chcą widzieć na zaawansowanym wyświetlaczu Head-Up. Pięciostopniowy wybór obejmuje informacje analogowe, informacje związane z jazdą, treści systemu komunikacyjnego, projekcję rzeczywistości rozszerzonej, aż po wejście do wirtualnych światów. Równolegle do tego możliwe jest też przyciemnianie szyb pozwalające na stopniowe odseparowywanie rzeczywistości. W BMW i Vision Dee rzeczywistości mieszanej można doświadczać w sposób immersyjny, angażujący różne zmysły. Wszystko bez konieczności stosowania dodatkowych narzędzi, co daje użytkownikowi nowy wymiar euforii z jazdy.
Zaawansowany wyświetlacz BMW Head-Up w Nowej Klasie od 2025 r.
Koncern BMW Group jest w branży motoryzacyjnej pionierem w dziedzinie wyświetlaczy Head-Up. Przez ostatnie dwie dekady także systematycznie udoskonalał tę technologię. W BMW i Vision Dee projekcja na całej szerokości przedniej szyby umożliwia wyświetlanie informacji na największej możliwej powierzchni. Dopiero po włączeniu staje się ona rozpoznawalna jako wyświetlacz. W ten sposób BMW Group demonstruje ogromny potencjał technologii projekcji. BMW i Vision Dee pokazuje, w jaki sposób zaawansowany wyświetlacz Head-Up można będzie w przyszłości wykorzystać do wyświetlania i obsługi. Standardowo produkowany wyświetlacz BMW Head-Up rozciągający się na całą szerokość przedniej szyby będzie stosowany w modelach Nowej Klasy od 2025 roku.
Scenariusz powitalny z głosem i ikonami fizyczno-cyfrowymi
Cyfrowe doświadczenie zaczyna się jeszcze poza pojazdem. Wszystko za sprawą spersonalizowanego scenariusza powitalnego, który łączy elementy graficzne oraz efekty świetlne i dźwiękowe. Język naturalny służy jako najprostsza, najbardziej intuicyjna forma interakcji umożliwiająca doskonałe porozumienie między ludźmi a ich pojazdami. Reflektory i zamknięta atrapa chłodnicy BMW tworzą na jednolitej powierzchni fizyczno-cyfrową ikonę, co pozwala pojazdowi na uzyskanie różnych „wyrazów twarzy”. W ten sposób BMW i Vision Dee może rozmawiać z ludźmi i wizualnie wyrażać nastroje takie jak radość, zdziwienie czy aprobatę. BMW i Vision Dee może również wyświetlać obraz awatara kierowcy na bocznej szybie, aby jeszcze bardziej spersonalizować scenariusz powitalny.
Światowa premiera pełnokolorowej technologii E Ink
Po debiucie BMW iX Flow Featuring E Ink na targach CES 2022, BMW Group prezentuje pełnokolorową wersję technologii E Ink w BMW i Vision Dee. Po raz pierwszy na świecie zostanie ona wykorzystana jako zewnętrzna powłoka pojazdu.
BMW i Vision Dee, zamiast po prostu na przemian czarnego i białego, prezentuje teraz wielobarwny, w pełni zmienny i także indywidualnie konfigurowalny wygląd zewnętrzny. Aby stworzyć magiczny pokaz kolorów, na karoserię nakładana jest folia e-papierowa partnera BMW Group, firmy E Ink. Umożliwia ona wyświetlenie do 32 kolorów.
Powierzchnię karoserii BMW i Vision Dee podzielono na 240 sterowanych indywidualnie segmentów E Ink. Dzięki temu w ciągu kilku sekund można wygenerować i zmieniać niemal nieskończoną ilość wzorów. Proces cięcia laserowego wykorzystywany do przycinania folii oraz projekt sterowania elektronicznego opracowano we współpracy z E Ink. Adaptacja tej technologii dla zakrzywionych powierzchni oraz programowanie animacji zostały opracowane przez wewnętrznych inżynierów BMW Group. Umożliwiają w ten sposób unikalną w całym sektorze motoryzacyjnym formę personalizacji.
Zredukowana stylistyka – wewnątrz i na zewnątrz
Stylistykę BMW i Vision Dee celowo okrojono, aby skupić uwagę na cyfrowych doświadczeniach i genach marki BMW. Wygląd zewnętrzny charakteryzuje klasyczna stylistyka trójbryłowej limuzyny, która stanowi rdzeń marki BMW. Tradycyjne elementy stylistyczne, takie jak grill atrapy chłodnicy BMW, podwójne okrągłe reflektory i zagięty słupek C (tzw. Hofmeister kink), zyskały nową formę, w której analogowe elementy zastąpiono fizyczno-cyfrowymi ikonami. Dzięki temu BMW i Vision Dee ma swój własny, cyfrowy, ale ludzki charakter.
We wnętrzu cyfryzacja idzie w parze z redukcją materiałów, elementów obsługi i wyświetlaczy. Po to, by nic nie odwracało uwagi od cyfrowych wrażeń i nowej, bardziej intensywnej euforii z jazdy. Niekonwencjonalna stylistyka kierownicy z centralnym pionowym ramieniem zawiera punkty dotykowe, które ożywają po zbliżeniu ręki lub dotknięciu. Można je obsługiwać poprzez przesuwanie kciuka. Te fizyczno-cyfrowe punkty dotykowe pozwalają na wybór treści wyświetlanych na przedniej szybie. Wraz z wyświetlaczem Head-Up wspierają zasadę „ręce na kierownicy, wzrok na drodze”.
— BMW i Vision Dee pokazuje, jak samochód może płynnie integrować się z cyfrowym środowiskiem użytkownika i być jego wiernym kompanem. Sam pojazd staje się portalem do cyfrowego świata. Przy czym kierowca zawsze ma nad nim kontrolę — mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group. Wdrożona we adekwatny sposób technologia stworzy wartościowe doświadczenia, sprawi, iż staniesz się lepszym kierowcą i po prostu zbliży do siebie ludzi i maszyny.
Kolejny kamień milowy na drodze do Nowej Klasy
Przyszłość BMW Group jest elektryczna, cyrkularna i cyfrowa. BMW i Vision Dee reprezentuje cyfrowy aspekt tego trio. Będzie więc kamieniem milowym na drodze do kolejnej generacji pojazdów – Nowej Klasy. W 2023 roku BMW Group przedstawi dalsze perspektywy i przedsmak rewolucyjnej koncepcji Nowej Klasy.
Informacja prasowa