Elektryfikacja (ta w szerokim rozumieniu) nabiera w Unii Europejskiej rozpędu. W 2025 r. auta elektryczne wyraźnie zwiększają udział w rynku, hybrydy HEV i PHEV umacniają swoją pozycję, a klasyczne napędy spalinowe notują dwucyfrowe spadki. Dane ACEA pokazują, iż struktura rynku zmienia się szybciej, niż zakładało wielu producentów.
Zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Unia Europejska w 2025 roku robi wyraźny krok w stronę elektromobilności. Otóż w okresie od stycznia do listopada auta na prąd odpowiadały już za 16,9% wszystkich rejestracji.
Oznacza to wyraźny wzrost wobec 13,4% w analogicznym okresie 2024 roku. W liczbach bezwzględnych zarejestrowano łącznie 1 662 399 nowych samochodów elektrycznych.
Sprzedaż elektryków w tym roku mocno wzrosła.
fot. Tesla
Odpowiadają za to przede wszystkim cztery kraje, które na terenie Unii Europejskiej mają dla siebie łącznie 62% rynku. To Niemcy (+41,3%), Belgia (+10,2%), Holandia (+8,8%) oraz Francja (+9,1%)
W samym listopadzie 2025 roku rejestracje samochodów na prąd okazały się aż o 44,1% wyższe rok do roku, co dodatkowo podbija tegoroczny wynik.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-nowych-aut-w-polsce-w-2025-roku-w-listopadzie-i-po-11-miesiacach,aid,5774Hybrydy mają dla siebie 34,6%
Największym segmentem w Unii Europejskiej pozostają samochody hybrydowe. Od stycznia do listopada 2025 roku zarejestrowano ich 3 408 907, co przekłada się na 34,6% udziału w rynku. To właśnie hybrydy – te „zwykłe”, bez ładowania z gniazdka – są najbardziej masowym wyborem klientów.
Wzrosty odnotowano we wszystkich kluczowych krajach. Najwięcej zyskał rynek w Hiszpanii (+26%), przed Francją (+24,2%), Niemcami (+8,7%) oraz Włochami (+7,9%).
Hybrydy to w tej chwili najpopularniejszy napęd na terenie Unii Europejskiej.
fot. Toyota
W ujęciu rocznym sam listopad 2025 przyniósł wzrost rejestracji hybryd o 4,2% rok do roku.
https://magazynauto.pl/porady/serwisowanie-samochodu-z-napedem-hybrydowym-bywa-kosztowne-usterki-awarie-koszty,aid,5715PHEV-y z mocnymi wzrostami
Dynamicznie rośnie również segment hybryd plug-in (PHEV). W ciągu 11 miesięcy 2025 roku zarejestrowano 912 723 takich samochodów, co oznacza zwiększenie ich udziału rynkowego do 9,3%, wobec 7,1% rok wcześniej.
Największą dynamikę zanotowano na trzech dużych rynkach, i to w tempie, które trudno zignorować. To Hiszpania (+113%), Włochy (+80,6%) oraz Niemcy (+62,7%).
Hybrydy plug-in swój wzrost zawdzięczają m.in. coraz większej popularności w Europie aut z Chin.
fot. BYD
W samym listopadzie 2025 roku rejestracje PHEV-ów wzrosły o 38,4% rok do roku, co potwierdziło, iż mocno odrabiają one dystans w strukturze napędów.
https://magazynauto.pl/porady/hybrydy-plug-in-to-ekosciema-ile-osob-rzeczywiscie-wykorzystuje-ich-mozliwosci-badania-wskazuja-ze-niewiele,aid,4160Benzyny i diesle na minusie
Na przeciwnym biegunie znajdują się samochody z tradycyjnymi napędami spalinowymi. Do końca listopada 2025 roku rejestracje aut benzynowych spadły o 18,6%, a ich udział w rynku obniżył się z 33,7% rok wcześniej do 27%.
Największy spadek zanotowała Francja (-32,1%). Następnie są Niemcy (-22,4%), Włochy (-17,4%) oraz Hiszpania (-14,6%).
Era silników wysokoprężnych powoli dobiega końca.
fot. archiwum
Jeszcze silniejszy odwrót dotknął segment diesli. Rejestracje samochodów z silnikiem wysokoprężnym zmniejszyły się o 24,4%, a ich udział rynkowy spadł do 9%.
W ujęciu rok do roku sam listopad 2025 przyniósł dodatkowo spadek rejestracji aut benzynowych o 21,9% oraz diesli o 23,2%.

13 godzin temu















