Do samochodów dostawczych trafia wiele nowinek zarezerwowanych dotychczas dla aut luksusowych. Sprawdź, jakie systemy bezpieczeństwa znajdziemy w nowym Fiacie Ducato.
Kierujący samochodami dostawczymi często pokonują nimi duże przebiegi i eksploatują je w mieście. W takich warunkach bardzo łatwo o kolizję, szczególnie iż w zabudowanym furgonie kierowca ma bardzo ograniczoną widoczność na boki i do tyłu. Z tego względu nowoczesne wyposażenie, obejmujące zaawansowane systemy bezpieczeństwa, bywa o wiele bardziej przydatne w samochodzie użytkowym niż w aucie stricte przystosowanym do przewozu osób. Na szczęście w najnowszych autach dostawczych nie można na tym polu narzekać. Wielu pomocnych asystentów kierowcy dostępnych jest już na liście wyposażenia standardowego, a niektóre można dokupić drogą atrakcyjnie skonfigurowanych pakietów. Tak jest w przypadku nowego Fiata Ducato, który oferuje autonomizację jazdy na poziomie drugim, uzyskiwaną dzięki „naszpikowaniu” samochodu wieloma systemami wspomagania jazdy (ADAS). Na jakie technologie poprawiające komfort i bezpieczeństwo można liczyć w dostawczym Fiacie?
Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop And Go
Rzecz nieoceniona podczas długich przelotów drogami szybkiego ruchu. Elektronika utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość (musi być powyżej 30 km/h), jednocześnie pilnując odległości od poprzedzającego pojazdu i nie dopuszczając, by samochód zjechał ze swojego pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat można zestawić z funkcję Stop And Go, która automatycznie wyhamuje i zatrzyma Fiata Ducato, gdy zrobi to poprzedzający pojazd. Gdy ruszy, elektronika samoistnie wprawi w ruch dostawczego Fiata. Tempomat można też zestawić z systemem rozpoznawania znaków drogowych. Wtedy mamy do czynienia z Inteligentnym Adaptacyjnym Tempomatem, który na bieżąco informuje kierowcę o wykrytych ograniczeniach prędkości.
Asystent utrzymania pasa ruchu
Ten asystent kierowcy pilnuje, by samochód nie opuszczał swojego toru jazdy. Wykorzystuje do tego umieszczoną w przedniej szybie kamerę, która monitoruje linie drogowe (także te wyznaczające skraj jezdni). W razie najechania na linię rozdzielającą tory jazdy elektronika automatycznie skieruje auto na środek pasa ruchu oraz ostrzeże o tym fakcie kierowcę (poprzez zwiększenie oporu na kierownicy i dzięki sygnałów dźwiękowych oraz komunikatów na desce rozdzielczej).
Asystent jazdy w korku
System „namierza” poprzedzający pojazd i traktuje go jako punkt odniesienia do zatrzymywania i wprawiania w ruch Ducato. Jeśli po aktywacji asystenta auto przed Fiatem zatrzyma się i ruszy, samochód zrobi to samo i powróci do uprzednio zadanej prędkości. Elektronika przy okazji będzie monitorować poruszające się obok pojazdy, aby utrzymać Ducato w bezpiecznej odległości i nie dopuścić do kolizji.
Rozpoznawanie znaków drogowych + inteligentny asystent prędkości
Kierowca nie zawsze zdaje sobie sprawę z aktualnie obowiązujących ograniczeń prędkości. W Ducato elektronika może zrobić to za niego, odczytując wartości dopuszczalnej prędkości ze znaków drogowych i automatycznie dostosowując do nich prędkość auta. od dzisiaj z pewnością unikniemy mandatów za przekraczanie prędkości.
Autonomiczny system hamowania awaryjnego + wykrywanie pieszych i rowerzystów
Jeżdżąc Fiatem Ducato nie trzeba się martwić o wystąpienie niespodziewanej sytuacji z innym uczestnikiem ruchu drogowego (np. pieszym lub rowerzystą). System AEB nieustannie monitoruje sytuację wokół samochodu i ostrzega kierowcę, gdy wykryje kogokolwiek w pobliżu. Potrafi też samodzielnie wyhamować auto, gdy kierujący nie zareaguje na wysyłane komunikaty.
Wykrywanie zmęczenia u kierowcy
Dzięki bieżącej obserwacji ruchów kierowcy ten system potrafi wykryć nadmierne zmęczenie, a co za tym idzie – zmniejszoną uwagę kierującego. W takim przypadku wysyła do niego stosowny komunikat na desce rozdzielczej i dodatkowo informuje o tym drogą komunikatu dźwiękowego.
Hamowanie awaryjne po kolizji
Asystenci Fiata zrobią też wszystko, by zminimalizować skutki kolizji drogowej, gdy już do niej dojdzie. W kryzysowej sytuacji Ducato samo zacznie hamować, unikając tym samym możliwości zderzenia się z kolejnymi pojazdami.
Asystent wiatru bocznego
Ten system może się okazać bardzo przydatny w momencie, gdy jedziemy „na pusto” podczas wietrznej pogody. Elektronika, przy użyciu hamulca, stabilizuje pojazd, nie dopuszczając by pod naporem silnego wiatru zjechał on na pobocze. Asystent działa od prędkości 65 km/h.
Automatyczne światła drogowe i lampy przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów
Kierowca Ducato nie musi martwić się, iż „oślepi” światłami drogowymi jadących z naprzeciwka kierowców: elektronika samoczynnie je wyłączy, gdy wykryje zbliżający się pojazd, po czym automatycznie włączy „długie” światła z powrotem. Pomocne też będą zapalające się na zakrętach lampy przeciwmgielne – zapewnią lepszą widoczność podczas skręcania.
Układ stabilności przyczepy
Zaawansowana elektronika czuwa też nad bezpieczną jazdą z przyczepą. jeżeli stwierdzi nadmierne wychylenia przyczepy w bok, skoryguje jej tor jazdy, redukując moment obrotowy silnika i przyhamowując koła w taki sposób, by Ducato i przyczepa utrzymały się na drodze.
Polecamy również:
Dlaczego warto kupić nowego Fiata Ducato?
Jeden model do wielu zadań, czyli zabudowy do Fiata Ducato