Bestseller Porsche w elektrycznym wydaniu. Macan 4 EV jest świetny, ale czy to wystarcza? | TEST

3 godzin temu

Ma trudne zadanie – musi zastąpić najlepiej sprzedający się model Porsche. Jest jednak obciążony, niezbyt dziś pożądanym, elektrycznym napędem. W teście zupełnie nowy Macan 4 EV.

Macan przez lata był najpopularniejszym modelem Porsche. Owszem, w zeszłym roku ustąpił miejsca Cayenne, ale minimalnie: 87 355 wobec 87 553 szt. sprzedanych egzemplarzy.

Teraz spalinowe wcielenie Macana w Europie odchodzi do lamusa. Powód? Nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Zastępuje je wariant elektryczny, który jest pierwszym modelem koncernu Volkswagen opartym na zupełnie nowej platformie PPE (Premium Platform Electric).

Z przodu nowy Macan EV przypomina Taycana. Jego opcjonalne światła matrycowe, choć świecą świetnie, zbyt często rażą innych kierowców. fot. Kacper Szczepański/Motor

Sporo z Taycana

Z zewnątrz Macan EV ma w sobie sporo z Taycana i nieco z poprzednika. Jest od niego o ponad 5 cm dłuższy (478 wobec 473 cm), odrobinę szerszy (194 wobec 193 cm) i tak samo wysoki (162 cm). Poza tym ma dwa bagażniki. Przedni oferuje 84 l pojemności. Tylny ma już solidne 540-1348 l, jest świetnie wykończony, foremny i zaopatrzony m.in. w haczyk na torby. Po położeniu oparcia kanapy zapewnia płaską podłogę. Ładowność to solidne 590 kg.

Przedni bagażnik (84 litrów) można otwierać również z kluczyka. Służy on głównie do przewożenia kabli do ładowania. fot. Kacper Szczepański/Motor
Foremny, solidnie wykończony bagażnik o pojemności 540-1348 l. Kanapę rozkłada się dźwigniami w burtach. fot. Kacper Szczepański/Motor

Co istotne, nowy Macan wewnątrz nie sili się na przesadną nowoczesność. Otwarcie drzwi ujawnia typowy dla modeli Porsche kokpit, w którym mogą być zatopione 3 ekrany, w tym 1 po stronie pasażera. Dwa najważniejsze – cyfrowych zegarów (12,6'') i multimediów (10,9'') – wyróżniają się wysoką rozdzielczością i licznymi ustawieniami.

Ten ostatni oparto na platformie Android Automotive, co oznacza m.in. bezpośredni dostęp do funkcji Google. Działa sprawnie, ma czytelne menu dostosowywane „pod siebie”, ale i nieco poukrywane funkcje. Przykład to choćby regulacja jasności kokpitu.

1735

Macan zaskakuje łatwą obsługą z fizycznym panelem klimatyzacji oraz solidnym montażem i bardzo dobrymi materiałami. Nie brakuje tu wnęk, uchwytów i schowków, ale USB-C z przodu ukryto głęboko pod wiszącą konsolą klimatyzacji.

Gniazda m.in. USB-C ukryto zbyt głęboko. fot. Kacper Szczepański/Motor

Solidny realny zasięg

Odmiana 4 ma dwa silniki o łącznej mocy 387 KM (408 z funkcją overboost). Wytwarzają one potężne 650 Nm. Osiągi? 0-100 km/h w 5,1 s i 0-160 km/h w 12,2 s. Do wyboru są 4 tryby (Offroad, Normal, Sport i Sport Plus). Normal odznacza się szybkimi reakcjami na dodanie gazu, a Sport Plus – raptownymi. Ale o to w „elektryku” nietrudno.

Dane techniczne i ceny Porsche Macan 4 EV Silnik Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Skrzynia biegów Napęd Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Prześwit Masa/ładowność Pojemność bagażnika (przód/tył) Poj. akumulatora (netto/brutto) Maks. moc ładowania AC Maks. moc ładowania DC Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie energii (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie energii Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
2 x elektryczny
387 (408) KM
650 Nm
aut./1-biegowa
4x4
478/194/162 cm
289 cm
11,1 m
18,5-22,5 cm
2330/590 kg
84/540-1348 l
95/100 kWh
11 kW
270 kW
235/55; 285/45 R20
220 km/h
5,2 s
17,9-21,1 kWh/100 km
516-612 km
386 000 zł
386 000 zł

Co z zasięgiem? Bateria o pojemności 95 kWh (użytkowo) w teorii zapewnia 516-612 km (668-782 km w mieście). W praktyce nie jest tak różowo, ale nie jest też źle. Za miastem Macan 4 zużywa ok. 19 kWh/100 km (temp. ok. 11°C), przy 120 km/h ok. 24 kWh, a w mieście – ok. 18 kWh. Średnio daje to 20,3 kWh/100 km, a więc ponad 460 km zasięgu. Do tego dochodzi znakomite ładowanie z mocą do 270 kW.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-warianty-flagowego-elektrycznego-porsche-taycan-gts-i-taycan-4,aid,4685

Lepszy od poprzednika?

Testowany Macan 4, z tylną osią skrętną (8052 zł) i adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym (11 510 zł), świetnie łączy ogień z wodą. Czyli prowadzenie z komfortem.

Pomimo 2330 kg masy własnej jest niezwykle zwarty, chętny do szybkiej jazdy oraz potwornie stabilny. Układ kierowniczy wykazuje się wysokimi precyzją i komunikatywnością. W rezultacie Macan 4 sprawia wrażenie wyrośniętego hot hatcha, który po mocnym dodaniu gazu potrafi „zamieść” tyłem. Na tle spalinowych aut czyni to jednak w sposób nieco gwałtowniejszy, ale jednocześnie nietrudny w kontrolowaniu. Czy elektryczny Macan jest lepszy od poprzednika? Tak, ale nie ma tu mowy o przepaści.

Elektryczny Macan jest znacznie cięższy niż poprzednik, ale na co dzień tego nie czuć. fot. Kacper Szczepański/Motor

Zawieszenie gwałtownie wybiera nierówności i zapewnia wysoki komfort, ale na gorszych drogach czuć „uderzenia” z 22-calowych kół testowanego egzemplarza. Poza tym przydałoby się lepsze wyciszenie szumów toczenia, a także działanie matrycowych świateł (4748 zł) i predykcyjnego tempomatu (6968 zł). Pierwsze świecą fantastycznie, ale często rażą innych kierowców. Z kolei predykcyjny tempomat przed zakrętami czasem zwalnia do zbyt optymistycznej prędkości...

Dane testowe Porsche Macan 4 EV Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-160 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
2,3 s
5,1 s
12,2 s
34,5 m
34,8 m
55,6 dB
60,8 dB
2,4
17,9/19,1/18,5 kWh/100 km
510 km

Porsche Macan 4: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • świetne fotele o dużym zakresie regulacji, wysoka jakość wykonania, łatwa obsługa, nowoczesne multimedia
  • przeciętna przestrzeń z tyłu, niezbyt dobry dostęp do 2. rzędu
Adaptacyjne fotele zapewniają dużą wygodę i dobre trzymanie. Siedzi się tu bardziej jak w SUV-ie niż w aucie sportowym. fot. Kacper Szczepański/Motor
Panel klimatyzacji dla pasażerów kanapy – 1857 zł. fot. Kacper Szczepański/Motor
Przeciętna przestrzeń na kolana i skromna na głowy. Za to drugie winę ponosi głównie opcjonalny dach panoramiczny. fot. Kacper Szczepański/Motor

Układ napędowy

  • świetne reakcje na dodanie gazu, bardzo dobre osiągi, niewygórowany apetyt na prąd, solidny realny zasięg, szybkie (do 270 kW) i stabilne ładowanie
  • zasięg mocno spada przy szybkiej jeździe
Porsche ma dwa gniazda ładowania – osobno DC i AC. To pierwsze przyjmie prąd z mocą do 270 kW. Drugie – 11 kW. fot. Kacper Szczepański/Motor

Właściwości jezdne

  • pewna jazda na wprost i spokojne reakcje, precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy, znakomita trakcja, dużo chęci do aktywnej jazdy, sprawne i wygodne wybieranie wybojów
  • „uderzenia” z kół 22'', przeciętne wyciszenie

Wyposażenie i cena

  • przyzwoite wyposażenie podstawowe, 8 lat gwarancji na baterię (160 tys. km), długa lista płatnych opcji
  • wysoka cena zakupu, tylko 2 lata gwarancji, kosztowne opcje

Porsche Macan 4 – test: podsumowanie

fot. Kacper Szczepański/Motor

Nowy Macan wręcz zachwyca adekwatnościami jezdnymi. Zapewnia świetne osiągi, szybkie ładowanie, solidny zasięg i porządne wykończenie. Ale kabina wciąż nie jest zbyt obszerna, a działanie m.in. matrycowych lamp pozostawia nieco do życzenia. Pod wieloma względami to auto niemal doskonałe, choć dla wielu z... niedoskonałym napędem. Przeszkodą w jego zakupie może być również cena.

Idź do oryginalnego materiału